Mijn eerste zwaluwstaart.

Reinoud

Actieve deelnemer
23 nov 2012
348
0
Dendermonde
Na mijn oefeningetjes voor tandverbindingen (zie http://www.woodworking.nl/showthread.php?7247-quot-Fingerjoints-quot-met-handzaag ) heb ik mij aan het zwalustaarten gewaagd.
Deze keer geen rommel vurenhout meer, maar recuperatie padouk. Véél fijner werken :)

DSC_0331.jpg

De zaag werkte nu wel zoals ik wou en het uithakken ging ook een heel pak beter. Alles is wel wat ruw aan de randen, maar dat kan ik de volgende keer wel al wat beter denk ik. Ik heb de zwaluwstaarten los uit de hand getekend, en ze zijn dus niet gelijk maar dat vond ik geen probleem voor een eerste oefening. Na het zagen en uithakken moest ik amper bijwerken om alles te doen passen :) Ik heb alles iets dieper uitgezaagd en dan even de schuurmachine gebruikt.
De plankjes staan helaas niet haaks op elkaar, maar ze zijn sowieso niet helemaal haaks.
Op naar de volgende oefening!:D

Reinoud
 

leroy

Post veel
23 jul 2010
1.023
32
hey hallo
nou dat ziet er toch best netjes uit voor de eerste zwaluwstaarten .
volgende keer even netjes uit meten en een zweihaak er bij en het wordt perfekt
ga zo door
mvg leroy
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Reinoud, volgende oefening: plankjes haaks en evenwijdig maken! Bij het aftekenen van de verbindingen is dat stukken fijner en het uitzagen en -steken levert ook sneller een passende verbinding op.
 

Steven Gauwberg

Post veel
9 feb 2011
941
3
Stekene
www.houtentiek.be
Da's voor een eerste keer zeker niet slecht gedaan! Ik sluit me volledig aan bij hetgeen ArtHarg zegt, eigenlijk is dat zowat de eerste basisoefening als je met houtbewerken begint, een plank vlak en haaks schaven, en daarna dimensioneren. Komt je verbindingen en aftekening zeer ten goede.
Ben ervan overtuigd dat je zwaluwstaarten dan nog veel zullen verbeteren!

Maar ook hier weer: oefenen, oefenen en nog eens oefenen;-).

Ik heb maanden aan een stuk elke avond 1 of 2 zwaluwstaartverbindingen gemaakt, op den duur gaat het snel en goed!

Groeten,
Steven
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
Goed begin !!! Zwaluwstaarten maken is echt leuk werk, door het oefenen zul je merken dat het steeds beter gaat. Het is wel een vaardigheid die je moet onderhouden. Het zou mooi zijn wanneer je een paar keer per week dit zou oefenen en dan onderhouden!!
 

Reinoud

Actieve deelnemer
23 nov 2012
348
0
Dendermonde
Dankjewel voor de reactie's.
Het haaks maken van de plankjes is de volgende uitdaging. Ik heb een oude schaaf liggen die ik aan het opknappen ben. Eens de beitel geslepen is ga ik maar eens wat leren schaven. Ik heb gisteren een paar YouTube filmpjes van Paul Sellers gezien en nu begint het pas echt te kriebelen.
Ik ben wel nog op zoek naar een tutorial over schaven en haaks maken van plankjes. Iemand enig idee?
Ik kan in elk geval nog voldoende oefenen voor het zwaluwstaarten, ik heb 134 plankjes padouk van 6cmx28cm liggen. Vooraad genoeg dus :). Misschien moet ik maar wat gaan ruilen met Rick of zo :) ?
 

David80

Actieve deelnemer
25 nov 2009
461
1
Netjes.

Wel heb je hier en daar wat uitbreeksel, dat is jammer. De lijn een stuk insnijden voordat je tussen de staarten gaat zagen en/of afsteken helpt dit te voorkomen. Ook vanaf beide kanten werken met afsteken is veiliger.

Succes
 

peterderooij

Actieve deelnemer
7 sep 2008
584
0
Hier vind je wat filmpjes, oa over schaaf- en zaagtechnieken. Episode 27 en 28 zijn zeker de moeite waard voor jou denk ik.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.