Roestvorming en hoe kom ik er van af?

HermantB

Actieve deelnemer
2 sep 2012
221
0
Uden
Doordat mijn werkplaats in de afgelopen weken erg vochtig is geworden, is er roestvorming op mijn stationaire machines ontstaan.
Op welke wijze kan ik dit roest het beste (dus zonder beschadigingen) verwijderen en
Hoe voorkom ik de roestvorming ook al staat het apparaat in een vochtige opslag?
Jullie adviezen zijn meer dan welkom!
 

HermantB

Actieve deelnemer
2 sep 2012
221
0
Uden
Beste Jan, Probeer het eens met roestvorming en kijk dan of je een score krijgt hoe de roest te verwijderen van je machine. Het is mij niet gelukt....

Maar iets anders: volgens mij beginnen de meeste vragenstellers met een zoekopdracht. Krijgen ze daar niet het gewenste/juiste antwoord, dan openen ze een nieuw topic. Wat is er mis mee als daar even antwoord wordt gegeven als je kennis draagt van de oplossing van het probleem...
 
Laatst bewerkt:

HermantB

Actieve deelnemer
2 sep 2012
221
0
Uden
Beste Berton, daar heb ik gekeken! Ik heb daar geen enkele oplossing gevonden voor het verwijderen van de roestvorming, wel voor het in de toekomst voorkomen hiervan. Uiteraard is dat nuttig informatie voor mij maar lost mijn probleem nog niet op...
Maar als deze topic "in de weg staat" en alleen maar dit soort reacties oplevert, kan ik beter vragen of hij weer verwijderd kan worden.
 

berton

Actieve deelnemer
28 aug 2010
80
0
Nou even kort door de bocht dan: het ging over vocht in de werkplaats en dacht dat daar wel wat in zou staan, niet dus. daar kan ik niks aan doen.
Dus dan is het dus verder zoeken, ik ga natuurlijk niet het hele topic doorlezen of voor jou de juiste oplossing daarin staat.
Maar dan maar meteen de reactie "alleen maar dit soort reacties" slaat nergens op.
En als je inderdaad dan zo reageert dan kan je inderdaad maar beter dit topic laten weghalen, ik probeerde alleen te helpen.

Maar ieder geval succes met je zoektocht en het ontroesten.

Gr Berton
 

HermantB

Actieve deelnemer
2 sep 2012
221
0
Uden
Maar dan maar meteen de reactie "alleen maar dit soort reacties" slaat nergens op.
En als je inderdaad dan zo reageert dan kan je inderdaad maar beter dit topic laten weghalen, ik probeerde alleen te helpen.

Maar ieder geval succes met je zoektocht en het ontroesten.

Gr Berton

Grappig, ik stel een vraag in dit topic en als iemand daar een antwoord op heeft dan ben ik zeer geholpen. Nu krijg ik alleen (2) doorverwijzingen naar andere topics waar niet (althans ik heb het niet gevonden) het antwoord op mijn vraag in staat.

@Berton Ten eerste vind ik het niet aardig overkomen als direct wordt verondersteld dat ik de zoekmachine niet heb gebruikt en nog minder als ik zie dat er bijval komt voor deze stelling en achteraf blijkt dat ook het topic waar naar wordt verwezen, niet het antwoord geeft op wat ik zoek.
Ik zou het op prijs stellen iets minder snel te oordelen en zeker niet met dit soort reacties af te sluiten. Volgens mij zitten we hier allemaal voor ons plezier en om nuttige informatie te delen (ik in ieder geval wel) maar niet om elkaar af te katten.
 

SamPonette

Post veel
5 nov 2010
2.135
4
Antwerpen
www.samponette.be
Voor zolang ik op dit forum kom, kan ik mij niet meteen een oplossing herinneren voor de hele werkplaats. Ik, herinner me een aantal topics (oa van dervish), waarbij handgereedschap kan beschermd worden. Kernwoorden zijn steeds: olie, wax en aanverwanten.

Tot nu toe ben ik zelf ook nog altijd op zoek naar een wondermiddel voor een vochtige werkplaats. Misschen bestaat die niet, dat weet ik niet. Maar ik vind wel dat deze problematiek regelmatig in de aandacht mag belanden. Zelfs via nieuwe topics, het is gewoon gigantisch vervelend!
 

Jan van Berkel

Actieve deelnemer
26 okt 2012
227
12
uden
gisteren stelde iemand mij ook al die vraag.
om te voorkomen dat het gaat roesten kun je bij niet bewegende delen conserveringsolie gebruiken.
dat zit in een spuitbusje, kost geen drol, en geeft een lichte wasachtige laag op je werkstuk.
voor bewegende delen zou ik dikke kruipolie gebruiken. ik meng zelf WD40 met cardanolie.
de WD40 zorgt dat het erin kruipt en de cardanolie blijft achter want verdampt niet.

roest verwijderen is afhankelijk van waar die op zit.
vlakke delen maak ik zelf schoon met een excenterschuurmachine en draaiende delen met fijn schuurlinnen.

maar nog beter is om het te voorkomen door eens de kachel te stoken.

groet
Jan
 

tuoh

Oud hout
Het wondermiddel voor vochtige werkplaatsen is een "ontvochtiger" dat kan een toestel zijn, maar ook een stof die als eigenschap heeft vocht uit de omgeving op te slaan.
Verder alle machines en gereedschappen "vettig" houden, kan met kruipolie, petroleum, olie, diesel, etc. Dit houd wel in dat wanneer je een machine wil gebruiken je de werkoppervlakken even moet ontvetten.

Vermijd zo veel mogelijk plotse temperatuurovergangen, zoals in een koude werkplaats een uurtje een verwarming te laten branden.
Dit is niet genoeg om alle metaaldelen op te warmen, integendeel, het zorgt enkel voor bijkomende condensatie. Ben je maar even in de werkplaats dan gebruik je beter geen vuur.
Hou de deur of poort zo veel mogelijk gesloten, dat gaat plotse temperatuur verschillen tegen.

Isoleer grote koude oppervlakken zoals een metalen poort.

Vliegroest op gereedschap verwijder je best zo snel mogelijk, een dot fijn staalwol en wat kruipolie werkt snel.
Zelf hou ik al mijn gereedschap en machines zoveel mogelijk droog, bij veranderend weer zorg ik dat er op de vloer voldoende zaagsel en krullen blijven liggen, die slorpen ook een deel van het teveel aan vocht op.

Dit alles zorgt er voor dat ik praktisch nooit met roestvorming op gereedschap en machines geconfronteerd word;)

Mvg,

André
 

HoutHans

Actieve deelnemer
1 mei 2012
450
20
Dag Herman,

Als er roest op zit haal ik dat eraf met een fijn schuurpapiertje en dan zet ik het in de Boeshield T-9. Niet goedkoop, maar letterlijk rakketspul (ontwikkeld door Boeing als smeermiddel/corrosiebescherming). Werkt perfect. Voorkomen is uiteraard beter, maar ik moet de werkplaats nog aftimmeren en tot die tijd is stoken geen optie.

Groeten,

Hans
 

jokke

Actieve deelnemer
10 jul 2009
477
20
Na gebruik strooide ik altijd zaagsel op de tafels van mijn machines. Heel simpel en werkt perfect! Verwijderen van roest deed ik met scotch brite als het niet te veel was en anders gewoon schuurpapier. Nadien behandelen met een mengsel van 4 delen petrolium en 1 deel olie.
Ondertussen heb ik een ander en perfect droog atelier. Die problemen zijn dus nu verleden tijd voor mij. :cool:
 

HermantB

Actieve deelnemer
2 sep 2012
221
0
Uden
Hartelijk dank allemaal voor deze veelvoud aan adviezen!!
WD40 in combinatie met fijne staalwol had ik ook al gebruikt om het roest eraf te halen echter die lucht... Ik heb een paar machines die het ergste waren aangetast meegenomen naar huis en was daarmee in de garage aan de gang, vond mijn vrouw toch niet zo'n goed idee.
Ik ga het eens proberen met de scotchbrite, heeft mijn vrouw ook goede ervaringen mee met de pannen.
Verder denk ik dat Tuoh de spijker op de kop slaat. Ik heb een grote niet verwarmde ruimte waar het ook nogal tocht. Kom je daar niet dan is er normaliter geen vochtvorming. Nu ik ook in de winter probeer te hobbyen stook ik een piepklein kacheltje dat slechts een zeer klein deel van de ruimte verwarmd. Uitsluitend bedoeld om even bij te komen. Ik heb nu het vermoeden dat doordat ik de ruimte toch een aantal uren wel is waar onvoldoende opwarm, er verschil in temperatuur is opgetreden en hierdoor de roestvorming is ontstaan. Dat wordt dan werken in de kou zonder bijkom-moment.
Ter voorkoming van verdere roestvorming zal ik alle machines eens behandelen met Boeshield T-9. Wat ik er nu over lees lijkt het veel problemen te kunnen oplossen en ook nog een glad oppervlak achter te laten.
Een vraagje aan Hans hierbij: heeft dit spul nog effect op het te verwerken hout zoals dat ook zou gelden voor dashboardspray?
Nogmaals mijn dank aan jullie allen en ik ga nu nog even het linkje van Wiet volgen (en sorry, maar bij het woord roest kwam ik niet direct op vlieg, dom, dom dom).
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.