Hulp gevraagd, welke frees moet ik kiezen?

edwin167

Nieuw lid
19 feb 2013
5
0
Hoi,
ik ben helemaal nieuw hier en ben op zoek naar wat antwoorden op vragen die ik heb.

Ik ben aankomend imker en wil mijn eigen bijenkasten gaan maken. Ik heb nog geen ervaring met frezen o.i.d. maar wil het graag leren.

In een van de boeken die ik heb gelezen heb ik een bouwplan van de bijenkast die ik wil gaan maken. Een van de onderdelen is een stuk hout van 44mm dik, en 190mm hoog en 436mm breed. Op zich geen probleem.

De uitdaging zit 'm in 3 uitsparingen, die ik waarschijnlijk met een frees moet maken. Ik heb een tekening bijgevoegd hoe het er uit moet komen te zien.
photo1.jpg
Bovenstaande tekening geeft aan hoe het profiel van de plank eruit moet komen te zien. De onderste (op de foto rechts) lijkt me niet zo'n probleem.
het 'handvat' aan de rechterkant (op de foto bovenaan) is een uitsparing om de kast straks gemakkelijk op te tillen. Ik heb al op internet naar diverse freesjes zitten zoeken, maar ik kan er tot nu toe geeneen vinden die dit profiel uitfreest.


photo_2.jpg
Dit is een detailfoto van de uitsparing op de bovenkant (op de eerste foto links). De maten zijn vrij precies, dit heeft te maken met de maten van de bijenraten die er nog in moeten komen te hangen. Ik kan ook geen freesje vinden dat hier op lijkt.

Graag hoor ik van jullie of dit mogelijk is om zelf te frezen en welk gereedschap ik ervoor nodig heb.

Misschien denk ik te gemakklijk en zijn de benodigde uitsparingen alleen te maken met combinaties van freesjes die je meerder keren moet gebruiken om zo tot 1 soort uitsparing te komen, maar nogmaals, dit is allemaal nieuw voor me. Mijn vader heeft volgens mij nog een bovenfrees in de garage liggen, die wil ik gaan gebruiken. Ik ben dus voorlopig alleen op zoek naar de frees(mesjes) zelf.

Alvast bedankt voor jullie hulp.
 
Laatst bewerkt:

roald

Actieve deelnemer
29 feb 2012
492
0
Mogen die schuine kantjes van de onder- en bovenkant ook recht zijn? Die zijn verder niet van maatvoering voorzien, dus het lijkt niet kritisch? Als het recht mag, kun je deze met eenvoudige rechte frees maken.
Van de greep lijkt mij de enige kritische maat de 15mm, voor een stevige grip. Dat afgeronde deel mag wellicht een stuk recht zijn, en dan 45 graden, zodat water niet blijft staan?
Dan kun je alle profielen met één rechte frees en één afschuinfrees maken. Dikke kans dat die rechte al bij de frees ligt. Mogelijk moet je die 45 graden kopen, vaak zit er standaard een geleidelager op de kop, en dat moet je hier niet hebben, hij moet ook op de kop snijden.
Voorbeeldplaatjes: recht, afschuin.
Wel even zorgen dat je de asdiameter (schacht) van de bovenfrees te weten komt, als je er iets bij moet kopen. Hier goedkope frezen.
 
Laatst bewerkt:

edwin167

Nieuw lid
19 feb 2013
5
0
Mogen die schuine kantjes van de onder- en bovenkant ook recht zijn? Die zijn verder niet van maatvoering voorzien, dus het lijkt niet kritisch? Als het recht mag, kun je deze met eenvoudige rechte frees maken.
Van de greep lijkt mij de enige kritische maat de 15mm, voor een stevige grip. Dat afgeronde deel mag wellicht een stuk recht zijn, en dan 45 graden, zodat water niet blijft staan?
Dan kun je alle profielen met één rechte frees en één afschuinfrees maken. Dikke kans dat die rechte al bij de frees ligt. Mogelijk moet je die 45 graden kopen, vaak zit er standaard een geleidelager op de kop, en dat moet je hier niet hebben, hij moet ook op de kop snijden.
Voorbeeldplaatjes: recht, afschuin.
Wel even zorgen dat je de asdiameter (schacht) van de bovenfrees te weten komt, als je er iets bij moet kopen. Hier goedkope frezen.

Die schuine kantjes zijn geen probleem. Het punt is dat op de bovenkant de 'oren' of handgrepen van de raampjes moeten komen te rusten, en dat er dan nog ruimte onder is waar de bijen onderdoor kunnen. Zelfde geldt voor de onderkant. Schuin is geen probleem, als de hoogtemaat maar klopt.

Wat betreft de handgreep, deze moet voldoende diep zijn om goede 'grip' te hebben en er mag inderdaad geen water in komen te staan. Ik ga de freesjes eens bekijken en indien geschikt bevonden, bestellen en eens op wat hout oefenen.

Even een praktische vraag nog. De planken die ik straks ga gebruiken zijn wel 2 meter lang. Is het dan mogelijk om de bovenfrees ergens te fixeren en dan de plank er langs te geleiden? Lijkt me gemakkelijker dan een plank van 2 meter ergens op te leggen en er dan met de frees langs te gaan.
 

roald

Actieve deelnemer
29 feb 2012
492
0
...
Even een praktische vraag nog. De planken die ik straks ga gebruiken zijn wel 2 meter lang. Is het dan mogelijk om de bovenfrees ergens te fixeren en dan de plank er langs te geleiden? Lijkt me gemakkelijker dan een plank van 2 meter ergens op te leggen en er dan met de frees langs te gaan.
In de meest eenvoudige vorm maak je een freestafel als volgt: monteer (met verzonken bouten) de bovenfrees onder een niet al te dik stuk plaatmateriaal (de plaatdikte verlies je aan freesdiepte), met daarin een gat voor de freesjes. Leg de plaat met de bovenfrees naar beneden hangend op een aantal schragen, zodat hij mooi vlak ligt. Klem met twee lijmtangen een rechte lat (breed genoeg, anders buigt hij zijdelings door) op de plaat, deze dient als instelbare langgeleider. Je freestafel is klaar.
Voordeel van deze tafel is dat je deze erg compact kunt opslaan na gebruik :)
Denk eraan dat je met een freestafel geneigd bent om meer te vragen van je bovenfrees dan wanneer je het vanuit de hand doet. Luisteren naar de frees dus, anders overbelast je hem.
 

edwin167

Nieuw lid
19 feb 2013
5
0
OK bedankt, ik rij vanavond even bij mijn ouders langs om te kijken of de frees nog werkt en of ik die kan gaan gebruiken.
 

WR1944

Oud hout
Bij dit soort van vragen is het altijd lastig een verantwoorde oplossing aan te dragen. Zaken als bijenkasten of andere voorwerpen voor niet houtbewerking gerelateerde disciplines worden meestal in opdracht gegeven aan lokale timmerlieden. Daarbij geeft de opdrachtgever aan wat de minimale gebruikseisen zijn en voorkeuren voor het uiterlijk. De timmerman maakt dan een voorstel waarbij z'n ervaring, beschikbare gereedschappen en te gebruiken materialen bepalend zijn. Zo kan je dus verschillend uitgevoerde bijenkasten krijgen die allemaal perfect kunnen functioneren.
In dit geval zou het eerste profiel opgebouwd kunnen worden uit twee stroken hout. De greep zou uit een kleiner latje kunnen bestaan. Als je weinig ervaring hebt moet je het jezelf zo simpel mogelijk maken. Als je iets aan het ontwerp verandert moet je wel opletten dat andere onderdelen mee kunnen/moeten veranderen. Je moet het onderhavige ontwerp als het ware opnieuw ontwerpen zonder aan de kern iets te veranderen.
 

edwin167

Nieuw lid
19 feb 2013
5
0
WR1944, ik snap wat je bedoeld, maar de kasten zijn voor eigen gebruik. Ik ga ze zelf maken, met eigen gereedschap en ik heb zelf invloed op de te kiezen materialen. Ik denk dat het dus wel goed komt. Wat ik me gewoon afvroeg is welke freesbeitels ik moet gebruiken om de gewenste uitsparingen te maken. Maar daar heb ik al de nodige informatie over gekregen.

Ik ga gewoon eens wat oefenen op resthout net zolang totdat ik de gewenste uitsparingen heb, en dan eens voor het echt op de 'echte' planken uitproberen.
 

edwin167

Nieuw lid
19 feb 2013
5
0
Hoi Pieter, het filmpje kende ik al, maar toch bedankt voor de link.

Het voordeel van dit ontwerp dat ik hierboven heb geplaatst, is dat ik straks met dezelfde planken meerdere soorten bijenkasten kan maken. De kast wordt gemaakt van 2 geprofileerde planken en 2 stukken multiplex als zijkanten. De maat van de geprofileerde planken bepaald hoeveel ramen er in kunnen. Met dezelfde planken kan ik dus 10 ramers, 6 ramers en 3 ramers maken door enkel de lengte van de geprofileerde plank in te korten.

En ik vind het wel prettig om over de hele lengte handgrepen te hebben.
 

WR1944

Oud hout
Met de getoonde video wordt het al een stuk duidelijker. Met een bovenfrees met zijgeleider kan je een rechte groef maken zo lang als je wilt. Met meerdere groeven naast elkaar kan je de hoogte van de greepuitsparing bepalen. Met een frees met een afgeronde top kan je de bodem van de groef een geleidelijk wegvloeiende aansluiting op de wand geven. Het belangrijkste is een vorm die het mogelijk maakt iets op te tillen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.