Scheppach hm2 vs rema dymc-8

caba

Actieve deelnemer
21 jul 2012
43
0
Aalst
Bij mijn zoektocht naar een ideale beginnersmachine kwam ik vooral de hm2 tegen, maar nu lees ik dat de dymc8 ook perfect zijn werk doet, weet iemand de voor en nadelen van beide machines? Dit zou mijn keuze enigszins vergemakkelijken, alvast bedankt.
 

arjan73

Nieuw lid
24 feb 2013
8
0
Heeft veel weg van een scheppach imitatie,
Wat ik wel weet is dat je voor een hm2 alles aan onderdelen zonder problemen kunt bestellen .
Hoe het met een dergelijke machine zit zou ik niet weten.
 

caba

Actieve deelnemer
21 jul 2012
43
0
Aalst
Als ik hier op het forum zoek kom ik een paar oude topics tegen met een persoon die hier heel content van is
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Het ding ziet er nog heel netjes uit en mooi in het zuiden, voor jou ook interessant ;)

Waar ik wel heel erg goed op zou letten is speling op draaiende delen/lagers. Er is een zwaardere motor op gezet, waarom? Als dat was om er met gemak veel dikke stukken doorheen te kunnen duwen, zou eea wel eens het zwaar te verduren gehad kunnen hebben. Puntje van aandacht dus!
 

tradibon

Actieve deelnemer
3 nov 2010
42
0
www.tradibon.webklik.nl
Ik heb een REMA combinatie. Is inderdaad vrijwel een kopie van de HM2. De machine bevalt me redelijk goed. Ik heb de cirkelzaag (nooit gebruikt), de vlakbank, de vandikte, de freeskop en de langgatboor. Het is uiteraard geen felder, maar voor mijn doel werkt het naar behoren.
Ik heb een ouder exemplaar 2e hands gekocht, maar het zou me niet verbazen als ze gewoon nog nieuw worden gemaakt. Hier is een link naar hun site, waar hij nog gewoon opstaat. Je mag de machine best bij me komen bekijken, ik woon bij Lemmer in Friesland.
 

caba

Actieve deelnemer
21 jul 2012
43
0
Aalst
Kijk dit zijn nu antwoorden waar ik vrolijk van word, tradibon Friesland is wat ver rijden voor mij anders had ik zeker ingegaan op uw aanbod. Heb jij al enige problemen, beperkingen ondervonden met deze machine?
 

tradibon

Actieve deelnemer
3 nov 2010
42
0
www.tradibon.webklik.nl
Ik heb geen ervaring met andere machines, dus ik geen vergelijk. De cirkelzaag gebruik ik niet omdat ik een aparte zaag heb en niet steeds hoef om te schakelen. Het omzetten van de ene naar de andere optie vergt natuurlijk wel wat tijd. Voor het monteren van de frees heb je bijvoorbeeld enige kracht en handigheid nodig, het is hetzelfde systeem als bij de schappach, dus ik denk dat dat bij die machine niet veel anders zal zijn. Als de frees is gemonteerd werkt hij goed. Je kunt behoorlijke stukken hout in een bewerking er uit slaan. Voor de vandikte bank moet je er voor zorgen dat de bank voldoende glad is. Ik gebruik daar een speciaal glijmiddel voor. Dit om te voorkomen dat het hout halverwege blijft steken, Dan krijg je machineslag. Over de vlakbank geen klachten. Werkt goed en is voldoende instelbaar. Ook de langgatboor werkt voldoende goed.
Ik doe er vrij zwaar werk mee, bijvoorbeeld ook kozijnwerk (150x75mm) met pen/gat. Dat kan de machine aan.
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
De rema is inderdaad bijna een kopie van de scheppach. De echte scheppach machines zijn wel stuk degelijker gebouwd en beter afgewerkt. Dat geld zeker ook voor de aanbouwdelen. Dat us bij reisbeschrijving allemaal erg dun materiaal vergeleken bij de scheppach.
 

tradibon

Actieve deelnemer
3 nov 2010
42
0
www.tradibon.webklik.nl
Oh ja, nog even een puntje: de aanbouwdelen van Scheppach passen op de Rema, maar je moet wel een kleine aanpassing doen. Ik zie dat het marktplaatsexemplaar 450 euro moet kosten. Hij ziet er mooi uit, dus misschien het geld wel waard. Ik heb er zelf drie jaar geleden minder voor betaald. Ik dacht iets van 250.
 

caba

Actieve deelnemer
21 jul 2012
43
0
Aalst
450 vind ik ook een mooie prijs eigenlijk, ik ben van plan er dit weekend om te gaan. Ik moet dus letten op de rollen en lagers?
 

caba

Actieve deelnemer
21 jul 2012
43
0
Aalst
Vandaag de rema gaan afhalen, ziet er een mooie machine uit, draaide zeer mooi. De eigenaar had deze machine van een overleden man overgekocht maar wist dus niets over deze machine, alsook niet van de werking. Mij is het momenteel nog een raadsel hoe alles werkt maar ik hoop dit uit te zoeken, aangezien een hm2 dezelfde machine is, heeft hier soms iemand een handleiding van?
 

tradibon

Actieve deelnemer
3 nov 2010
42
0
www.tradibon.webklik.nl
Gefeliciteerd met je aankoop. Zoals ik je al melde heb ik veel plezier van de mijne.
Ik bij mijn Rema combinatie een duitstalige handleiding van ongeveer 100 bladzijden. Helaas alleen op papier. de handleiding bestaat uit ongeveer 20 bladzijden met echte handleding en 80 bladzijden met technische tekeningen van alle onderdelen met onderdeelnummers.
Als je er belangstelling voor hebt wil ik wel een half uurtje voor je kopieren en de eerste 20 bladzijden naar je toe sturen. Kan wel even duren ivm tijdtekort.
 

Claudia

Nieuw lid
15 mrt 2016
2
0
Hoi allemaal,

Ik zag ergens dat mensen op zoek waren naar de handleiding van de DYMC-8. Mijn zwager was dat ook en nu vond ik hier dat de HM2 bijna een kopie is. Deze handleiding, (origineel ook ergens in dit topic te downloaden zag ik net) heb ik gevonden op het net en met photoshop aangepast. Ik heb voor de liefhebber (gegadigden) de Nederlandse versie in een Word documentje geplakt en kan ik desgewenst digitaal doorsturen. Mocht iemand interesse hebben hierin kun je mij een mailtje sturen op cdestp@hotmail.com en dan zal ik hem doormailen.

Heel veel plezier allemaal met jullie (nieuwe)machines.

Greetzzzz
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.