Kopen of wachten op 380V

fotobeesie

Nieuw lid
10 dec 2012
7
0
Veenendaal
Hallo,

Ben nieuw en ben eigenlijk alles aan het voorbereiden tot dat alles klaar is en ik kan beginnen met draaien.
het volgende......... binnenkort komen ze hier 380 aansluiten, leiding lag er al.
wilde een draaibank op 380V. nu kan ik voor 800 euro een teknatool nova 1624-44 krijgen.220V
en nu zit ik in twijfel wat te doen. dus daarom wil ik polsen wat jullie denken.

john
 

zaag

Actieve deelnemer
9 jun 2010
420
1
H.I. Ambacht
Ik zou voor een 380V versie gaan, kan je er ook een frequentieregelaar op zetten en je snelheid variëren zonder steeds de poelies te wisselen (2 trappen voor hoge en lage snelheid zijn voldoende)

Ben momenteel mijn MC1100 draaibank aan het aanpassen naar een 380V motor met frequentieregelaar om diezelfde reden.

Groeten,
Patrick
 

Dutchy

Nieuw lid
14 feb 2013
21
0
Ik heb op mijn draaibank een 380 volt motor (1,5 KW, 750 Upm) met behulp van frequentieregelaar aangesloten op mijn 230 volt net (particulier woonhuis). Voordeel is niet alleen de kracht stroommotor maar ook dat het toerental elektronisch traploos is te regelen tussen 0 en 1500 Upm (0 tot 100 Hertz)
 

zaag

Actieve deelnemer
9 jun 2010
420
1
H.I. Ambacht
Hoi Dutchy,

Werk jij met 1 poelie over het gehele bereik? m.a.w., als jij op ongeveer 100 toeren draait, draait je motor dan ook 100 toeren? Ben je dan niet bang dat je motor te warm wordt (en verbrand) omdat je koelventilator te langzaam draait of heb je een extra (losse) ventilator?

Ik heb geen losse ventilator en maak gebruik van een 2 traps poelie, verhouding v/a de motor gezien: groot naar klein voor hoge snelheid en klein naar groot voor lage snelheid. Op deze manier kan je je motor ten alle tijden op een relatief hoge (koel-veilige) snelheid laten draaien en je hoofd-as op lage snelheid met behoud van koppel (kracht). Op de 'hoge' snelheid haal je hierdoor ongeveer de dubbele snelheid van je motor op 50 Hertz.


Off topic, moet dit draadje eigenlijk niet in "Houtdraaiers gereedschap en werkwijze" staan?



Groeten,
Patrick
 

Ludwig 1

Nieuw lid
5 mrt 2013
7
0
Ik heb een record CL 1 en heb de ervaring dat je helemaal geen frequentieregelaar nodig hebt, gewoon de v-snaar slippend aanspannen en je kan de ruwste stukken voorvormen zonder dat de riem extreem slijt. Waarmee ik niet wil zeggen dat een frequentieregelaar zijn nut niet bewijst maar het kan zonder meerkost ook anders.
 
Laatst bewerkt:

Dutchy

Nieuw lid
14 feb 2013
21
0
De vraag van fotobeesie (en daar begon dit forum mee) was of hij 230 dan wel een 380 V machine "moest" kopen. Met een frequentieregelaar kun je de snelheid regelen MAAR ook een krachtstroom motor op een 230 V net laten draaien.
 

dehoutdraaierij

Post veel
11 nov 2010
1.121
243
Doetinchem
Ik heb een record CL 1 en heb de ervaring dat je helemaal geen frequentieregelaar nodig hebt, gewoon de v-snaar slippend aanspannen en je kan de ruwste stukken voorvormen zonder dat de riem extreem slijt.


hier ben ik heeeeel benieuwd naar! Maar ik kan de aanvechting om het uit te proberen goed onderdrukken!
 

Ludwig 1

Nieuw lid
5 mrt 2013
7
0
@dehoutdraaier, kan ik goed geloven als je op een comfortabele manier op lage toeren kan voorvormen. Onze generatie draaide ook elektrisch maar hadden geen frequentieregelaar en moesten inventief handelen. Ook wij redden het op onze manier.
Groeten,
Ludwig
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.