HBM40 tevens te gebruiken voor het plaatsen van een schuurrol?

HermantB

Actieve deelnemer
2 sep 2012
221
0
Uden
Ik weet niet zeker of ik met deze vraag op het goede onderdeel van het forum ben, maar anders het vriendelijke verzoek aan de moderatoren de topic naar het juiste adres te verplaatsen.
Ik denk er over mijn freesmachine HBM 40 ook te gaan gebruiken voor het schuren van werkstukken. Daartoe wil ik een schuurrol van massief pvc maken (zijn in staven verkrijgbaar) en deze voorzien van een asje van 8 of 12 mm.
Dan nu mijn vragen: kan dit?? Is het toerental (10.500 tot 18.000) hiervoor geschikt of is het te hoog of te laag? Kan de machine c.q. de motoras dit aan. Zijn er mischien nog meer zaken waar ik op moet letten?
Mijn hartelijke dank weer voor uw (hopelijk) veelvoudige antwoorden!
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Ik zou dit zelf niet doen. Het toerental is aan de hoge kant. De cilinderschuurmachine die ik heb gezien draaien rond met veel en veel lagere toeren. Ook mist de freesmachine een oscillerende werking, dat is wel het voordeel van zo'n cilinderschuurmachine.
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
Ja, net als Rick, lijkt mij het toerental gevaarlijk hoog. Ik zou het niet doen.

Afgezien van deze eigenlijk al afdoende bedenking, vraag ik me af of het vermogen voldoende is.

Nee, ik moet dat anders formuleren, want ik weet niets van het vermogen van je machine. Ik bedoelde te zeggen: Onderschat niet het vermogen dat nodig is voor schuren.

met vriendelijke groet,
klaas0639
 
Laatst bewerkt:

pme001

Actieve deelnemer
25 apr 2010
181
1
www.houtdraaiatelier.nl
Herman,

In principe moet het kunnen, als je er voor zorgt dat de omtreksnelheid beneden 80 m/sec blijft.
Goed schuurpapier kan dat wel hebben. Neem als voorbeeld lamellenschijven, 125 mm diameter beplakt met kleine over elkaar heen liggende stukjes schuurpapier hebben een maximale omtreksnelheid van 80 m/sec.
De FEPA eis voor dat soort slijp- en schuurspullen ligt op het dubbele, er mag niets van het gereedschap afvliegen bij 160 m/sec.

MAAR: Ik zou het niet doen, omdat:

Je de eigenschappen van de houder niet kent als je hem zelf maakt,
Je niet weet of je houder dit toerental "aankan" en je wil niet weten wat er gebeurt als er iets uit elkaar spat bij een dergelijk toerental,
Als je die houder zelf maakt het asgat nooit perfect in het midden zit en dus onbalans heeft en trillingen veroorzaakt,
De bevestiging van de opnamedoorn in de houder kan losraken,
De omtrek (schuur) snelheid) véél te hoog ligt voor hout en brandsporen kan veroorzaken.
De uitgeoefende kracht (wrijving) het werkstuk uit je vingers kant trekken en met meer dan 100 km/u kan lanceren.

Om e.e.a. te illustreren met wat getallen:

Stel, je schuurrol heeft een diameter van 50 mm en je laat hem draaien op 12.000 omw/m
De omtreksnelheid is dan 31,4 m/sec = 1844 m/min = 113 km/u

De band van een bandschuurmachine voor hout loopt tussen de 5 (Handschuurmachine) en 13 m/sec. (stationaire machine) [resp 300 en 780 m/min.]

(De getallen voor metaalbewerkingsmachines liggen anders)

Ik gebruik ook schuurrollen (eigenlijk heten die dingen schuurhulzen) maar zet ze in mijn kolomboormachine op ongeveer 1000 omw/min. Dan krijg je een mooi schuurbeeld, en er kan weinig misgaan.
Ik denk er niet over om zo'n schuurhuls in m'n freesmachine te zetten.

'k Hoop dat je er wat aan hebt.

Peter
 
Laatst bewerkt:

HermantB

Actieve deelnemer
2 sep 2012
221
0
Uden
Het is duidelijk! Niet aan beginnen. Maarrrr toch reuze bedankt!! Zou ik dit niet van jullie hebben gehoord en het zelf experimenteel hebben willen vaststellen dan had ik een niet onaanzienlijk risico gelopen! Dus echt bedankt!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.