Hout inkopen: kwaliteitsnormen

David80

Actieve deelnemer
25 nov 2009
461
1
Hallo houtbewerkers,

Ik sta op het punt (grenen) meubelhout in te kopen bij een leverancier bij mij in de buurt. Nu lees ik op internet dat je goed op moet letten welke kwaliteit je in handen krijgt. Het verschil tussen kwartiers, halfkwartiers en dosse ben ik mee bekend. Echter zie ik ook dat er verschillende kwaliteitsaanduidingen worden gehanteerd, zoals: A/A, A, A/B, B, etc. Dit is mij niet geheel duidelijk. Wat is voldoende voor meubelgebruik? In dit geval t.b.v. deurtjes, lijstwerk, en ladenfrontjes...

Wie kan mij het e.a. hierover uitleggen?

Groet, David
 

tuoh

Oud hout
Oei, een simpele vraag maar het antwoord op de vraag is niet zo simpel. Er is de laatste jaren heel wat gesleuteld aan de omschrijving van de verschillende kwaliteitsklassen. Op papier ziet het er heel logisch uit, maar in de praktijk is het een zooitje waar een kat haar jongen niet meer in terug vind.

Specifiek voor Vlaanderen kopen sommige houthandelaars grenenhout aan als "unsorted" Dat zijn dus pakken waar alle kwaliteiten in aanwezig zijn, deze worden door de houthandel zelf uitgesorteerd, van foutvrij klasseI tot klasse IV (schalienberd, oftewel timmerkwaliteit) Alhoewel de echte klasse I niet meer te krijgen is, tegenwoordig mag je blij zijn als je klasse II te pakken krijgt.
Deze kwaliteitsaanduidingen zijn nu verouderd, maar soms nog wel gangbaar in de houthandel, zeker in Vlaanderen.

Tegenwoordig spreekt men van A1, A2, A3, A4, A, B, C, en D, waarbij A1 ongeveer gelijk is aan de vroegere klasseI, A3 is dan gelijk aan klasseII, etc. Deze klassering slaat op het uitzicht en minder op de sterkte. Om het allemaal nog wat ondoorzichtiger te maken, de sortering op uitzicht is ook nog eens gekoppeld aan de sectie van het hout, dikker hout vind je gewoon niet in A1 of A2. De betere kwaliteit begint hier maar bij A3, en gaat verder naar A4, A, B,C,D, kan je nog volgen:confused:

Voor dragende constructie's ben je dan beter met een A3 of A4 klasse, of als er wat grotere kwasten in mogen zitten kijk je naar A,B,C, en D, dit betekend meer kwasten maar ook meer kernhout.
Om je een idee te geven van de hele zooi, post ik even een overzicht van de oude klasses en de nieuwe, met beschrijving.

Anders dan bij plaatmateriaal geeft deze klasseaanduiding voor massief hout (Grenen en Vuren) maar een globaal idee van de aangeboden waar, als koper ben je best zelf aanwezig om de waar te keuren of uit te sorteren wat je nodig hebt.

Wat je vraag betreft, voor meubelwerk en dergelijke zoek je best naar een partij A2 of A3, gewoon omdat A1 bijna niet te vinden is, en als je het vind zit er heel veel spint bij.


Mvg,

André

Bekijk bijlage 1107 nl def sorteren van vuren en grenen.pdf
 
Laatst bewerkt:

A.N

Actieve deelnemer
Als toevoeging op wat André al heeft gepost.

In Nederland worden ook 2 aanduidingen gedaan die soms verwarrend zijn
Wij kennen A/B/C/D als aanduiding en A/A A/B B/B C waarbij de laatste reeks meestal betrekking heeft op timmer cq meubelpanelen

A/A bij grenen/vuren panelen wil zeggen dat zowel de onder als bovenkant van het paneel foutvrij is, geen harsgangen, geen open noestjes of kwasten en geen scheurtjes.
A/B wil zeggen dat de bovenzijde geheel foutvrij is en de onderkant enkele onvolkomenheden mag hebben waaronder droge harsgangen.
B/B Het paneel heeft aan beide kanten onvolkomenheden, kwasten een open noest en droge harsgangen
C kwaliteit staat voor natte harsgangen.

Vuren/grenen (als losse balken en planken) wordt A kwaliteit vooral aangemerkt als optisch perfect hout te gebruiken voor meubelen en het maken van lijstwerk, is bijna noest vrij en ideaal om te profileren etc.

B kwaliteit wordt vnl gebruikt voor constructieve doeleinden waarbij eisen aan de sterkte van het hout gesteld worden.(KVH 2000)
C kwaliteit wordt ook gebruikt voor constructies, is echter bouwhout waarbij de eisen niet zo stringent zijn als bij B kwaliteit
D kwaliteit is de minste kwaliteit, open noesten,scheurvorming,reactiehout etc

A en A/A zul je niet veel meer vinden, meest verkocht is B en C hout en A/B panelen
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Heeft jouw leverancier verschillende klassen in grenen klaar liggen? De meesten hier hebben gewoon ongesorteerde pakketten zoals André al zei.
Vroeger bestelde ik pakketten grenen voor meubels van eerste en tweede keus gemengd, die de leverancier zelf samenstelde. Dat moest van ver komen en was ongeveer 25% duurder dan "unsorted"
Nu ga ik gewoon zelf mijn hout uitkiezen uit ongesorteerde pakketten. Dan betaal je de contructie-hout prijs.
Ik denk wel niet dat er ovengedroogd grenen is, het is meestal iets te vochtig om er meteen iets van te maken.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
Ik koop zo nu en dan nog wel eens een plankje hout :eek:.....Oke....kan ook zijn dat het meerdere planken zijn...hahaha....Ik heb gemerkt dat meerdere leveranciers soms zelf ook door de bomen het bos niet meer zien. Mijn advies is dan ook om zelf te gaan kijken en zoeken naar planken die passen bij jouw project. Niet alle leveranciers zitten hierop te wachten maar jij weet precies wat je nodig bent....Dus gewoon een stapel doorpluizen en daarna alles weer netjes opstapelen.
 

David80

Actieve deelnemer
25 nov 2009
461
1
Heren, bedankt voor de toevoegingen.

Tuoh bedankt voor de documentatie, het is handig om te bewaren en interessante materie. Maarja zoals hier al wordt aangegeven zijn de grenzen tussen de verschillende kwaliteiten in de praktijk vaag.

De leverancier waar ik contact mee heb gehad heeft A-kwaliteit grenen zegt ie. Maar geen kwartiers. Ik moet het dus zelf uit grotere regels zagen of dosse planken uitzoeken en zelf verzagen in smallere stroken die dan min-of-meer half-kwartiers worden.

Rick, ik kijk weleens op je houtwinkeltje op dit forum maar je zit voor mij te ver weg. Anders had je mij zeker al gezien.

Uiteindelijk zal het dus inderdaad zelf gaan kijken en uitzoeken worden, als de leverancier dit toestaat. De appels bij de supermarkt zien er tenslotte ook niet allemaal even smaakvol uit :D
 

tuoh

Oud hout
Kwartiers hout in Grenen is niet of nauwelijks te vinden, reden: te kleine diameter van de stammen. Kwartiers zagen levert nauwelijks bruikbaar hout op.
Het is de gebruiker zelf die via het herzagen van dosse gezaagde planken of balken aan kwartiers hout geraakt.

Mvg,

André
 

David80

Actieve deelnemer
25 nov 2009
461
1
Tuoh ik ben blij met je toelichting. Ik dacht altijd ben ik gek worden dat ik al dat grenen sta te herzagen en te schaven. Dan hoef ik ook niet verder te zoeken naar de heilige graal bij andere leveranciers.

Dus gewoon de meest geschikte dosse planken of balken zelf uitzoeken en herzagen is het credo.
 

David80

Actieve deelnemer
25 nov 2009
461
1
Nou, ik ben vandaag bij de houtleverancier op afspraak wezen kijken en ik heb gelijk een rondleiding gehad in de opslagloods en de zagerij/schaverij. Grote hoeveelheden en heel veel soorten hout en wat een machinerie :p

De kwaliteit van het grenen is volgens mij uitstekend; planken bijna allemaal zonder kwasten, een enkeling met 1 of 2 kleintjes. En fijne jaarringen. Heb een tiental planken zelf uitgezocht en ze worden ook gelijk op dikte geschaafd. Volgende week ophalen, kan niet wachten.

Het verhaal van Tuoh werd door de verkoper bevestigd dat grenen nooit kwartiers gezaagd wordt ivm. de relatief kleine diameter van de stam.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.