Uithardtijd olie

Geertg

Actieve deelnemer
5 okt 2008
285
0
Lembeke
Ik heb een meubel afgewerkt met de volgende olie van Aquamarijn:

http://www.aquamarijn.com/nl/vloerolie-parketolie-hardwaxolie/

Het is in principe een vloerolie.
Hoe lang duurt het bij jullie meestal voor een olie uitgehard is? Ik zou namelijk graag nog eens een schuurbeurt geven omdat er een paar krassen zichtbaar geworden zijn.
Op de verpakking staat 24 a 48 uur voor uitharding. Ik wacht nu al 5 dagen, maar elke keer dat ik probeer te schuren loopt het papier direct vol.


Groeten,

Geert
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Als je olie opbrengt, altijd even een kwartiertje in laten trekken en dan het overtollige er af vegen, anders wordt het een vieze smurrie. In jouw geval zit de olie natuurlijk al in en een beetje op het hout, het is droog genoeg voor gebruik, maar bij het schuren krijg een pulp waardoor je schuurpapier direct volloopt. Ik zou het met een schraapstaal doen, zie de filmpjes hoe. Een schraapstaal is een fantastisch stukje gereedschap en spotgoedkoop.

[MEDIA=youtube]vhonlI4Sqvk[/MEDIA]

[MEDIA=youtube]PZ6NmmW3DjE[/MEDIA]

jaap
 

kiesvoorhout

Actieve deelnemer
6 mrt 2008
616
96
Rottum Frl.
www.kiesvoorhout.nl
Geert,

Je hebt waarschijnlijk teveel olie in 1 keer opgebracht.
Dit soort olie, ik gebruik meestal Osmo hadwax, moet dun worden opgebracht en het overtollige na 10 minuten met een schone doek verwijderen.
Meerdere dunne lagen geven het mooiste resultaat.
Zoals Jaap als aangeeft, is verwijderen van het teveel aan olie met een schraapstaal een goede oplossing.
Daarna even opschuren en een zeer dun een laatste laagje olie aanbrengen.

We horen we hoe het afloopt?

Groet, Kor
 

Geertg

Actieve deelnemer
5 okt 2008
285
0
Lembeke
Schraapstaal is deels gelukt, er zit redelijk wat kruisdraad dus toch nog even geschuurd.

Als je de olie in meerdere lagen opbrengt, doe je dit dan vlak na elkaar : oliën,inwrijven,droogwrijven en weer inoliën of laat je de eerste laag eerst uitharden?

Mvg,

Geert
 

kiesvoorhout

Actieve deelnemer
6 mrt 2008
616
96
Rottum Frl.
www.kiesvoorhout.nl
(Hardwax)olie wordt zoals eerder gezegd in dunne lagen opgebracht.
Na uitharden, minimaal 6 uren, lichtjes opschuren met korrel 240. Als de olie/wax goed is uitgehard, loopt je schuurpapier niet vol.
Na goed stofvrij maken kan de volgende laag erop.
Afhankelijk van de ondergrond/houtsoort zijn 2 of 3 lagen voldoende.
Mijn eiken vloer is met 3 lagen matte Osmo al een half jaar perfekt gebleven.
Om op meubels een mooiere glans te krijgen werk ik met 4 tot 5 zeer dunne lagen zijdeglans, die na elke laag vrij fors worden geschuurd, eerst met korrel 240, de voorlaatste laag met 320.
Het blijft dus een geduldwerkje.
Tip; voor het opbrengen van de eerste laag olie gebruik ik een natuurspons. Het onbehandelde hout neemt relatief veel olie op en hiermee zet je gelijkmatig een laag op.
Volgende lagen voldoen mij beter met een doek. Wel uithangen na gebruik, anders bestaat de kans dat de boel in de hens gaat.

Groet, Kor
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.