Stofafzuiging HBM200

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.762
980
Omgeving Eindhoven
Omdat ik met mijn huidige kleine bouwstofzuiger niet vooruit kom (moet hem leegmaken na het schaven van elke plank), ga ik een stofafzuiging, HBM200 kopen. Deze wil ik in de ruimte naast mijn werkplaats zetten, op de manier zoals Fons dat in dit topic ook heeft besproken.
Maar ik twijfel of ik niet teveel capaciteit inlever op de manier zoals ik het in gedachten heb.

Op de HBM200 wordt of een vandiktebank (Spero SP85) met adapter 65 mm of een zaagtafel aangesloten (1 machine tegelijk).
Aansluiten met 100 mm spiraliet. Meteen bij de machine een T-stuk om te splitsen naar een aansluiting in de werkplaats en een reserve-aansluiting bij de deur, voor als ik buiten wil werken.
Na dit T-stuk komt een buis van 1,5 meter, dan een haakse bocht (2x 45graden), 1 meter pijp, weer een bocht (2x 45graden), weer 1 meter pijp, weer een bocht (2x 45graden) en nog 1,5 meter pijp. Vervolgens komt er een slang (100 mm) aan van 4 tot 5 meter, waar een van beide machines op wordt aangesloten.
(dus T-stuk / 1,5 m pijp / bocht / 1m pijp / bocht / 1m pijp / bocht / 1,5 m pijp / 4m slang / machine-adapter 65mm)
Dit om bij de deur te komen via het plafond en langs de muur. Of kan ik beter gelijk vanaf het T-stuk een langere slang (7-8 meter) aansluiten?
En hoeveel invloed heeft een extra slangkoppeling (dus 2 kortere stukken aan elkaar ipv 1 complete slang)?

Als jullie ervaringen of tips hebben, hoor ik dat graag!

Gr. Rob
 
Laatst bewerkt:

PBT

Actieve deelnemer
ik denk dat je op die afstand erg veel verlies gaat hebben. ik weet niet hoe groot de aansluiting op de afzuiger is, maar ik zou met een zo groot mogelijke diameter tot aan de machine gaan en daar met een verloop naar 100 of 65mm gaan.

vb: afzuiging heeft een 150mm aansluiting, vanaf de afzuiger 4-5m met 150 werken, dan vernauwen naar 125 tot aan de machine, en dan aan de machine naar 100mm gaan.
 

ed bever

Actieve deelnemer
14 aug 2012
188
0
bakel
klusrob de uitleg van pbt is goed nog een kleine aanvulling hierop.Als je een t-stuk gebruikt dan wel een t-stuk met 45 graden hoek en als je een verloop gebruikt dan gebruik maken van leidingreductie
1288366170_1.jpg
stuk.
1288366170_1.jpg
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.762
980
Omgeving Eindhoven
Voor zover ik weet is de ingang van de afzuiger 100 mm.
Ik ga inderdaad pas bij de vandiktebank en de zaagtafel verkleinen qua diameter.
Zal kijken of ik uit de voeten kan met een T van 45 graden, maar ik weet niet of ik daar de ruimte voor heb op die plaats in de schuur.

Als ik naar de constructie bij Fons kijk, heeft hij ook wel enkele meters buis. Waar ik me vooral zorgen over maak, zijn de bochten in combinatie met een slang van 4 tot 5 meter.
Dus als iemand een soortgelijke situatie thuis heeft, hoor ik graag de ervaringen daarmee.

Gr. Rob
 
A

Athanor

Guest
Algemeen advies voor afzuiging is altijd de grootst mogelijke diameter buis of slang te nemen tot aan de aansluiting op de machine. Beperk zo veel mogelijk de bochten; haakse bochten zijn af te raden. Hoe langer de buis hoe minder de zuigkracht. Slang dient ook zo veel mogelijk te worden beperkt qua lengte. Bij mijn installatie valt de afzuigkracht in de leidingen op 100 mm na een paar meter aangekoppelde slang me toch wel wat tegen, voor de lintzaag werkt het nog wel. De zuigslang van 125 mm is bij gebruik van de vandiktebank wat te lang en door de bochten krijg ik bij flinke afnamedikte bij het schaven snel verstopping. De slang moet echter wel zo lang zijn om ook bij het zagen en vlakschaven te kunnen aankoppelen. ik zit nog te broeden op een verbetering, bijv. twee slangen van verschillende lengtes. Ik heb dus alles zo veel mogelijk op 125 mm aangelegd. Heb nu wel een werkbare situatie. De grootste lengte naar de machine van buis en slang samen is vijf meter.

Fons
 
Laatst bewerkt:
A

Athanor

Guest
Ik heb een vergelijkbaar systeem, de aansluiting is geschikt om de 125 mm spiraliet rechtstreeks op aan te sluiten. Het Y-stuk naar slangen van 100 heb ik verderop in de intallatie geplaatst.

Fons
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.