verfafbijt of verf afbranden

Jan van Berkel

Actieve deelnemer
26 okt 2012
227
12
uden
hallo

ik heb een oud vurenhouten luik gekregen om een schaal van te maken.
uit het luik wil ik 3 ringen zagen die ik vervolgens op elkaar lijm.
probleem is dat er tig lagen verf op het luik zitten die deels ook nog afbladderen.
wat is de beste methode om de verf te verwijderen?
afbijt of branden?
met afbijt loop ik het risico dat het in het hout trekt waardoor het later slecht te verlijmen is,
en met branden loop ik het risico dat het hout licht verbrand.
wat vinden jullie ervan?

groet
Jan
 

A.N

Actieve deelnemer
Als je met een verffohn werkt kan d'r weinig verkeerd gaan, met een brander verf verwijderen geeft inderdaad kans op brandvlekken.

Zelf werk ik het liefst met een verffohn als het om relatief kleine oppervlakten gaat
 

Jan van Berkel

Actieve deelnemer
26 okt 2012
227
12
uden
wat voor verf erop zit weet ik niet, het zit er al 70 jaar op dus het kan best zijn dat er lood in zit.
voor mij staat de keus nog open; afbijten met een of ander chemisch product
of met een verfföhn de verf eraf halen.
 

Donald Duck

Actieve deelnemer
9 mrt 2010
147
1
Hoboken
Of het loodverf is kan je met je verfföhn testen. Als het erg taai en plakkerig wordt is het waarschijnlijk loodverf gezien het 70 jaar oud is heb je veel kans. Taai goedje en erg ongezond om af te branden. Best buiten en met masker dat dampen neutraliseerd(3M). De chemische afbijters falen meestal en zijn veel duurder dan loog. Het beste is loog in een bad (NaOH ofwel WC ontsopper van die witte korrels) ofwel alles eraf met loog ofwel eerst afbranden met de verfföhn en dan in de loog of met straffe Solarin of Saint Marc. Als je loog gebruikt niet te sterk maken en zorgen dat die warm is, dan werkt die veel sneller.Daarna het hout neutraliseren met azijn en veel naspoelen met water. Het hout wordt zo super mooi. Ook als je chemische afbijter gebruikt best Solarin of Saint Marc als nabehandeling. Als je het toch in stukken wil zagen, lijkt me een stuk nieuw hout toch een betere oplossing
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.