Nieuwe frees/freestafel

LMM

Actieve deelnemer
16 jul 2012
270
1
Groningen
Na enige jaren dienst heeft mijn spotgoedkope ferm bovenfrees die in de freestafel hing uiteindelijk de geest gegeven in een grote wolk met rook ;P dit is natuurlijk een treurig feit, doch ook een goede reden om een nieuwe aan te schaffen :D Ik had mijn oog laten vallen op de 2400 watt triton bovenfrees, waar ik een nieuwe freestafel voor wil gaan maken.

Na het doorlezen van zo'n beetje alle posts op het forum, betreffende "triton" en "freestafel" heb ik toch nog een paar vragen:

Diverse mensen hebben een "freestafel inlegplaat" gebruikt, nou ben ik niet van plan mijn frees regelmatig onder de tafel weg te halen, aangezien ik nog een 2e heb voor "los" werk dus die kan mijns inziens gewoon vast onder de tafel worden geschroefd. Heeft zo'n plaat nog voordelen die ik over het hoofd zie? afgezien van de inleg ringetjes met diverse diameters gaten erin.

Ik wou zelf van die ringetjes bij mijn freestafel maken, tbv verschillende frees diameters. Hoe kan ik die enigzins vast zetten? gewoon los erin leggen lijkt me geen goed idee. Met schroefjes, magneetjes, iemand een idee? en hoe zitten deze vast bij een inlegplaat? met schroefdraad, bajonet iets?

Ik wou trespa gebruiken voor de bovenkant van het blad en evt voor de geleider, hier moeten echter nog wat sleuven in komen tbv "t-tracks". Kan ik hier mijn spiraalfrezen voor gebruiken of beter een paar goedkope rechte freesjes van ecotools? En valt trespa een beetje goed vast te lijmen op multiplex?

mvg LMM
 

WR1944

Oud hout
De functie van een inlegplaat is niet het in- en uithalen van de freesmachine maar een simpele methode om de frees stevig in het bovenblad te hangen. De inlegplaat is voorzien van de juiste gaten en op de juiste plaats. Dan is het een kwestie van een rechthoekig gat te frezen met een oplegrandje. Daar leg je de plaat in en je kan in principe frezen.
Vaak is een bovenblad van een stevig en vlak materiaal. Daar zou je dan een vrij nauwkeurig gat in moeten frezen met de bevestigingsgaten. Eventueel kan je zelf een inlegplaat maken maar ik vraag me af of je daar beter mee af bent. Niet alleen kwa kosten maar ook de nauwkeurigheid.
Ikzelf ben uiterst tevreden over m'n tafel met Pinnacle inlegplaat en Tritonfrees.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Ik heb de tilting router lift van Matthias wandel gemaakt, die hangt gewoon onder een plaat 12mm multiplex, ook al is de rest van de tafel formica.
Om door gewone goedkope multiplex te slijten moet je er al kilometers hout over schuiven, ik gebruik de mijne heel regelmatig en merk geen slijtage.

Ik had een aluminium baseplate gekocht, maar die gaat niet bij de lift. Dus heb ik in mijn multiplex plaat dezelfde opening uitgefreesd en gebruik de ringen daarin. Ze liggen er gewoon een beetje strak in en dat komt niet los. Je kan zelf ringen maken zonder probleem, uit 4 of 6mm multiplex/trespa maar dan verschillende ringen met verschillende openingen. Niet ringen die in elkaar passen, dat zou te complex zijn. (niets houdt je ook tegen om vierkante inlegstukken te maken in een vierkante opening, gaat makkelijker om de inlegstukken te maken)

Mijn geleider is van 18mm mdf die ik gelakt heb en een Ttrack ingefreesd, pas na een jaar of twee begon ik door de lak te schuren, en nu 4 jaar later zie je in het midden waar je drukt pas weer de mdf. Dus ja 0.2mm slijtage in 4 jaar is niet mis voor mdf in professioneel gebruik.

Trespa frezen gaat sowieso niet een fijne ervaring zijn. Op deze pagina van mijn website kan je zien hoe ik een mini freestafel heb gemaakt met een trespa top, ik heb die met gewone contactlijm op de multiplex gelijmd (eerst wel onderkant schuren)
 

caso

Actieve deelnemer
1 dec 2012
473
1
Moergestel
Een dunnere inlegplaat heeft als voordeel dat je een grotere freesdiepte kunt halen, anders gaat er bijv 12 of 18 mm van de maximale freesdiepte af !

Cas
 

Gerrit1

Nieuw lid
20 jan 2013
5
0
Putten
Ik heb een baseplate van trespa, dun en sterk, gemaakt hier is de frees op gemonteerd (voor grotere freesdiepte). Als bovenblad heb ik een stuk aanrechtblad, 40 mm gelamineerd, gebruikt. Aanrechtblad heeft als voordeel dat het sterk,recht en glad is. Het aanrechtblad heb ik gratis opgehaald bij het lokaleafvalverwerker.
 

LMM

Actieve deelnemer
16 jul 2012
270
1
Groningen
voorlopig waarschijnlijk de tafel waar ie in komt te hangen :D

Ik geloof dat deze 50 tientjes duurder was dan die andere, die diverse mensen hier hebben, dan heb ik liever een te zware dan dat ik later baal dat ie niet genoeg power heeft.
 

LMM

Actieve deelnemer
16 jul 2012
270
1
Groningen
even een vraagje voor de mede eigenaren van de triton frees, hoe hebben jullie hem aan de tafel geschroeft?

Ik heb vandaag even de bodemplaat eraf gehaald, deze zat met 4 schroefjes vast, echter waren deze maar 9,5 mm lang, dikte was 6 mm, ik een M6x16 gepakt, maar deze loopt vast na een paar slagen. Nou lijkt de draad op de korte schroefjes anders te zijn dan de draad op het M6 boutje, wat grover.

Is dit misschien een engelse/amerikaanse maat? of een 6 mm bout met een ander soort draad erop?
 

Gerrit1

Nieuw lid
20 jan 2013
5
0
Putten
Ik heb de mijne vast gezet met de twee bouten die je ook gebruikt om de bijgeleverde geleideplaat vast te zetten.
 

Sjoerd

Actieve deelnemer
23 dec 2010
100
1
Is een aparte schroefdraad inderdaad, namelijk 1/4" UNC. Ik heb ze via ebay gekocht, een beetje omslachtig maar de kosten zijn het niet.

Volgens mij had ik een set van 10, kan er eventueel wel 4 naar je opsturen. Het zijn RVS exemplaren met een verzonken inbus kop.
 

David80

Actieve deelnemer
25 nov 2009
461
1
Voor een freestafel adviseer ik je te kijken naar geplasticeerde witte spaanplaat meubelpanelen bij de bouwmarkten; goedkoop, redelijk slijtvast en supervlak. Daarbij dan idd. wel een inlegplaatgebruiken om het verlies van de max. freesdiepte te beperken.

Succes en plaats even wat foto's als dat monster up-and-running is :D
 

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Geplastificeerd spaanplaat zou ik niet gebruiken, een paar keer wat dingen er op laten vallen of er tegen aan stoten en het strakke en gladde is er af of je moet het zo maken dat de plaat makkelijk te vervangen is. Ook om er wat aan te schroeven of om er een inlegplaat in te frezen zijn er betere materialen beschikbaar.

Is het voor een bovenfreestafel zo belangrijk dat de oplegtafel superglad is? In mijn ogen is dat belangrijk als je met een aanvoermachine werkt, de aanvoerrollen moeten meer grip hebben op het materiaal dan de oplegtafel.
Bij handmatig doorvoeren is dit volgens mij minder belangrijk, laatst een paar lambriseringen op locatie gemaakt, waarbij ik veel profielen en contraprofielen gefreesd heb. Ik heb toen in een eenvoudig stuk multiplex m'n bovenfrees bevestigd en heb geen moment last gehad van dat het materiaal niet mooi schoof.
De slijtvastheid is natuurlijk wel belangrijk als je van plan bent om jarenlang hetzelfde blad vaak te gebruiken.
 

David80

Actieve deelnemer
25 nov 2009
461
1
bjorn
Geplastificeerd spaanplaat zou ik niet gebruiken, een paar keer wat dingen er op laten vallen of er tegen aan stoten en het strakke en gladde is er af of je moet het zo maken dat de plaat makkelijk te vervangen is. Ook om er wat aan te schroeven of om er een inlegplaat in te frezen zijn er betere materialen beschikbaar.

Is het voor een bovenfreestafel zo belangrijk dat de oplegtafel superglad is? In mijn ogen is dat belangrijk als je met een aanvoermachine werkt, de aanvoerrollen moeten meer grip hebben op het materiaal dan de oplegtafel.
Bij handmatig doorvoeren is dit volgens mij minder belangrijk, laatst een paar lambriseringen op locatie gemaakt, waarbij ik veel profielen en contraprofielen gefreesd heb. Ik heb toen in een eenvoudig stuk multiplex m'n bovenfrees bevestigd en heb geen moment last gehad van dat het materiaal niet mooi schoof.
De slijtvastheid is natuurlijk wel belangrijk als je van plan bent om jarenlang hetzelfde blad vaak te gebruiken.

Het belangrijkste is vlakheid over het hele blad. En dat zijn ze, die witte meubelpanelen. Je noemt nu multiplex als een alternatief, zet daar maar eens een haarliniaal op, dat is verre van vlak. De toplaag van de meubelpanelen is naar mijn ervaring harder en slijtvaster (zie foto), dan multiplex en misschien zelfs betonplex (afhankelijk van de kwaliteit).

_DSC1101.jpg
_DSC1110.jpg

Natuurlijk zijn er betere alternatieven maar daar betaal je ook voor. Het beste is een vlakgefreeste plaat aluminium of gietijzer, maar dan ben je 400 euro kwijt.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.