advies gevraagd over japans gereedschap.

jury

Actieve deelnemer
12 jun 2010
38
0
53
Lopik
Hallo iedereen,ik ben sinds kort(mede door dit forum) zeer geintereseerd geraakt in de Japanse manier van houtbewerken.
Ik heb op you tube een paar video's van houtverbindingen gezien die op zich al kunstwerken zijn, en die manier van aftekenen met inkt is gewoon geweldig.
Ik werk al een behoorlijke tijd in de bouw maar ben pas sinds een paar maanden als hobby in de avonduren en in het weekeind met houtbewerken bezig,maar ik wil me eigenlijk behoorlijk serieus gaan verdiepen in de Japanse manier omdat dit mij op de een of andere manier zeer aantrekt.
Omdat deze wijze van werken nieuw is voor mij heb ik dus wel het een en ander te vragen hierover.
Kunnen jullie mij adviseren welke boeken ik het beste kan aanschaffen hierover,van handgereedschap tot verbindingen.
Wat is er allemaal aan Japans gereedschap wat je nodig hebt.(ik heb al een behoorlijke collectie westers gereedschap maar wil dit gaan vervangen door Japans.)
Wat zijn goede Japanse schaven,beitels,hamers,zagen,aftekengerei noem maar op en waar kan ik deze het beste kopen?
Kortom , ik wil hier graag alles over weten en zeker gaan leren.
 

kodama

Actieve deelnemer
Jury,
Toshio Odate's boek over gereedschap geeft wel een goede introductie en algemeen beeld, er staan bovendien veel anekdotes in die de moeite zijn om te lezen. Over houtverbindingen bestaat er eigenlijk geen goed Engelstalig boek. Het beste is misschien nog 'The Complete Japanese Joinery' door Hideo Sato alhoewel hier verschillende essentiële dingen in ontbreken die na de vertaling zijn weggelaten, zoals de proporties van de verbindingen etc. Ook veel van de informatie is zeer slecht omschreven en op zijn minst verwarrend te noemen. Niettemin een goede plek om een notie te krijgen.

Ook in Japans gereedschap bestaat er veel verschil in kwaliteit en als je niet van zin bent om te investeren in degelijk handgesmeed gereedschap zal het verschil met ander gereedschap bijna niet te merken zijn. Vooral bij beitels en schaven, zagen is een ander verhaal. Daar kan je al voor een een redelijke prijs een ryoba vinden waar je plezier aan zal hebben. De meest betaalbare beitels in de betere kwaliteitsklasse zijn 'Kikuhiromaru', topkwaliteit voor een lage prijs. In de zelfde categorie vind je ook schaven gemaakt door 'Tsunesaburo'. Goede hamers zijn 'Hiroki' of als je een gelamineerde wil 'Masayuki'. Sashigane, sumitsubo kan je op veel plaatsen vinden en sumisashi kan je zelf maken zoals zoveel andere dingen van gereedschap.

Houtverbindingen zijn trouwens geen kunst maar gewoon een constructief verantwoorde manier om twee stukken met elkaar te verbinden.
Als je het vak echt wil leren is er maar één oplossing en dat is het rechtstreeks van een Japanse vakman leren die in deze traditie is opgeleid en het aan je wil doorgeven. Daarvoor moet je dus oftewel naar Japan of elders zo iemand vinden. Het gereedschap leren gebruiken en de verbindingen kunnen uitsnijden is maar een formaliteit in vergelijking met de belangrijke dingen die er te leren zijn zoals de vakethiek en een algemene mentaliteit die moeilijk onder woorden te brengen is. Dit kan enkel van iemand die in de cultuur is opgegroeid tegen de sociale achtergrond waar die traditie uit is ontstaan.
Uiteraard kan je er op amateuristisch vlak mee bezig zijn en zo heb je waarschijnlijk nog een grotere luxe aan vrijheid en tijd om prachtige dingen te maken. Een hobbyist is vaak vrijer in wat hij kan doen omdat er geen tijdsdruk is of een beperkt budget.
 

jury

Actieve deelnemer
12 jun 2010
38
0
53
Lopik
Alvast bedankt,ik heb de twee boeken gevonden en besteld.
De 'Tsunesaburo' schaven heb ik gevonden bij https://www.toolsfromjapan.com/ , ga daar op me gemak even rondneuzen want ze hebben er behoorlijk wat.
Ze hebben daar beitels van Koyamaichi ,is dat een goed merk,ik betaal liever iets meer en dat ik zeker weet dat ik goed gereedschap in huis haal dan minder en er later spijt van krijg.
Ik begrijp trouwens dat de houtverbindingen een constructieve waarde hebben maar ik vind ze knap bedacht en ze zien er schitterend uit.
 

kodama

Actieve deelnemer
Koyamaichi beitels heb ik nog niet gebruikt dus het blijft een beetje gissen. Aan de hand van de beschrijving lijken ze wel ok maar voor net een klein beetje meer heb je beitels die echt topkwaliteit zijn. Hier vind je de Kikuhiromaru waar ik het eerder over had. Ik heb deze al gebruikt en moet toegeven dat je voor dit geld niets beter kan vinden.
740 euro lijkt veel maar is weinig als je het vergelijkt met andere smeden in deze kwaliteit klasse en heel weinig als je ziet wat je ervoor krijgt.

Als je ervaring met schaven nog beperkt is raad ik je aan om een betaalbaar instap model aan te schaffen. Het is soms een steile leercurve met Japanse schaven en na enkele jaren ervaring zal je veel meer uit een goede schaaf kunnen halen dan in het begin. Zo bespaar je jezelf de frustratie om na enkele jaren te beseffen dat je schaaf zich niet meer in uitstekende conditie bevindt en je dit had kunnen vermijden. Sommige aspecten zijn namelijk onomkeerbaar.
 

jury

Actieve deelnemer
12 jun 2010
38
0
53
Lopik
Heb hier '' http://fine-tools.com/ba1.htm '' een traditionele Sumitsubo (de eerste op de pagina) met een Sumisashi bestelt.
Ook gelijk maar een sashigane en een Shirabiki erbij gedaan ,ben zeer benieuwd hoe dit gaat bevallen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.