De Japanse Kantenschaaf

David80

Actieve deelnemer
25 nov 2009
461
1
Mensen laat mij aan u introduceren: de Japanse kantenschaaf, een leuk en goedkoop project voor houtbewerkers met een kleine portemonnaie. Misschien een leuk idee voor andere forum leden om zelf te maken...

De schaaf komt bij Dieter Schmidt uit Duitsland vandaan. Ze hebben een speciale serie voordelige japanse schaven, deze kostte me 25 euro (180mm lang er is ook nog een kortere versie van 150mm lang). Zelf een zijgeleider eraan maken en je hebt een goedkopere variant dan bijv. de Lie Nielsen of Veritas Edge trimming plane. Eenmaal goed afgesteld heb je een speciale schaaf klaar liggen allen voor de zijkanten van werkstukken.

Een bijkomt voordeel is dat er ook een keerbeitel op zit. Als je deze goed slijpt en afsteld (volgens de japanse supersurfacer studie, is ook een draadje over op dit forum) kan je uitbreeksel volledig voorkomen, tegen de draadrichting in en rondom kwasten wordt het spiegeltje glad.

_DSC1348_Formaat wijzigen.JPG

_DSC1347_Formaat wijzigen.JPG

_DSC1350_Formaat wijzigen.JPG

_DSC1351_Formaat wijzigen.JPG

Ben nog wel aan het experimenteren met de zool, zie mijn andere draadje. Maar dat staat hier even los van. Hij doet voorlopig wat ie doen moet. Hij ligt momenteel een paar daagjes in de lijnolie te soppen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.