Scheppach TS2000 kado :)

wupsie

Post veel
9 sep 2011
794
2
Groningen
Krijg ik zowaar gedeeltelijk betaald door mn lief en schoonfamilie een heuse scheppach TS 2000 zaagtafel.
Ben even wezen kijken, en hij ziet er gebruikt maar goed uit.
En nee; er zit deze keer geen slinger in de as :)
Krijg er van de sympatieke verkoper een extra zaagblad bij, dus morgen na het werk direct in de voiture, en ophalen!!
Ben nu al blij met de nieuw verworven schat.

De machiene heeft 1 minpunt: de kraag van het stelwiel is defect, maar er valt mee te werken.
Dus ook effe met scheppach bellen om een stelwiel te bestellen.

Keep u all posted.
Grt: Wupsie.

PS: Rick, zal mn lijstje met hout er even bij zoeken, dan kom ik dat binnenkort ook halen.
 

HermantB

Actieve deelnemer
2 sep 2012
221
0
Uden
Mooi man!!! En zo'n kraagje vervangen van de Scheppach moet te doen zijn. Dat is nog eens een vriendin met ouders waar je blij mee kunt zijn!
Alleen jammer dat ik nu een Metabo vriend kwijt ben...:cool:
 

wupsie

Post veel
9 sep 2011
794
2
Groningen
Ooowww, maar de metabo is niet weg hoor.
Daar ga ik nook nog mee aan de slag, slechter kan hij er niet van worden :)
Was laat thuis vandaag, dus heb de machiene niet meer kunnen proberen.
Ze weten bij scheppach trouwens wel van prijzen, het is volgens mij bekant goedkoper om een donor machiene aan te schaffen veur de spare parts.
 

HermantB

Actieve deelnemer
2 sep 2012
221
0
Uden
Is de kraag niet door een bevriende metaalman te maken?? Soms ben je dan veel beter af. Maar als je een donor te pakken kunt krijgen voor weinig is natuurlijk nog beter. Je kan maar beter met dan om spullen verlegen zitten. In ieder geval succes en bovenal veel plezier met je nieuwe speeltje!
 

wupsie

Post veel
9 sep 2011
794
2
Groningen
@ Rick: past allemaal prima, ga de scheppach op een plaat met wielen plaatsen, zodat hij nooit in de weg staat :)
Als er wat tijd is deze week, maak ik wat foto's
 

wupsie

Post veel
9 sep 2011
794
2
Groningen
Net even met de zaag bezig geweest.
Het gebrek aan het stelwiel is wel een gemis trouwens, moet nu met kunst en vliegwerk de hoogte van de zaag en de hoek instellen.
Even wat mee gezaagd, en dat gaat redelijk goed, helaas is het blad niet erg scherp meer, dus later even het tweede blad monteren.
Verder heb ik de langsgeleider afgesteld, en waarempel, schulpen van een 4cm dikke balk is geen probleem, jihah, ok, de balk was dan wel geen meters lang, maar het voelde smooth :)
Verder met de afkortgeleider bezig geweest, maar daar zit jammer genoeg wat speling op, even kijken of dat op een creatieve manier opgelost kan worden.
Vind dit wel jammer, want in de meeste reviews en gebruikers ervaringen lees je dat men juist zeer te spreken is over de bijgeleverde geleiders.
Mischien de geleider zelf vervangen door een nylon exemplaar o.i.d.
Verder voelde ik bij het zagen met de afkort geleider gaandeweg de zaagsnede wat wrijving ontstaan, ik ga er van uit dat de tracks niet 100% parallel lopen met het zaagblad.
Kortom: er is nog genoeg te doen.
Dit weekend, gaat ie gedeeltelijk uit elkaar om e.e.a. eens grondig te reinigen en te smeren met middellen conform de richtlijnen van scheppach, om vervolgens de machiene netjes afgesteld weer in gebruik te kunnen nemen.
Oja, heb het scheppach onderstel er ook bij, mooi en handig: kan eventueel opgevouwen worden zodat er weinig ruimte gebruikt wordt.
Het enige serieuze minpunt is toch wel de afzuiging, en na een blik op het inwendige van de machine werd e.e.a. ook wel duidelijk, ook heb ik de beschermkap er helaas niet bij, mischien is een dergelijke kap, gecombineerd met een slang een punt van verbetering qua afzuiging??

Keep u all posted:)
 

HermantB

Actieve deelnemer
2 sep 2012
221
0
Uden
Dat is toch wat meer dan verwacht lijkt het. Jammer had je graag gegund dat deze wel voldeed (op die paar puntjes na die op te lossen zijn). Ik had een antwoord geschreven met een verwijzing naar een MP advertentie van een (betaalbare motor). Als deze er in zou passen of op de een of andere passend te maken is heb je voor ca. € 50 misschien de Metabo weer klaar. Zou, als ik zo mee zit te tellen met "verbeterpunten" aan de Scheppach, weleens een goedkopere optie kunnen zijn..
En niet niet te vergeten: Er gaat toch niets boven een echte Metabo!!;););)
 

wupsie

Post veel
9 sep 2011
794
2
Groningen
@HermantB: er past alleen een originele metabo motor onder/
Verder is de scheppach prima hoor, de prijs was ook erg laag, dus ik ben zeker tevreden.
Wat betrefd de afkortgeleider: het is eigenlijk bij de meeste machienes een beetje naadje, een roltafel zou een mooi alternatief zijn natuurlijkm, maar die behoefte is er nog niet.
Zit nu ook een beetje rond te neuzen naar geschikte zaagbladen.
Voor klussen op de korte termijn moeten er berken multiplex panelen met een hpl/melamine laag gezaagd worden, zou een zgn thinkerf zaagblad dan een optie zijn?
Heb wel een beetje een gevoel dat dergelijke zaagbladen nogal gehyped zijn??
Hoor graag van mensen die dergelijke zaagbladen gebruiken, en dan met name welke houtsoorten ze er mee zagen.

Nog even verder op jacht naar een 48??? tands zaagblad voor mn berkenmultiplex.
Mochten jullie nog tips hebben aangaande mijn zaagblad keuze, dan hoor ik dat natuurlijk graag.

Nog een prettige avond allemaal :)
 

HermantB

Actieve deelnemer
2 sep 2012
221
0
Uden
Oke, dat is dan jammer (van die motor). Zaagbladen advies kan ik je niet geven. Ik kijk graag mee naar de antwoorden van de experts, kan ik denk ik ook weer van leren. Tja, dan wordt je nu dus een echte Scheppie fan, het kan verkeren...
 
Laatst bewerkt:

wupsie

Post veel
9 sep 2011
794
2
Groningen
Ooooww nee hoor, het maakt mij echt niet uit welk merk er op de machiene staat joh; heb bv ook een ferm/einhell lamello, met wat aanpassingen werkt deze voor mijn doel prima joh :)
 

HermantB

Actieve deelnemer
2 sep 2012
221
0
Uden
Ik heb een nog slechter merk Lamello frees (Cranenbroek) en met veel meet en afstelwerk lukt het me wel een beetje. Zag laatst een "gemodificeerde" Ferm Lamello, die was erg goed aangepast en voldeed de eigenaar dan ook prima. Dat kan bij de mijne nog niet eens (het aanpassen bedoel ik). Maar niet getreurd, eerst een beetje beter weer worden en dan kan ik weer aan de slag. En dat zou me een waar genoegen zijn.
 

ed bever

Actieve deelnemer
14 aug 2012
188
0
bakel
wupsie Ik zou een 60 tands wisseltand of trapezium zaag blad aan bevelen. Het voordeel van dit zaagblad is dat door middel van de vorm van de tanden de kans op uitbreken of splinteren van het hout aan de onderzijde het kleinst is.

groetje marc
 

wupsie

Post veel
9 sep 2011
794
2
Groningen
Marc, zat zelf aan een trapezium te denken aan de hand van mn google resultaten:)
Bedankt voor de tip, ik ga NU op zoek naar een dergelijk blad geschikte voor de ts2000 .
 

wupsie

Post veel
9 sep 2011
794
2
Groningen
@HermantB: ik heb een strip bovenlangs gemonteerd op mn wannabee lammello, nu zijn de gleuven wel mooi recht, de strip geeft net dat extra beetje stabiliteit.
 

HermantB

Actieve deelnemer
2 sep 2012
221
0
Uden
@Wupsie: ik weet het, dat bedoelde ik ook. Bij mijn machine niet mogelijk (heel andere constructie, helaas..).
 

wupsie

Post veel
9 sep 2011
794
2
Groningen
Vandaag ruim de tijd genomen om de ts 2000 eens grondig te reinigen.
Aangezien er wel met afzuiging is gewerkt, maar ontbrekende zaagseltunnelgeleidingsafvoeronderdeel, was dit geen overbodige luxe.
Verder een inventaris gemaakt van onderdelen die besteld moeten worden ivm stuk, of niet aanwezig.
Bij onze vrienden van ecotools twee zaagbladen besteld, dus nu is het wachten op de spulletjes.
 

wupsie

Post veel
9 sep 2011
794
2
Groningen
De zaagbladen zijn binnen, nu de rest van de spulletjes nog, jammer dat er een levertijd van een aantal weken op zit.
Ik heb nog wel even een vraag over het spouwmes.
De ecotools bladen zijn dikker dan de scheppach zaagbladen, zou het nodig zijn om een nieuw spouwmes te maken??
Zo uit het hoofd is het scheppach spouwmes 2mm dik
Het nu gemonteerde 60 tands wisselzaagblad heeft volgens de gegevens op de verpakking een dikte van 1.6 mm en de zaagbreedte is 2.6 mm .

Wikipedia zegt het volgende over spouwmessen:

Een zaagtafel, dat wil zeggen een stationaire (vast opgestelde) zaagmachine, is uitgerust met een verticaal geplaatst zaagblad in een horizontaal blad. Achter het blad bevindt zich het spouwmes, een sikkelvormig hulpstuk, uit staal, volgens voorschrift gemonteerd, ter voorkoming van het vastlopen van het cirkelzaagblad in de zaagsnede. Het spouwmes is dikker dan het zaagblad maar dunner dan de breedte van de beitels of tanden.

Dikte spouwmes = (tandbreedte + dikte blad)/2


Nu kom ik op 2,1 mm, gaat dit goed komen, of zit ik te mieren op de tiende mm??
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.