Bezoek Nooitgedagt Museum

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
446
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Tijdens mijn vakantie in Friesland ook even langs het Nooitgedagt Museum geweest. Het was erg interessant. Er werd uitleg gegeven over de productieprocessen, aan welke merken Nooitgedagt leverde en hoe het aan zijn einde kwam. De eerste beitels van Nooitgedagt werden met de hand gesmeed. Dit waren enorm grote beitels, soms wel 1.5 cm dik en de hoogte van het staal verliep van 1.5 tot zon 3 cm.

Ook lag er nog een beitel van opgelegd staal. dit bestaat uit twee soorten staal, die aan elkaar gesmolten werden. Het ene was voor de scherpte, het andere voor de taaiheid. Deze beitel was zon 1 cm dik, 5 breedt en 25 cm lang. Echt prachtig mooi, ik heb ze tegenwoordig nog nooit zo meer gezien. Toen de productie van dit soort beitels te bewerkelijk werd, gingen ze beitels automatisch smeden uit speciaal beitelstaal. Een ruw staafje staal werd inductief, dus elektrisch verhit, vervolgens in een mal geplaatst en met een kracht van 2400 ton werd de beitel gesmeed. Daarna werd de beitel uit het resterende, uitgestulpte staal geponst. Vervolgens werd de beitel netjes geslepen.

Nooitgedagt leverde zijn gereedschap over de gehele wereld, en was en zijn bloeitijd te vergelijken met een fabrikant als Kirschen. Het produceerde in die tijd z1.2 miljoen beitels per jaar. Omdat de naam Nooitgedagt voor veel buitenlanders, en voorals engelstaligen, moeilijk uit te spreken valt, leverde Nooitgedagt veel onder het eigen merk van de klant. Merken waarvan in het museum nog enkele beitels liggen zijn onder andere: Sandvik, Draper, Jobtools en Ironside. Sandvik was de beste klant, en kocht jaarlijk zon 20 procent van alle geproduceerde beitels onder de merknaam Sandvik. Alle Sandvikbeitels van de jaren 70, 80 en eerste helft van 90 zijn afkomstig uit de Nooitgedagt fabriek.

Ondertussen was binnen de Nooitgedagtfamilie niemand meer die het bedrijf wilde overnemen, en daarom werd het verkocht. Het is dus niet failiet gegaan, het heeft geen gereedschap laten maken in China, het is gewoon verkocht bij gebrek aan een overnamekandidaat binnen de familie. Eerst is het verkocht aan Marpless, die de productie gewoon voortzetten, maar nu onder de naam Marpless. De naam Nooitgedagt werdt alleen nog gebruik voor de nederlandse markt. Vervolgens werd Marpless geheel overgenomen door Newel-Rubbermaid, bekend van onder andere Irwin gereedschap. Toen kwam de klap, Sandvik, ondertussen al gefuseerd met Bahco ging zelf beitels maken, en zei het contrakt met Nooitgedagt op. Daarna was het voor Newel rubbermaid niet meer interesant, en trok de stekker uit het hele bedrijf. En dat was dus het einde van de enige belangrijke Nederlandse gereedschapfabriek. Echt jammer, want ik heb ook een oude catalogus bekeken, maar wat maakten ze toch ontzettend mooi gereedschap. Van steekbeitels tot koubeitels, handschaven, raspen, gutsten, houten hamers, bijlen enz enz.

Dit is zon beetje alles wat ik ervan onthouden heb. Veel plezien met lezen.
 

dopeling

Actieve deelnemer
16 mrt 2008
447
6
Arnhem
Een interessant en leerzaam verhaal.
Het is wel de moeite waard om daar nog wat aanvullingen/opmerkingen op te geven.
Er is een verschil tussen de Nooitgedagt productieafeling en de Nooitgedagt naam.
Dit geldt voor alle merken. Dat is vooral leuk als mensen van bijvoorbeeld Sandvik beitels zeggen dat ze beter zijn als de Nooitgedagt, of andersom, terwijl ze uit een en dezelfde fabriek kwamen(?)
Als mensen het hebben over het fantastische Nooitgedagt gereedschap, waar heeft men het dan over, over de eerste producten van dubbel gelaagd gesmeed staal? Op welk moment in de productieprocessen ging de kwaliteit van fantastisch over naar gemiddeld? tot slecht?
De productieafeling in Nederland werd gesloten, maar de naam bleef bestaan (?)
Dat betekent dat de naam werd verbonden aan andere productielocaties om het maar even voorzichtig te zeggen(?).
Dat betekent dat een eigenaar van de naam Nooitgedagt, nadat de productielocatie in Friesland was gesloten, rustig beitels had of heeft kunnen laten maken in een verweggistan land en daar de naam Nooitgedagt op heeft kunnen laten zetten voor de Nederlandse markt.
Toch? Of ben ik nou gek? Met andere woorden: ook het verhaal van de naam Nooitgedagt laat zien hoe knap wij mensen zijn om vanuit een commercieel belang mensen illusies voor te houden, kortom, ze in wezen te misleiden.
Feit is dat ik producten in mijn hand heb gehad met de naam Nooitgedagt er op die ik nu nog niet gratis zou willen hebben.
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
446
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Als mensen het hebben over het fantastische Nooitgedagt gereedschap, waar heeft men het dan over, over de eerste producten van dubbel gelaagd gesmeed staal?

Vraag er in het vervolg naar, dan weet je het.

De productieafeling in Nederland werd gesloten, maar de naam bleef bestaan (?)
Dat betekent dat de naam werd verbonden aan andere productielocaties om het maar even voorzichtig te zeggen(?).
Dat betekent dat een eigenaar van de naam Nooitgedagt, nadat de productielocatie in Friesland was gesloten, rustig beitels had of heeft kunnen laten maken in een verweggistan land en daar de naam Nooitgedagt op heeft kunnen laten zetten voor de Nederlandse markt.

Je hebt niet goed gelezen. Marples nam Nooitgedagt over, maar onder de vlag van Marples bleef de fabriek in Nederland gewoon draaien. Alleen dat gereedschap dat bestemd was voor export, kreeg de naam Marples. Het gereedschap voor de Nederlandse markt, behield de naam Nooitgedagt. Dit was een voorwaarde in het overnamecontract. Toen uiteindelijk de stekker uit de fabriek is getrokken, was de naam Nooitgedagt definitief verleden tijd. Dat werd niet meer gemaakt, ook niet in het buitenland. Het was toen over en uit met de merknaam Nooitgedagt. De inboedel verhuisde naar Sheffield, Engeland, waar ook heden ten dage nog gereedschppen onder de naam Irwin geproduceerd worden, die oorspronkelijk uit de Nooitgedagt stal kwamen.
( Onder andere de schrijf-, zwaai- en verstekhaken en houten hamers) Deze werden trouwens voor de verhuizing van de machines ook al in Nederland gemaakt.


Feit is dat ik producten in mijn hand heb gehad met de naam Nooitgedagt er op die ik nu nog niet gratis zou willen hebben.

Zoals? Heb je voorbeelden?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.