Losse grove diamant?

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Ik knap graag oude schaven ed op, maar het nadeel is dat de rug van de beitel vaak nogal wat werk nodig heeft. Pitjes, bollingen en vooral de hoeken die vaak helemaal weggeslepen zijn en moeizaam weer in hetzelfde vlak als de rest te krijgen zijn. Na gisteren weer mijn vingers versleten te hebben op twee van zulke beitels zoek ik nu iets beters.

I heb begrepen dat losse diamant of diamant pasta op een vlakke stalen plaat ideaal zou zijn. Die vlakke plaat heeft Veritas, voor een euro of 25 - 30. Maar die losse diamant in een grove versie kan ik niet vinden. Ik zoek diamant of diamant pasta van 120 micrometer oid. Dat is ongeveer vergelijkbaar met schuurkorrel 120. Weet iemand een adres in west europa?
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Volgens mij heb ik dat zelfs nog liggen. Ergens.
Diamant is helemaal hip natuurlijk, maar lijkt in Nederland nog niet echt doorgedrongen tot het hobby circuit.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Bedankt damien voor de tip. Maar dat is veel te fijn voor de toepassing waar ik het voor wil gebruiken. Ik zoek meer in de 120 micro range.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Die diamantpasta lui zal ik eens mailen. Hun site is niet echt overzichtelijk trouwens. Ik had ze al afgeschreven.
 

Donald Duck

Actieve deelnemer
9 mrt 2010
147
1
Hoboken
@Seek: Heb je al aan Cubitron van 3M gedacht, of misschien ken je dat nog niet. Voor messenmakers is dit schuurpapier revolutionair (je moet wel per 12 banden bestellen...) als je een constante grote afname nodig hebt.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Cubitron, nee zegt me niks? Waar is dat te koop?

Ik zit even snel te kijken, maar dat is toch voor machinaal schuren? Ik heb niet zulke goede ervaringen om daarmee iets echt vlak te krijgen, dus zo dat je niet de hoekjes en randjes harder wegschuurt dan het midden en dus weer een bol oppervlak krijgt. Maar als iemand een methode weet om dit machinaal te doen houd ik me aanbevolen.

Het gaat dus niet om het slijpen van de vouw, dat gaat prima met de middelen die ik heb. Het gaat om de rug van een beitel of schaafbeitel die vol putjes en rondingen zit en die ik graag vlak wil krijgen.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.