Een klein beetje MacGyver

WR1944

Oud hout
Omdat ik het niet echt als houtbewerken zie maar meer als improvisatie plaats ik het hier.
Het is bij mij wat rustig in de werkplaats. Ik ben wat zaken aan het uitbroeden en heb daarom een oud werkje opgepakt van zeker 30 jaar geleden. Het is een houten modelbouw schip, althans een sectie ervan. Het is een model van het middenschip van de Victory, het vlaggeschip van Nelson tijdens de Slag bij Trafalgar.
Daar gebruik ik een oude bureaulamp voor die ik naar behoefte aan een werkbank klem. Omdat een voet ontbreekt heb ik een latje gemaakt waar de pen, die normaliter in de voet gaat, in een gat kon ronddraaien. Het bleef een gammele constructie en toen die pen dan ook nog afbrak was ik het zat.
Ik wilde in eerste instantie een lamp met vergrootglas kopen maar die moet besteld worden en ouderwets als ik ben heb ik zoiets liever eerst in handen. Dus moest ik een list verzinnen.
Het onderste scharnierpunt werd gedemonteerd. Er bleken M4 boutjes in te zitten want het was Made in China. De pen afgezaagd en in m'n afvalbak gesnuffeld om de verschillende opties te bestuderen. Een idee was snel gevormd. Twee stukken aluminium hoeklijn afgezaagd, de gaatjes van het scharnierstuk overgenomen en geboord. Omdat één gaatje dicht tegen de flens van het hoeklijn aanzat kon ik geen normale schroeven gebruiken. Dus kwam ik met twee schroeven op de proppen waarmee in Holland de schilden van een deurslot worden vastgezet, het was toevallig M4. Van één schroef moest ik de kop zijdelings afvijlen tot op de schacht om het op de flens te laten passen.
Nu nog de verbinding met de rest van de wereld. Omdat ik de lamp meestal op m'n MFT/3 tafel gebruik besloot ik een blokje van een 2x4 te maken en daar een pen aan te draaien van 20 mm. Nadat ik het blokje op de buitenmaten had gemaakt ging het in de onafhankelijke vierklauw van m'n metaaldraaibank. Die doet het perfect op 240V en 60 Hz. Nadat de pen op maat was maakte ik de bevestiging tussen de aluminium flenzen en het blokje. Dat werd een 1/4" schroef en een inslagmoer. Met de juiste volgorde van boren kon ik de inslagmoer verzonken aanbrengen. Met de schroef trok ik die het hout in.
Nu kon alles gemonteerd worden en op de werktafel geplaatst worden. Het werkte perfect. Ik weet nu niet of ik wel een nieuwe lamp wil hebben.

Oh ja, wie was ook alweer MacGyver?
http://nl.wikipedia.org/wiki/MacGyver

Helaas is de volgorde van de foto's omgekeerd.
 

Bijlagen

  • P2241368q.jpg
    P2241368q.jpg
    92,7 KB · Weergaven: 340
  • P2241367q.jpg
    P2241367q.jpg
    89,2 KB · Weergaven: 338
  • P2241366q.jpg
    P2241366q.jpg
    91,4 KB · Weergaven: 339
  • P2241365q.jpg
    P2241365q.jpg
    89 KB · Weergaven: 338
  • P2241364q.jpg
    P2241364q.jpg
    96 KB · Weergaven: 340
Laatst bewerkt:

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.949
89
West-Friesland
Hallo WR1944,

Ja, dat ziet er weer pico uit en een leuke MacGyver oplossing

Maar die e.v.t. nieuwe lamp is wel met vergrootglas (je wordt ook een dagje ouder:D)
en waarschijnlijk met een lamp die niet zoveel warmte afgeeft, vooral als er een met led verlichting te koop is.

Mvg.
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Slim hoor. Buiten die lamp, kan je wat meer vertellen over het modelmaken van dat schip? Op eigen inzien of als bouwpakket gekocht...?

Trouwens in the US of A is alles toch 110V?
 

WR1944

Oud hout
Slim hoor. Buiten die lamp, kan je wat meer vertellen over het modelmaken van dat schip? Op eigen inzien of als bouwpakket gekocht...?

Trouwens in the US of A is alles toch 110V?

Het model dat ik aan het maken ben is een bouwdoos van Corel uit Milaan. Destijds voor fl 115 gekocht bij Akkerman in Den Haag. Dat was een begrip in die tijd. Maar de zaak is helaas al jaren terug opgeheven. Het pakket bevat wat voorgevormde delen en verder latjes in alle soorten en maten. Het is schaal 1 op ongeveer 100 en het ziet er vrij authentiek uit. Ik zal er in een aparte posting meer over vertellen.
De officiele netspanning in de USA is op de meeste plaatsen een 2-fasen 120V/60Hz. De meeste huishoudelijke toepassingen draaien op 120V maar dikke jongens zoals airconditioners, boilers en fornuizen draaien op twee fasen, dus 240V. En m'n draaibankje/freeskop gaat hier lekker op. Gelukkig maar want ik was erg aan m'n draaibankje gehecht. Om die 240V bij m'n draaibankje te krijgen heb ik de aansluiting van een A/C, die niet meer gebruikt werd, omgeleid naar de werkbank. Ik moet alleen nog een gepantserde leiding tussen de zekeringkast en de contactdoos aanleggen in plaats van de provisorische leiding.
 

WR1944

Oud hout
Leuke oplossing

maar ik vindt dat bakje naast je ws3000 veel leuker, heb je daar een foto van?

Voor die WS3000 heb ik een soort van voet gemaakt om die makkelijk te kunnen verplaatsen. Om geen rondslingerende spullen te hebben is links van de machine een bakje gemaakt waar de meegeleverde attributen van de slijper een plaatsje konden vinden, inclusief een graden-malletje voor de beitelhoeken.
Omdat ik nu vrij druk ben met het op orde brengen van het huis komt een foto wat later. We gaan de hypotheek oversluiten (mortgage refinancing) en krijgen a.s. vrijdag een bezichtiging (appraisal).
 

WR1944

Oud hout
Leuke oplossing

maar ik vindt dat bakje naast je ws3000 veel leuker, heb je daar een foto van?

Het heeft even geduurd maar ik heb nadere foto's van de voetplaat voor de WS3000 gemaakt. Ik denk dat de plaatjes voor zich spreken.
 

Bijlagen

  • P3121382q.jpg
    P3121382q.jpg
    90,2 KB · Weergaven: 134
  • P3121381q.jpg
    P3121381q.jpg
    94,1 KB · Weergaven: 133
  • P3121380q.jpg
    P3121380q.jpg
    83,8 KB · Weergaven: 132
  • P3121379q.jpg
    P3121379q.jpg
    80,5 KB · Weergaven: 134

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.