Zie tussen de krullen de schaaf niet meer.

Huib

Actieve deelnemer
11 nov 2012
707
8
Gouda
Veel gelezen op het forum maar kom er niet echt uit. Voornemens is om een redelijk allround schaaf (voor zover die bestaat) aan te schaffen. Dacht eerst aan een elektrische maar heb al genoeg snoeren en wil wat serieuzer met handgereedschap aan de gang.

De eerstvolgende klus (buitentafel voor keramiek BBQ ) zal voornamelijk bestaan uit het schaven van kops hout, al of niet op een futselplank, niet al te grote balkjes rechten, oppervlak glad maken of lichte kromming eruit schaven en de zijkant. Dus een beetje het gewone doorsnee werk. Daarnaast ben ik niet van plan om een vermogen aan slijpstenen uit te geven dus dacht ik zelf aan een 1000/6000 combinatie.

Hoewel ik plezier en stevige leermomenten beleef aan het nieuwe slijp topic en de discussie schaven, beitels, keerbeitels en slijphoeken gaat het me thans een stap te ver. Wil het liefst een schaaf waarmee out of the box goed is te werken.

Na bevel ups en downs, nummer 1 t/m veel ben ik gekomen tot ... en als ik het advies opvolg -zoals in onderstaand filmpje- is voor mij de low-angle jackplane een goede eerste aanschaf. Nu is er ook nog een zgn bevel up smoother van Veritas. Als (onbe) schaaf (de) leek ben ik nooit verder gekomen dan een stanley no 4 maar die krijg ik met fatsoen niet meer aan de praat na 25 jaar rust in een vochtige schuur. Nou ja niet verder dan happerig wat hout wegnemen.

Is de jackplane inderdaad zo allround zoals in het filmpje wordt voorgeschoteld?


[video=youtube;1z4nvOQR1UI]http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=1z4nvOQR1UI[/video]
 
Laatst bewerkt:

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Hallo Huib
Een stanley 4 is een prima schaaf, met een beetje werk. Een nieuwe Veritas of nog duurder zijn natuurlijk heel mooi, ook uit de box. Maar wat al tie bod is, koop je dan weer een nieuwe?. Mijn advies is eerst de oude op te knappen. Een uur verder en je hebt een prima werkbare schaaf. ( video's te kust en te keur ) Het slijpen van het mes is gelijk een goede leerschool, en als je deze verpest dan is er geen vuiltje aan de lucht.
Maarja dat is mijn mening
HG Hugo

http://www.majorpanic.com/Slide_Show.htm

Gaat misschien een beetje te ver maar de technieken zijn universeel toepasbaar.
 
Laatst bewerkt:

Huib

Actieve deelnemer
11 nov 2012
707
8
Gouda
@Hugo, armadaman Kan me wel vinden in je reactie. Natuurlijk ga ik geen nieuwe kopen als tie weer bod is. Probleem met de stanley is de beitel een beetje heb vernaggelt op mijn scheppach tiger 2000. De juiste hoek klopt niet meer en het wetten heb ik gedaan op een dubbelzijdige steen van viking. Waarmee je ook je schaatsen slijpt.

In eerdere post gaf ik al aan dat je met oneigenlijk gebruik of onkunde alles kan verkrachten. Hoewel op jaren ben ik echt een elektro nerd. Bovenfrees, invalzaag, decoupeer, schuur en multi tool enz.. Voor rechtmaken even langs een kennis met een verdikte bank en ga zo maar door.

Vooral de laatste tijd ben ik aan het investeren in handgereedschap en de eerste fase was het afteken gereedschap. Kruishout, winkel haak voor zwaluwstaart, starrett multi.... Zwaaihaak enz. had ik al. Dus redelijk compleet. Naast een eenvoudig beitel set van bahco, de stanley 4 en nog wat spul is het einde wel in zicht. Hulp tools zoals lijmklemmen ed. geen probleem.

De term of titel handgereedschap rookie op het gebied van houtbewerking is op zijn plaats.

Blijft de vraag of de jack plane zoals getoond in het filmje ......
 
Laatst bewerkt:

caso

Actieve deelnemer
1 dec 2012
473
1
Moergestel
Met een slijphulpje van 15,- van onze vrienden in arnhem, een watersteen kun je ook de stanley bijtel weer goed maken hoor.

Cas
 

caso

Actieve deelnemer
1 dec 2012
473
1
Moergestel
PS,

ben ook net begonnen met handgereedschap, en handgemaakte krullen zijn toch veel mooier dan macinaal gemaakte.

Cas
 

damien

Actieve deelnemer
21 aug 2011
669
4
Leuven
Is de jackplane inderdaad zo allround zoals in het filmpje wordt voorgeschoteld?
Hij heeft een aanpasbare mond en gaat van 38° tot 62°, ook mogelijks een gekartelde beitel. Maar geen keerbeitel. Mits wat switch en regelwerk kan hij veel richtingen op.
Voor dat geld, schaaf en beitels, kan je ook al een verzameling dure schaven kopen.
 

Steven Gauwberg

Post veel
9 feb 2011
941
3
Stekene
www.houtentiek.be
Ik gebruik zoals ik al verschillende keren opmerkte in verschillende posts het meest m'n stanley nr 5.
Die is lang genoeg om iets vlak mee te schaven, en is toch goed fijn af te stellen.
Een nieuw schaafmes (origineel stanley) heb je al voor minder dan 10€, dus dat zal ook de kost niet wezen mocht je je nummer 4 toch opknappen. ( wat ik persoonlijk wel zou doen, ook een prima schaafje eens goed afgesteld).

Je kan natuurlijk investeren in iets duurders, maar noodzakelijk is het zeker niet!

Succes ermee!

Steven
 

leroy

Post veel
23 jul 2010
1.023
32
hey hallo wat ik in een hoop boeken heb gelezen is dat de nummer 5 altijd al universeel is zowel voor het ruwe werk als voor het fijne dus als ik jou was zou ik lekker een oude stanley nr 5 kopen en gaan gebruiken en als dat lekker loop kun je altijd nog een dure low angel kopen ik heb bijde maar de gewoone 5 blijft toch favoriet en die verkeerd geslepen vouw is ook zo weer goed geslepen lekker bij het begin beginnen .
succes mvg leroy
 

Huib

Actieve deelnemer
11 nov 2012
707
8
Gouda
@caso; bedoel je dit hulpstuk?http://www.baptist.nl/houtbewerkers/slijpen-en-wetten/hulpmiddelen-voor-handmatig-slijpen-en-wetten/geleider-voor-het-slijpen-van-steek-en-schaafbeitels

Volgens de de aanvullende video zit er wel het nodige vijl werk aan om het apparaat te tunen.


Gezien de reacties moet ik langs af, geef geen tweehonderd of meer uit en hoef nog net niet naar de gevangenis. Tja monopoly. Schaven doe je niet zomaar en vooral het slijpen en tunen is een must. Dit ga ik niet doen op een dure schaaf dus een behoorlijke pas op de plaats is op zijn plek. Dank voor het reageren en corrigerende tik op de vinger.

1. me meer verdiepen in het slijpen en wetten.
2. de juiste slijptools aanschaffen
3. de ouwe stanley proberen razor blade te maken
3. een nr 5 aanschaffen van Lie Nielsen hahahahaahaha. Grapje. Dat wordt een cheap anant of iets in die prijsklasse waar ik op kan oefenen tot ik beter waard ben of heb ontdekt dat daar niks mis mee is.

Wellicht maak de Chinees zoals dick, peaktools enz.. ook een kans want zoals ik heb gelezen doen die het lang niet slecht straight out de box. Gewoon beejte sambal bij.
 

caso

Actieve deelnemer
1 dec 2012
473
1
Moergestel
Ja die bedoel ik. Voor schaafbeitels slijpen is er maar weinig vijl werk nodig. Voor beitels iets meer.

Gewoon op marktplaats een nr 5 kopen en beginnen. Heb vorig weekend een nr 7 gekocht bij de kringloop voor heel weinig.

Cas
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Die chinese schaven zijn prima. Anant weet ik niet zo. Dan zou ik eerder een oudje kopen.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Maar eerst leren slijpen. Die Eclipse jig die hier wordt genoemd heb ik ook jaren gebruikt. Overigens zonder erooit iets aan te vijlen. Af en toe een drupje olie in het wieltje, dat is alles. Maak wel een plankje met een aanslag voor 25 en 30 graden. Dan hoef je dat iet steeds te meten.
 

Pascal

Actieve deelnemer
27 dec 2011
178
1
Luxemburg
Voor wat het waard is, ik heb ook Chinese schaven en ben daar best tevreden mee. Beter, mooer en duurder is er vast en zeker, maar uiteindelijk moet je naar het resultaat kijken en niet naar de schaaf. Ik heb nog nooit geen Lie Nielsen, Clifton of dergelijke in m'n handen gehad, maar ik weet niet of ik daar een beter resultaat mee zou behalen.
Je hebt al een Stanley n° 4, als het goed zit, moet je die alleen nog maar slijpen en wetten. Ik zou eerder in waterstenen investeren dan in een nieuwe schaaf. Bij de weg, mijn eerste schaaf was een n° 4 van Juuma.
Voor wie het nog mocht interesseren, hier een link naar een schaventest op een Duits forum. De Chinese schaven hier komen van Dieter Schmid (Juuma), maar er zijn vele anderen die de Quangsheng schaven verkopen, al dan niet onder een andere merknaam, het blijven dezelfde schaven. http://www.woodworker.de/forum/hobeltest-t48474.html
Groetjes,
Pascal
 

Donald Duck

Actieve deelnemer
9 mrt 2010
147
1
Hoboken
Voor wie het nog mocht interesseren, hier een link naar een schaventest op een Duits forum. De Chinese schaven hier komen van Dieter Schmid (Juuma), maar er zijn vele anderen die de Quangsheng schaven verkopen, al dan niet onder een andere merknaam, het blijven dezelfde schaven. http://www.woodworker.de/forum/hobeltest-t48474.html
Groetjes,
Pascal
Bedankt voor die link kan ik weer wat lezen tijdens de lunch.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.