Hout om een aantal jaren in het water te gaan liggen

sergeant

Actieve deelnemer
6 nov 2011
76
0
Antwerpen
Wil een vijver tijdelijk afdekken met draadpanelen die op een houten kader worden bevestigd. Het is de bedoeling de vijver voor een aantal jaren te beveiligen zodat 2 kleine dreumessen in de tuin veilig hun gangen kunnen gaan. Zoals gezegd gaat het houten frame gedeeltelijk in het water liggen. De vraag die me bezig houdt: welke houtsoort hier het best voor geschikt is, en bijkomend: heeft het zin het met een houtbeschermingsmiddel te bewerken. Verkleuren vind ik niet erg maar wil niet dat het frame na een paar jaar wegrot. De vijver is een rechthoekig geval van 70 op 1400 cm. Het geheel is uitgevoerd als een kuip ± 60 cm diep gevat in een houten constructie waarvan de wanden als zitbank kunnen dienen.
 

Steven Gauwberg

Post veel
9 feb 2011
941
3
Stekene
www.houtentiek.be
Zonder twijfel Azobé. Houtbeschermingsmiddelen lijken me geen optie als je bedenkt dat die in je vissen zullen terechtkomen:)

Azobé heeft de eigenschap dat het niet rot, op school leerde ik dat de vroegere houten meerpalen voor de schepen waren gemaakt in azobé. Ook bruggen werden vaak in deze houtsoort vervaardigd (de steunpalen in het water dan toch). Naar verluidt zou het hout zelfs verstenen na genoeg jaren onder water...

Het is wel enorm hard, dus niet al te goed voor je snijgereedschappen, maar daar vind je wel iets op.

Groeten en succes ermee!
Steven
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
En het is ook niet heel duur. Op marktplaats is vaak wel wat te vinden.
 

sergeant

Actieve deelnemer
6 nov 2011
76
0
Antwerpen
Azobe dus; wil de draadpanelen met gegalvaniseerde krammen op het frame bevestigen. Wat met de splijtvastheid?

@Steven: de vissen gaan akkoord, liever geen beschermingsproducten.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.840
895
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Aan de andere kant - vraag je eens af waarom sommig hout van zichzelf goed bestand is tegen houtrot; vaak is dat omdat er in het hout zelf stoffen zitten die microbicidaal, of minimaal -statisch zijn, of als het om vraat gaat, insectendodend of anderszins de levenscyclus van insecten beinvloeden (bijvoorbeeld de metamorfose van larf naar volwassen insect remmen - er is een aardige anecdote over biologen die een bepaalde vlinder (geloof ik) in een kweek niet tot verpoppen konden krijgen (de rups dan), en er uiteindelijk achter kwamen dat dat kwam door een stofje in houtkrullen/papier dat in de kweekbak werd gebruikt; hieruit werden vervolgens nieuwe bestrijdingsmiddelen ontwikkeld...). Oftewel, hout dat van zichzelf bestand is tegen rot zou ook wel eens nadelig voor je vijver kunnen zijn. Ik zou het dus iig goed in de gaten houden. En als het maar voor een jaar of twee is zou ik denk ik voor gewoon onbehandeld hout kiezen - die twee jaar houdt het mogelijk best uit, struktureel.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Ja dat is ook wel een punt. Heel giftig kan azobe niet zijn, ons land staat vol met palen, sluisdeuren etc, in het water. Maar ja, de verdunning in het IJsselmeer is wel wat groter dan in de vijver in je tuin.

Het punt van gewoon vuren oid is dat het langzaam wegrot zonder dat je dat direct in de gaten hebt. Als er dan een kind op valt kan dat net de druppel zijn.

Over giftige houtsoorten gesproken. De notenboom is bijv. bepaald niet vriendelijk voor de rest van de schepping. Hij houdt zo een ruimte vrij voor zichzelf en voorkomt dat andere bomen gaan concureren. Maar het gevolg is dat je zaagsel van de noot nooit als compost of voor dieren stallen of zo moet gebruiken.
 

Pascal

Actieve deelnemer
27 dec 2011
178
1
Luxemburg
Hier een thread over giftige houtsoorten http://www.woodworking.nl/showthread.php?6401-lijst-met-giftige-houtsoorten&highlight=giftige+houtsoorten
Azobé is een houtsoort gekend voor zijn gebruik in natte omstandigheden. Het is lastig om te verwerken wegens de hardheid en werkt verschrikkelijk. Oppassen dat je er geen splinters van in je handen krijgt want naar verluidt gaan die gegarandeerd zweren.
Ik weet niet of het giftig is, maar ik vermoed van niet, volgens het volgende document wordt er zelfs keukengerei van gemaakt: http://www.forafri.org/ressources/forafri/33.pdf
Groetjes,
Pascal
 

WillemIII

Actieve deelnemer
30 jan 2009
35
0
Is je vijver 0.70 x 14 meter? Dat lijkt meer op een sloot, dan op een vijver! ;)

Nu even terug naar het hout. Als het slechts een tijdelijke afdekking is voor een paar jaar, dan vind ik azobe wel een beetje overdone. Ik zou kiezen voor lariks of douglas, dat rot minder snel dan grenen, is goed verkrijgbaar en makkelijk te verwerken. Is het mogelijk om het frame iets hoger te leggen, door er bijvoorbeeld een paar planken, of tegels onder te leggen, zodat het frame zelf niet in het water ligt? Dan rot het een stuk minder snel weg.

Maar goed, wil je iets half in het water leggen, dan is azobe inderdaad een goede keuze. Ik ben wel benieuwd of het lukt om er krammen in te slaan. Voorboren en schroeven lijkt me handiger.
 

jan jansen

Actieve deelnemer
28 okt 2010
128
3
Aldeboarn - Fryslan
Is je vijver 0.70 x 14 meter? Dat lijkt meer op een sloot, dan op een vijver! ;)

Nu even terug naar het hout. Als het slechts een tijdelijke afdekking is voor een paar jaar, dan vind ik azobe wel een beetje overdone. Ik zou kiezen voor lariks of douglas, dat rot minder snel dan grenen, is goed verkrijgbaar en makkelijk te verwerken. Is het mogelijk om het frame iets hoger te leggen, door er bijvoorbeeld een paar planken, of tegels onder te leggen, zodat het frame zelf niet in het water ligt? Dan rot het een stuk minder snel weg.

Maar goed, wil je iets half in het water leggen, dan is azobe inderdaad een goede keuze. Ik ben wel benieuwd of het lukt om er krammen in te slaan. Voorboren en schroeven lijkt me handiger.



mhh...ik lees toch dit:rechthoekig geval van 70 op 1400 cm. Het geheel is uitgevoerd als een kuip ± 60 cm diep !
hoe je aan 14 meter komt...?0,7 x 1,4 meterx 0,6...
 

swblom

Nieuw lid
29 nov 2012
3
0
Kijk even of je een scheepssloperij of werf in de buurt hebt. In het verleden werd de buikdenning (laadvloer van het ruim) van schepen veel van Azobe gemaakt. Die Azobe vloer wordt nogal eens vervangen door een stalen vloer.

Partijen Azobe die hiervan afkomstig zijn kun je vaak voor een zachte prijs kopen. Nadeel is dat 1 kant van het hout behoorlijk beschadigd kan zijn en dat er hier en daar teerresten op kunnen zitten. het eerste lijkt me voor jou geen probleem, het tweede misschien wel.
 

Glen

Actieve deelnemer
1 apr 2009
95
0
Arnhem, als ik thuis ben
Of bel eens met de plaatselijke gemeentewerf. Heel Nederland staat vol met van die zitbankjes (2 betonnen staanders, en 4 planken). Dat is in veel gevallen ook Azobé. Wordt wel eens vervangen.

Succes!

Glen
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.