Tamme kastanje

olijf

Actieve deelnemer
18 nov 2012
41
0
Achterhoek
Is Tamme kastanje nog een leuke houtsoort die bruikbaar is voor houtbewerking?

Normaal gebruiken wij het voor rasterswerk ed maar ik vraag me af of er ook nog andere doeleinden voor zijn.
Ik heb zopas een Castanea omgezaagd (tot groot verdriet overigens...mooie boom!) en de beste mensen wilden het hout niet houden voor de kachel, dus inladen maar.
Een paar stukken stam heb ik bewust wat langer gelaten tot ongeveer 1,00-1,20 meter.
Verzagen en door de kloofmachine kan altijd nog!
 
weet even niet meer welke soort welke is maar heb met beide gewerkt
een van de twee heeft kerngroei,in het midden is het hout veel donkerder
deze soort is(vindt ik) veel duurzamer dan de andere
de ander is zeer gevoelig voor slaap
ze zijn allebei wel fijn om mee te werken maar met slaap is het wel moeilijker
 

olijf

Actieve deelnemer
18 nov 2012
41
0
Achterhoek
Het hout dat ik heb heeft dezelfde kleur (ongeveer) als op de foto's.
Netjes gedaan, met die houtverbindingen.
Het is de moeite waard om het hout maar even apart te houden.
Lijkt me overigens wel handig als tuinbank. De ervaring leert dat het hout niet snel rot.
Verkleuren doet het wel overigens, met het inslaan van spijkers of krammen, krijg je zo'n donkerblauwe plek.

Volgens mij heb je vrij weinig spinthout bij Castanea sativa, als ik zo kijk met mijn hoveniersoog.
Zo'n dun roomkleurig spintlaagje en dan vrij veel van dat zacht bruine hout als op de 2 foto's.
 

roeliepoelie

Actieve deelnemer
6 sep 2011
504
3
Hey Olijf, heb je al een alaskan mill gekocht? Laat t anders eens weten, ben benieuwd.
Kun je je tamme kastanje zelf aan balken zagen!
 

Vurenhout

Post veel
12 aug 2012
817
162
Twello
Tamme kastanje is een iedeale houtsoort, qua hardheid en duurzaamheid volgens mij ingedeeld bij eiken. Zeker geschikt voor menig houtwerkje.
 

olijf

Actieve deelnemer
18 nov 2012
41
0
Achterhoek
Nee, nog niet!

Maar gaat nog wel gebeuren, moet nog even een keer tijd en eurotjes vrijmaken:)
Begin van het jaar altijd veel kosten....
 

olijf

Actieve deelnemer
18 nov 2012
41
0
Achterhoek
Ach, ik ben al weer aan het kijken op die UK site, gaat er gewoon komen die mill!
Maar ga eerst eens kijken op die site van de zaagbladen en kettingen.(van folder) ivm juiste maat mill.

Heb onderhand ook al mooie pruim en hulst stammen in depot liggen.
Robinia krijg ik ook nog binnenkort, zat leuk materiaal om mee te werken!
 

dehoutdraaierij

Post veel
11 nov 2010
1.121
243
Doetinchem
Hoi Olijf,

Zeg... ik hoor t wel als het teveel wordt met al die stammen toch? :) Ik woon ook in de achterhoek en heb een niet te stillen behoefte aan stammen om schalen van te maken... Overigens ook in het bezit van een "mill"....
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.322
191
Gem. Winsum (Groningen)
Ik heb het hout behandeld met Biopin olie, gedurende de winter gaat ze het berghok in.
Hier een foto met de bijhorende tafel, het 2de bankje was toen nog in productie.....
F

Zeg, wat een mooie kleur en beschaafde tekening in dit hout. Als dit representatief is, waarom is kastanje dan niet populairder voor meubels?

groet
klaas0639
 

Pok

Nieuw lid
15 apr 2012
8
0
Zelf ben ik vooral bekend met Tamme Kastanje parket. In Frankrijk wordt dit zeer veel toegepast.
Waarom het niet populairder is ligt volgens mij aan het feit dat het niet in grote/brede afmetingen wordt aangeboden, het scheurgevoelig hout is en toch niet heel hard is. Hardheid ligt een stuk onder Europees Eiken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.