zwart maken van walnotenhout

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
hallo vrienden van het forum,

ik heb een partij'tje walnotenhout liggen. dit wil ik gaan verzagen tot stroken met dikte 3 tot 5 mm. deze stroken wil ik graag zo donker mogelijk gaan kleuren.

wat zijn de mogelijkheden? welke stoffen gebruik ik hiervoor?

alvast bedankt


rick
 

kiesvoorhout

Actieve deelnemer
6 mrt 2008
616
96
Rottum Frl.
www.kiesvoorhout.nl
Rick,

Je zou het kunnen proberen met de ijzer/azijn methode.
Eiken wil prima zwart kleuren met deze methode, misschien walnoten ook wel.
Hierover bestaat al een topic op dit forum. (even zoeken)

Een andere manier, die ik gebruik, is het onbehandelde hout kleuren met waterbeits.
Je kunt bijvoorbeeld wengé of ebben kleur gebruiken.
Als de kleur donker genoeg is, kun je het afwerken met lak of (hardwax) olie.

Groet, Kor
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
446
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
He Rick,

Ik heb geen idee hoe je het hout zwart moet maken, maar had wel wat vraagjes over het hout.
Is het hout afkomstig van een boom uit de buurt of heb je het gekocht bij een handel die het importeerd? Wat is de uiteindelijke kleur van het hout?

En hoe ben je van plan het hout te gaan verzagen? Met de hand, kettingzaag/lintzaag? Of laat je het doen?
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
woodworker

het hout heb ik gekocht via een plaatselijke handelaar. ik zaag dunne stroken op mijn fantastische festool zaagtafel. walnoot is al donker van kleur. ik hoorde echter ooit dat je het zo donker als ebbenhout kan kleuren maar ben vergeten hoe.

mocht iemand nog walnotenhout nodig hebben dan heb ik nog wel wat liggen


groetjes


rick
 

Sanny

Actieve deelnemer
Inderdaad met ijzer en azijn.

Dit geld ook voor mahonie overigens.

Koop in de super gewoon een of twee liter ordinaire schoonmaakazijn , en giet dit in een bak emmer of wat dan ook. Koop fijne staalwol en knip dit in kleine stukjes. roer het door de azijn. laat dit enkele dagen staan. het word een bruinig onfris ruikend goedje. juist als je denkt dat het bedorven is, is het goed. de azijn lost deels het ijzer op waardoor je eigelijk een roest0beits krijgt. dit werkt weer mooi op looizuurhoudende soorten. omdat noten al donker is heeft het weinig nodig om zwart te worden. daarom mijn nr een keus. Mahonie is een goede tweede. dit heeft een fijne nerf wat soms juist de bedoeling is.
Hoelang je het hout in het mengsel moet laten liggen hangt onderandere af of het door en door gekleurd moet worden, en dus de houtdikte. voor de rest kan ik alleen maar zeggen, het ene stuk hout is het andere niet dus experimenteer zelf met bv. 2 uur, halve dag en hele dag
gewoon vier verschillende houtjes labelen en er op tijd uithalen.

succes
 

jokke

Actieve deelnemer
10 jul 2009
477
20
Is dat dan gewoon het recept voor ijzeracetaat of zie ik dat verkeerd?
 

guido

Actieve deelnemer
3 aug 2008
220
0
www.guidokauer.nl
Ik heb niet lang geleden een aantal proefjes gedaan met verschillende houtsoorten waaronder met de ijzer azijn als met ammoniak.

Ik wilde graag een apart topic hierover openen maar ik kan alvast melden dat het het Roken (ammoniak) van Notenhout geen tot weinig effect had.

De azijn ijzer methode heb ik niet geprobeert op Noten maar nadat ik dit had getest op eikenhout ben ik van die aanpak afgestapt. het hout stinkt erg naar azijn en ijzer en de afwerking ziet er ook erg vies uit. Ik moet wel eerlijk bekennen dat ik niet daarna nog ben gaan schuren of heb afgewerkt met olie (iets wat het slechte resultaat zou kunnen verbeteren)
Donker werd het wel... even donker in 30 minuten als wanneer je het 5 dagen in de (supermarkt) ammoniak damp laat staan.

Dus ik verwacht geen schokkende resultaten van de azijn ijzer methode op Notenhout behalve dat het minder mooi wordt en zal gaan stinken.

Op dit moment ben ik wel bezig met het impregneren van hout met Looizuur om het vervolgens in de ammoniak damp te "roken" en als ik even op zoek ga naar een strookje notenhout dan zal ik die in het experiment meenemen. Ik weet niet wat voor noten mijn hout is maar volgens houtinfo.nl zie ik geen aparte noten soorten: (http://houtinfo.nl/main.php?mn=0&o=...ue&script_action=single&item_id=351&cs=noten*)
Wel lees ik daar dat het hout blauw kleurt door contact met ijzer (iets wat looizuur doet).
 

guido

Actieve deelnemer
3 aug 2008
220
0
www.guidokauer.nl
jaap zei:
Mannen, mannen, zoals Kor ook al opmerkt, even zoeken. Het staat op dezelfde pagina, ebonizing wood, klik http://www.woodworking.nl/viewtopic.php?f=5&t=81 en nog een keer een foto van het experiment.
Ik ken dit topic ... hierdoor kwam ik op het idee om de azijn-ijzer uit te proberen. Ik ben er achteraf alleen niet zo heel erg positief over....
zoveel mensen zoveel meningen blijkt maar weer. ;)

EDIT: overigens erg dapper dat je dat azijn-ijzer experiment boven je eikenhouten tafel hebt durven doen. :shock:
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.