Hulp gevraagd, welke frees moet ik kiezen?

edwin167

Nieuw lid
19 feb 2013
5
0
Hoi,
ik ben helemaal nieuw hier en ben op zoek naar wat antwoorden op vragen die ik heb.

Ik ben aankomend imker en wil mijn eigen bijenkasten gaan maken. Ik heb nog geen ervaring met frezen o.i.d. maar wil het graag leren.

In een van de boeken die ik heb gelezen heb ik een bouwplan van de bijenkast die ik wil gaan maken. Een van de onderdelen is een stuk hout van 44mm dik, en 190mm hoog en 436mm breed. Op zich geen probleem.

De uitdaging zit 'm in 3 uitsparingen, die ik waarschijnlijk met een frees moet maken. Ik heb een tekening bijgevoegd hoe het er uit moet komen te zien.
photo1.jpg
Bovenstaande tekening geeft aan hoe het profiel van de plank eruit moet komen te zien. De onderste (op de foto rechts) lijkt me niet zo'n probleem.
het 'handvat' aan de rechterkant (op de foto bovenaan) is een uitsparing om de kast straks gemakkelijk op te tillen. Ik heb al op internet naar diverse freesjes zitten zoeken, maar ik kan er tot nu toe geeneen vinden die dit profiel uitfreest.


photo_2.jpg
Dit is een detailfoto van de uitsparing op de bovenkant (op de eerste foto links). De maten zijn vrij precies, dit heeft te maken met de maten van de bijenraten die er nog in moeten komen te hangen. Ik kan ook geen freesje vinden dat hier op lijkt.

Graag hoor ik van jullie of dit mogelijk is om zelf te frezen en welk gereedschap ik ervoor nodig heb.

Misschien denk ik te gemakklijk en zijn de benodigde uitsparingen alleen te maken met combinaties van freesjes die je meerder keren moet gebruiken om zo tot 1 soort uitsparing te komen, maar nogmaals, dit is allemaal nieuw voor me. Mijn vader heeft volgens mij nog een bovenfrees in de garage liggen, die wil ik gaan gebruiken. Ik ben dus voorlopig alleen op zoek naar de frees(mesjes) zelf.

Alvast bedankt voor jullie hulp.
 
Laatst bewerkt:

roald

Actieve deelnemer
29 feb 2012
492
0