Dressoir afwerken

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Ik ben bezig met een dressoir maken en die wil ik met een olie of hard wax olie afwerken. Ik kan dit met 2k spuiten maar ik zou het zonde vinden als er krassen inkomen die alleen weg te werken zijn door te schuren en opnieuw te spuiten. Een olie gaat mijn voorkeur naar uit (enige olie waar ik mee bekend ben is monocoat, maar dat geeft niet de juiste glansgraad). Nu ben ik niet zo bekend met olieen dus was mijn vraag wat het beste is... Het moet een mat zijdeglanzende afwerking geven en dan meer richting het glanzende. Het oppervlak moet wel glad aanvoelen (heb wel een keer bij iemand gezien die het het met een olie behandeld en toen was het nog vrij ruw). Welke olie of wax olie is hier het juiste voorgeschikt?
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Hmm eens kijken of ik een beetje Osmo olie ergens kan vinden. Heeft er ook iemand ervaring met de hardwax olie van blue dolphin?
 

WillemLimmen

Actieve deelnemer
21 feb 2013
141
1
Kijk eens bij Saicos, o.a. hardwaxolie te combineren met pigmentkleuren, puur natuur en goed te verwerken.


Groet Willem
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5

A.N

Actieve deelnemer
Nee, de samenstelling is exact hetzelfde, komt uit dezelfde fabriek alleen anders gelabeld

Osmo is in Nederland veel te duur als je de prijzen vergelijkt met Duitsland, wij konden de Osmo goedkoper uit Duitsland halen dan bij de importeur bestellen.
De importeur wilde naast Osmo ook een eigen merk op de Nederlandse markt zetten en dat werd Blue Dolphin
Maar vergelijk de prijzen van BD ook maar eens met die van Osmo uit een willekeurige Duitse shop, scheelt nog aanzienlijk.

Link

Vorige week is trouwens de importeur van Osmo en Blue Dolphin de firma Zendac failliet gegaan.Schijnt dat ze binnenkort wel een doorstart maken.
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.711
813
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Hallo Renault,
Ik ben het niet eens met Ab, een aantal jaren geleden was Blue Dolphin het zelfde van samenstelling als Osmo, het was gewoon Osmo met een Blue Dolphin label er overheen geplakt. Ik heb dit jaren gebruikt, echter een tijdje terug hebben ze de samenstelling veranderd i.v.m. Arbo wetgeving(bij Blue Dolphin) en hun product vernieuwd(nu deels op waterbasis). Bij Osmo bleef het bij de oude samenstelling. Het voordeel van de oude Dolphin en Osmo is dat je met een aantal dunne laagjes een mooi gesloten oppervlak kan opbouwen met een zijdeglans. Bij de nieuwe Dolphin lukt dat niet de afwerking c.q. opgebouwde lagen blijven er schraal uitzien, deze nieuwe hardwax ruikt ook heel anders als de oude Dolphin en Osmo.
Ik heb dus eerst een tijd Osmo gebruikt ben toen overgestapt naar Blue Dolphin voor de kosten maar gebruik nu weer Osmo.
Bij voldoende laag opbouw kun je Osmo heel mooi polijsten met engelhaar(staalwol 6xo).
Ik betrek Osmo bij van Mechelen int en de prijs valt mee in verglijking met de consumentenprijs

met vriendelijke groet, Roeland
 

WillemLimmen

Actieve deelnemer
21 feb 2013
141
1
Je kunt die Saicos met en zonder pigment gebruiken. De pigment koop je 'los'.

Ik gebruik Osmo op een kersenhoutenvloer (geolied) en vind deze redelijk snel ślijtplekken vertonen. In ons tweede huis aan het strand (veel zand dus) heb ik een tapis eiken vloer gelegd en op aanraden van een parketeur met Saicos behandeld. Deze vloer werk ik 1 maal per jaar een beetje bij. Het witte pigment dat ik eerst heb aangebracht voorkomt dat de eiken vloer vergeeld. Er zit een UV-filter doorheen.

Saicos is erg slijtvast, er zitten geen schadelijke stoffen in (je kunt ook kinderspeelgoed behandelen met dit spul zonder gevaar).

Met een stevige kortharige kwast 2 maal dun aanbrengen (kwast kost wel een paar centen..).

Groet Willem
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Ah bedankt voor de reacties. Ik ben voor de Osmo gegaan, mede omdat vanwege de lovende reacties en aangezien ik op de duitse grens woon heb ik in dld een pot kunnen halen voor 24,95 (0,75L). Redelijke prijs lijkt mij zo.

Met hoeveel lagen zal ik het afwerken? Zullen 2 voldoende zijn? Ook zie ik 'speciale' Osmo kwasten. Is dat gewoon een langharige zachte kwast?
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.711
813
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Renault,
Je kunt een gewone kwast gebruiken, Osmo dun opbrengen en daarna de overtollige wax verwijderen, droogwrijven dus.
Na het aanbrengen van de eerste laag minimaal 24 uur wachten en vervolgens de tweede laag dun aanbrengen, na de tweede laag eventueel polijsten met staalwol 0000. Na iedere laag minimaal 24 uur laten drogen.Na het polijsten een laatste laag aanbrengen met katoenen dot in de nerf richting.
Nadien zeker zes weken wachten (i.v.m. doorharding) en pas dan onderhoudsmiddelen of schoonmaakmiddelen gebruiken, vermijd in deze tijd een teveel aan waterbelasting of schoonmaakmiddelen.

succes met de afwerking!

Roeland
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.