[Fineer] Kuiperflex lijmen met strijkboutmethode + witte houtlijm; welke temperatuur?

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.031
65
Omgeving Amersfoort
Heey Guys,

even ter voorbereiding op het fineren van een set luidsprekers met Kuiperflex (fineer met een papieren rug) met witte houtlijm en de strijkbout-methode de volgende vraagjes:

1. op welke temperatuur(of stand) zet je de strijkbout?

Ik heb op inernet gezocht en natuurlijk de Fineerles PDF van de Arnhemse Fijnhouthandel geraadpleegt maar ik kan niks vinden over een juiste hoogte van de temperatuur helaas!

2. Welke bescherming pas ik het beste toe tussen de strijkzool en het fineer?

Ik lees dat een Teflon-zool het beste werkt en dat je tussen een stalen zool en het fineer beter iets van vetvrij papier kunt doen? Wat is dat precies en heeft iemand anders nog tips?
Kan ik ook een oude theedoek ofzo gebruiken als bescherming tegen inbranden etc? Bakpapier schijnt ook te kunnen?


Ik ben bennieuwd naar jullie adviezen!!!
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
817
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
MaartenS
De temperatuur is afhankelijk van de fineer dikte, het makkelijkst is een aantal proefjes te maken in de regel is de middenstand voldoende twee punten bij de meeste strijkbouten.
Als bescherming zou ik gaan voor bakpapier, dit is verkrijgbaar op rol en tegen hoge temperaturen bestand, ik gebruik het altijd voor fineer werk(PVAClijm en beender lijm) het neemt geen vet of lijm op en is glad zodat je bout super glijdt, bovendien is het dun en slijtvast.
Geen theedoek of linnen gebruiken i.v.m. afdruk weefpatroon in fineer!.
Succes!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.