Bijltjesdag

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Gisteren heb ik weer eens wat anders gedaan dan houtbewerken. Ik liep al langer rond met het idee ook eens wat te gaan smeden, en gisteren heb ik bij Smederij Atelier Alkmaar een workshop "Bijl smeden" gedaan. Erg leuk om te doen, ik kan het jullie zeker ook aanraden.

Ik had het plan om een klein beslagbijltje te maken en dat is qua vorm aardig gelukt. De massa is eigenlijk wat te klein om in droog hout snel vooruit te komen maar goed, een workshop van een dag heeft ook z'n beperkingen natuurlijk. Met de standtijd van de snede zit het ook wel goed: onderstaande foto's zijn gemaakt nadat ik al een uurtje had staan hakken in grenen en eiken...

Handgesmeed bijltje 800x800 1.jpg
Handgesmeed bijltje 800x800 2.jpg
Handgesmeed bijltje 800x800 3.jpg
Handgesmeed bijltje 800x800 4.jpg
Handgesmeed bijltje 800x800 5.jpg
Handgesmeed bijltje 800x800 6.jpg
Handgesmeed bijltje 800x800 7.jpg
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Mooi bijltje!
Heb je dit volledig gesmeed uitgaande van een stuk plat staal?
En is de snede ook gehard?
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
O da's een mooi bijltje geworden! Nog een beetje ruw in de genen misschien :)

Is het een bijl met gelamineerd blad?
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Yep, het is een gelamineerd blad. De smederij had het vuurlassen uitgevoerd, dus ik begon met een blokje met een lus erin: een strook ijzer om een stuk staal gevouwen. Van daaraf was het eerst de las voorzichtig beter vastsmeden en daarna verlengen en vorm smeden. Tot slot moest dan het oog nog wat van vorm veranderd worden. Vervolgens is het bijltje gehard en getemperd. Dus ja, de snede is gehard. Anders heb je na een paar slagen in eik ook een mooie krul aan de voorkant :) Net geslepen was de snede scherp genoeg om het haar van m'n arm te scheren.

Het is een beetje ruw ja, maar dat vond ik juist wel charmant.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Nou ik vind het heel knap. Volgens mij is smeden echt zo'n verslavende hobby.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.057
1.688
Terkaple
www.woodworking.nl
Wat een fraai stukje smeedwerk, echt een mooi authentiek bijltje. Is het echt zelf met de hamer slaan of heeft de smid een smeedhamer? En neem je ook al bestellingen aan?

jaap
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Dank je! Nee, dit is echt zelf met de hamer slaan. Misschien dat er vóór het lamineren nog een smeedhamer aan te pas is gekomen, maar na het lamineren niet meer.

Nee, bestellingen nog niet. Daarvoor zul je nog even naar Joey moeten, de smid van Kodama :)
 

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.283
220
't hoofd van Overijssel
Als houtboer met krullen in de genen kan ik altijd genieten van de filmpjes van the Modern Blacksmith.


Eigenlijk moet je een dag vrij nemen om al zijn filmpjes te bekijken. Het verhaal van het geheim van de smid is het mooiste. Maar ook die waarin hij zijn "forge" gebruikt en maakt zijn fenomenaal. Ach het knippen van de nagel van zijn moeder en de kerst neem je dan er bij.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.