Tafeltje...

Vwdirk

Actieve deelnemer
25 nov 2012
40
0
Niel-bij-As
Onlangs nog een tafeltje gemaakt.

rubberwood, 44mm dik (op het einde)
120 breed, 240 lang, poten van 12 cm dik

Spanpennen gemaakt op de pennenbank, alles mooi geschuurd en verlijmd, past perfect. Weegt alleen vrij veel :)

graag jullie mening...
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    54,7 KB · Weergaven: 487
  • image.jpg
    image.jpg
    61,8 KB · Weergaven: 486
  • image.jpg
    image.jpg
    55,3 KB · Weergaven: 486
  • image.jpg
    image.jpg
    63,3 KB · Weergaven: 486
  • image.jpg
    image.jpg
    56,8 KB · Weergaven: 487
  • image.jpg
    image.jpg
    65,8 KB · Weergaven: 488
  • image.jpg
    image.jpg
    68,1 KB · Weergaven: 489
  • image.jpg
    image.jpg
    78,5 KB · Weergaven: 489
  • image.jpg
    image.jpg
    97,1 KB · Weergaven: 489
  • image.jpg
    image.jpg
    61,1 KB · Weergaven: 487

Vwdirk

Actieve deelnemer
25 nov 2012
40
0
Niel-bij-As
Vervolg...
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    90,1 KB · Weergaven: 489
  • image.jpg
    image.jpg
    52,2 KB · Weergaven: 484
  • image.jpg
    image.jpg
    55,6 KB · Weergaven: 484
  • image.jpg
    image.jpg
    53,2 KB · Weergaven: 488

l3nna3rt

Actieve deelnemer
16 dec 2010
156
0
Ik vind de pennen van je regels erg dun eigenlijk. Deze mogen 1/3 van de dikte van je regels zijn. Dat zijn ze nu volgens mij niet. Zeker met zo'n zware tafel zou ik nu zeker oppassen met het verplaatsen en vervoeren.

Verder een mooi geheel, hoe ga je hem afwerken?
 

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
726
31
BE / Tienen
Mooie tafel!

Over de regels ivm. de dikte van de pen: mag bij een dergelijke verbinding de pen 1/3 v.d. dikte van de regel hebben of zelfs dikker zijn (afgaand op de dikte van de tafelpoot en de positionering van het gat t.o.v. het midden van de tafelpoot)? M.a.w. is het het meest stevig als de pen zo dik mogelijk is, waarbij aan weerszijde van het gat minstens de dikte van de pen blijft staan? Of is dit niet zo omdat de pen dan niet voldoende schouders meer heeft?
 
Laatst bewerkt:

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Bij dit soort tafels heb ik wel gewerkt met deuvels door de pennen. Is dat hier niet nodig. Zo ben je wel erg afhankelijk van de lijm dunkt me. Of zie ik dat als leek verkeerd.
vr.gr. Jan Pranger.
 

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.356
79
Amsterdam
Gelooof dat Jan een toogpen bedoelt waarvan de bedoeling is dat de verbinding na elkaar toe getrokken wordt

Step4.jpg

Het gehele verhaal van Christopher Schwarz
drawBoring



Daar zie je dat het boorgat in de pen van de regel iets meer richtig de borst gaat waardoor op het moment dat je de toogpen door het gat kietelt de stijl en de regel naar elkaar toe getrokken wordt .

(Als ik het helemaal verkeerd heb dan heb ik niets gezegd ( ben zelf nog steeds hevig in gevecht met de beitels en mijn figuur zaag de dovetailzaag )
 

werkbank

Actieve deelnemer
30 dec 2012
404
0
betekom belgië
Knap werk!
Je gebruikt wel speciale afstandhouders tussen de poten.
Deze heb ik nog niet gezien.
Zijn het twee alu-profilen in elkaar, die je op een instelbare afstand kunt vergrendelen en dan?
Hoe werkt het mechanisme om ze verder op te spannen?
Groeten
jan
 

Vwdirk

Actieve deelnemer
25 nov 2012
40
0
Niel-bij-As
Die afstandsklemmen zijn van bessey. Kozijnspanners, kan je mee opspannen langs binnen uit, maar ook gewoon mee inklemmen. Werkt fijn en snel.
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Gelooof dat Jan een toogpen bedoelt waarvan de bedoeling is dat de verbinding na elkaar toe getrokken wordt

(Als ik het helemaal verkeerd heb dan heb ik niets gezegd ( ben zelf nog steeds hevig in gevecht met de beitels en mijn figuur zaag de dovetailzaag )

Ja en nee. De toogpen is bedoelt om de pen vast te zetten in het gat. Het mooiste/strakste/beste resultaat krijg je door de methode die jij omschrijft, maar in de basis is de functie dus het vastzetten.
Het gebruik hiervan zou overigens ook mijn voorkeur hebben (eventueel icm met lijm) omdat dit een vele malen sterkere verbinding geeft die ook zn sterkte houdt als er met de tafel geschoven wordt. De lijm kan namelijk losbarsten door de krachten die er dan op komen.

Een deuvel is bedoelt om een sterkere verbinding te maken zoals een lamello en domino dat ook zijn. Wel kan je als toogpen(netje) deuvels gebruiken.
 
Laatst bewerkt:

Vwdirk

Actieve deelnemer
25 nov 2012
40
0
Niel-bij-As
Lijstje aan het blad in L-vorm, groef uitgefreesd in de binnenkant vd regel. 10cm korter dan de regels, zodat het evt. nog kan werken
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.