Juiste zaag voor de klus

verdi

Nieuw lid
30 dec 2011
14
0
trap 2.jpg





Voor het uitzagen van de keepbomen van mijn consoletrap ben ik op zoek naar de gepaste handzaag / zagen.

De trapbomen in kwestie zullen uit afzelia worden vervaardig worden en hebben een dikte van 4 cm.Ik heb al heel wat gelezen, ik heb ergens wel al een idee, maar ben er toch niet zeker van mijn zaak. Vandaar mijn vraag: Wat is de juiste zag voor de klus? Westers vs Japans ; Herslijpbaar / Niet herslijpbaar; Lengte van het zaagblad; Vertanding (Cross Cut ; Rip Cut ; ...) (TPI); edm

Dank bij voorbaat,

Dieter



ps: Ik heb nog overwogen om driehoeken op mijn bomen te lijmen, maar uit esthetische overweging en onder het motto moeilijk gaat ook heb ik uiteindelijk toch besloten om het met de hand te doen.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Ik zou zeggen een handzaag. tussen 22" en 26" (dat zijn vrij gebruikelijke maten). 8 tpi of iets fijner afkortvertanding (crosscut), dat geeft een redelijk mooi zaagbeeld. Voor een kapzaag zijn de zaagsnedes net te diep denk ik.
Kan je zelf zagen slijpen? Dan zou ik een mooie oude Disston of Spear and Jackson of zo zoeken.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Ik weet niet of dat met de bovenfrees minder arbeidsintensief is. Eerst moet je die mal maken. Dan vind ik debovenfrees een vrij traag apparaat. Vaak moet je in 2 of 3 keer de diepte bereiken. En dan zit je nog met dat ronde hoekje, moet je alsnog een zaag pakken.

Natuurlijk is zagen wel iets dat je moet leren. En als je nog geen scherpe zaag hebt is een Japanse misschien een goed idee? Ik zou de tredes wel aan beide zijden met een scherp mes aftekenen. Ook aan de onderkant tegen het splinteren. Bij een Japanse zaag is dat geen punt natuurlijk.
 

verdi

Nieuw lid
30 dec 2011
14
0
Zagen is inderdaad iets wat je moet leren. Ga eerst een proefstuk maken en als het echt niet lukt, ga ik toch met driehoeken op de boom werken

Heb jammer genoeg geen ervaring met het slijpen van zagen. Een mooi oude zaag is dus geen optie voor dit project op de korte termijn .

In de nieuwe westerste zagen kom ik steeds bij Lie Nielsen (Duur) , Wenzlof en Sonns (Duur) Thomas Flinn (Tussencategorie, verschillende soorten Pax , Lynx ,maar minder goede reviews), Bahco (goedkoop, in de cataloog staat nog een herslijpbare zaag).

Over Japanse zagen zijn veel mensen inderdaad enthousiast: heb ik dan een dozuki of een kataba nodig?

Markeermes: check , thanks voor de tip.
 

LMM

Actieve deelnemer
16 jul 2012
270
1
Groningen
Ik heb voor mijn ouders een klein trapje met 2 treden gemaakt, waarbij ik ok de driehoeken eruit gezaagd heb, ik heb echter eerst met de invalzaag het grootse gedeelte los gezaagd en daarna met de hand het laatste stukje in de hoek.
 

leroy

Post veel
23 jul 2010
1.023
32
hey hallo
ik ben het helemaal met kees eens
je kan ook een kwaliteits zaag tweede hands kopen en zelf slijpen hiermee kun je erg goede resultaten bereiken .
ook wat kees ooit heeft gezegd is een goeie als je een bote zaag vijlt wordt hij er alleen maar beter van .
maar goed tenzij je met tijds druk zit kun je inderdaad met een cirkelzaag een eind komen het is maar wat je zelf wilt mogelijkheden genoeg hetn is aan jou welke je toepast .
succes mvg leroy
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.061
1.691
Terkaple
www.woodworking.nl
Een goed geslepen handzaag is een prachtig stuk gereedschap, waarmee je, na enige oefening, verbazend snel en nauwkeurig kunt werken. En onderwijl kun je naar de radio blijven luisteren, je hoeft geen stofmasker op, het lijf krijgt wat beweging. De filmpjes van Paul Sellers zijn een eye opener, alles met handgereedschap, prachtig om naar te kijken. Ik zou voor deze klus een goede westerse zaag, zoals Seek ook aangeeft, kopen (zonder geharde punten, zodat je deze opnieuw kunt slijpen). Houd ons op de hoogte, een mooie trap en een interessant werkstuk.

jaap
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
De Bahco of de sandvik zagen zijn best goed hoor. Je zal er geen heel mooi gladde afwerking mee krijgen, maar als ze nieuw zijn zijn ze erg scherp.
Die ENgelse van Lynx (en alle andere merknamen die ze voeren) schijnen nogal tegen te vallen. Je hoort er niet vaak veel goeds over, maar ik heb er zelf geen ervaring mee.
 

verdi

Nieuw lid
30 dec 2011
14
0
Mijn schrijnwerkleraar had ook gezegd voor een sandvik van 7-8 tpi te gaan, prijs kwaliteit volgens hemde beste optie. Ga dan toch maar voor deze route gaan , en de tip van het markeermes neem ik ook alvast mee. Ik kan dan nog altijd op mijn dooie gemakje voor een goede oude kijken.

Dank voor de hulp, ik beloof plechtig dat ik binnenkort een trappentopic open.
Gr.

Dieter
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.