Tafel met natuursteen

Elio

Actieve deelnemer
21 feb 2013
164
9
Hallo,

Ook ik ben nieuw hier.

Ik wil een steigerhouten tafel maken voor buiten. Dat zou me nog wel moeten lukken.

Nu is me vraag, hoe kan ik ervoor zorgen dat de tegel netjes in het steigerhouten blad valt?
En hoe kan ik hem ondersteunen?
Dit zou hem ongeveer moeten worden..
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    75,4 KB · Weergaven: 409

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Steigerhout is niet heel erg duurzaam. Als je er lang van wil gaan genieten zal je de tafel van een goede afwerking/bescherming moeten voorzien en dit ook vaak moeten herhalen. Andere optie is het kiezen voor een meer duurzame houtsoort. Vandaar mijn opmerking.
 

roald

Actieve deelnemer
29 feb 2012
492
0
waarom gooien ze tegen zo'n meubels altijd een volle doos schroeven/spijkers?? Dat snap ik toch écht niet hoor.
Tja, als je bij een goedkoop basismateriaal veel uren gaat steken in de afwerking, dan wordt het alsnog een duur product. Motto is dus: waarom mooier maar moeilijker doen als het makkelijk kan?
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Om even op die tegel terug te komen die je als blad wilt hebben:

Bij een binnentafel zou ik een sponning rondom in het hout maken waar de tegel dan in ligt. Maar bij een buitentafel, zeker van steigerhout, zou ik dat niet doen. In die sponning blijft water staan en alles rot snel weg. Dus misschien gewoon twee latjes onder de tafel schroeven waar de tegel op ligt? Evt een beetje uitvullen zodat het op de goede hoogte komt te liggen.
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Dan zou ik het framewerk maken met de juiste tussenruimte voor de tegels. Onder het blad een regeltje schroeven en dan daar komt de tegel in en op te liggen.

@samponette; naar mijn mening, steigerhouten meubelen zijn meubels die iedereen kan maken (of dat is in elk geval het stilzwijgend motto achter deze meubels) en dan krijg je gewoon een hoop schroeven te zien. Of het mooi is? Als het maar voldoening voor de bouwer geeft;)
 

Elio

Actieve deelnemer
21 feb 2013
164
9
Om even op die tegel terug te komen die je als blad wilt hebben:

Bij een binnentafel zou ik een sponning rondom in het hout maken waar de tegel dan in ligt. Maar bij een buitentafel, zeker van steigerhout, zou ik dat niet doen. In die sponning blijft water staan en alles rot snel weg. Dus misschien gewoon twee latjes onder de tafel schroeven waar de tegel op ligt? Evt een beetje uitvullen zodat het op de goede hoogte komt te liggen.

Wat bedoel je precies met een sponning? Bedoel je hiermee een plaat? of zit ik dan helemaal mis?

En aan 2 latjes of eigenlijk meerdere latjes zat ik al te denken. Maar houden die latjes een 60x60 tegel???
 

Elio

Actieve deelnemer
21 feb 2013
164
9
Dan zou ik het framewerk maken met de juiste tussenruimte voor de tegels. Onder het blad een regeltje schroeven en dan daar komt de tegel in en op te liggen.

@samponette; naar mijn mening, steigerhouten meubelen zijn meubels die iedereen kan maken (of dat is in elk geval het stilzwijgend motto achter deze meubels) en dan krijg je gewoon een hoop schroeven te zien. Of het mooi is? Als het maar voldoening voor de bouwer geeft;)

Dus je bedoelt een dwarslat waar die dan op komt te liggen? Heb ik het zo goed begrepen ?

Haha sorry ! :$
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
In de lengte richting (met de plank mee) kan je deze latten/regels dan ook nog eens verlijmen voor extra sterkte. Dit kan echter in de breedte van de tafel (dus dwars over de planken) NIET. Doe je dit wel, dan bestaat de kans dat de boel krom trekt door het werken van het hout. Deze dwars regels kan je alleen schroeven, waarbij het aan te raden is om gebruik te maken van sleufgaten.
Hoe en wat precies, doe even een uitgebreide search over/op de site, want daar is al heel veel over geschreven.
 

l3nna3rt

Actieve deelnemer
16 dec 2010
156
0
Sorry dat ik het zeg, maar dit is een van de lelijkste tafels die ik ooit gezien heb.

Elio,
Wat voor gereedschap en machines heb je? Misschien kunnen we aan de hand daarvan je probleem oplossen.
 

Elio

Actieve deelnemer
21 feb 2013
164
9
Sorry dat ik het zeg, maar dit is een van de lelijkste tafels die ik ooit gezien heb.

Elio,
Wat voor gereedschap en machines heb je? Misschien kunnen we aan de hand daarvan je probleem oplossen.

Hahaha! Ach gelukkig ieder z'n smaak zullen we maar zeggen :).

Maar in principe wil ik ook hem niet helemaal hetzelfde zoals op de foto. Zou het liefst een dichte zijkant willen hebben.
Planken verticaal naast elkaar. Blad ongeveer hetzelfde .

afkort-verstekzaag
schuurmachine boormachine etc.
Dat soort dingen heb ik wel. Daarmee kom ik wel een eind toch..
Geen zaagtafel helaas .

Alvast bedankt!

Gr. Elio
 

Elio

Actieve deelnemer
21 feb 2013
164
9
In de lengte richting (met de plank mee) kan je deze latten/regels dan ook nog eens verlijmen voor extra sterkte. Dit kan echter in de breedte van de tafel (dus dwars over de planken) NIET. Doe je dit wel, dan bestaat de kans dat de boel krom trekt door het werken van het hout. Deze dwars regels kan je alleen schroeven, waarbij het aan te raden is om gebruik te maken van sleufgaten.
Hoe en wat precies, doe even een uitgebreide search over/op de site, want daar is al heel veel over geschreven.

Goed om te weten !

Betreft sleufgaten en dat soort dingen is voor mij al een stapje te ver! :D

http://www.hornbach.nl/cms/media/nl...werktekeningen/A4_werktekeningen_Tafel_XL.pdf

Dus even over wat je nu zegt, plank D(zie link) is geen goede constructie ? Die latten zouden onder het blad in de lengte moeten komen??

Dan zou het blad ook geen geheel meer zijn.... Deuvelen?
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.