Stanley 66 Kraalschaaf

RockNRolla

Actieve deelnemer
24 mrt 2009
50
0
Goedenavond,

Ik heb dit weekend een mooie Stanley 66 kraalschaaf (?) gekocht op ebay. De schaaf was redelijk goedkoop omdat er geen profielen bij zitten. Nu heb ik ondertussen zitten googlen om te kijken waar ik deze vandaan kan halen, en het blijkt dat het ook mogelijk is deze zelf te maken.

Is hier iemand die dit wel eens heeft gedaan en die wat kan vertellen over gebruikte materialen en methoden. Ik meen begrepen te hebben dat stukjes bandverenstaal hier geschikt voor zijn, maar kan niet vaststellen of dit na het slijpen van het profiel nog moet worden gehard?
 

RockNRolla

Actieve deelnemer
24 mrt 2009
50
0
Art, dank voor je reactie. Ik heb op basis van je reactie nog wat verder gezocht. Heb uiteindelijk een oude lintzaag aan stukken geknipt. Vervolgens de tanden eraf gehaald op de bandschuurmachine, ging een stuk sneller dan ik had verwacht. Heb nu een partij blanke schrapers waar ik even mee voor kan.

Heb ook m'n eerste profiel al gemaakt. De eerste resultaten laten nog wat te wensen over, maar komt volgens mij omdat m'n vijlen niet fijn genoeg zijn. De hoeken moeten glad en 90 graden zijn. Kan de oppervlakte keurig glad krijgen op m'n stenen, maar de randen (met name de rondingen) blijven wat rafelig. Zal eens zoeken naar een setje fijne vijltjes.
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
817
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Of je kunt een diamand vijl gebruiken, bv die van Benson tools promoline deze kost meen ik iets van €9,- ik gebruik hem zelf heel regelmatig en ben er best tevreden over, de vijl heeft een half ronde kant en een rechte kant spits toelopend.

Roeland
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.