Probleem festool dominofrees

Frankzomerdjk

Actieve deelnemer
9 okt 2012
111
0
Ik heb een vraag wat betreft de onderstaande aanslag voor de festool domino frees.
imagejpeg

Als ik de beide aanslag op b.v 70 mm zet en ik frees de dominos in twee latten die ik tegen elkaar aan wil lijmen dan zie je dat de aanslag niet exact gelijk is links ten opzichte van rechts bij het eerste gat is het misschien 1 mm verschil maar bij de tweede domino al wel twee enz.

Herkent iemand het probleem en weet iemand een oplossing? Ik hoop dat de vraag duidelijk is ik vind het moeilijk te omschrijven
 

Frankzomerdjk

Actieve deelnemer
9 okt 2012
111
0
[h=1]FESTOOL DOMINO AANSLAG QA-DF500 / 700[/h]het gaat om deze aanslag ik zie bij de foto een ? Staan
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Als je met die aanslag werkt dan moet je enkel het eerste referentie gat op breedte 1 boren, en de volgende op breedte 2 of 3 om de speling op te vangen.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Gebruik je de aanslag als referentie tegen het uiteinde van het werkstuk, of in een ander gat?
Ik zou je sowieso aanraden als je met die aanslag werkt om op één werkstuk telkens alle gaten op de tweede breedte te boren, zo heb je wat speling om ze mooi vlak te schuiven.

Over welke domino gaat het trouwens? En met breedte bedoel ik de boorbreedte die je met de draaiknop bovenop de domino 500 kan aanpassen
 

Frankzomerdjk

Actieve deelnemer
9 okt 2012
111
0
Ik heb de domno 500. Ik wil twee panelen tegen elkaar aanlijmen ik begin met het eerste gat tegen de voorkant van het eeste paneel het gat wat ik hierna frees dan gaat de aanslag in het eerste gefreesde gat dit alles doe ik met de linker aanslag, het paneel wat ik er tegen aanwil lijmen doe ik hetzelfde alleen dan met de rechter aanslag zodat ik alle infrezingen vanaf de voorkant van de panelen heb. Nadat ik dit gedaan heb ga ik de oanelen koud passen en zie ik dat de gatenrijen verlopen. Ik heb ook al geprobeerd te frezen op de tweede stand met meer ruimte (draaiknop bovenop) maar dan wordt het nog erger met het verlopen van de infrezingen. Het linkt mij dat de afstandtabel op de aanslag niet klopt of gekalibreerd moet worden maar dit is onmogelijk.
 

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.031
65
Omgeving Amersfoort
En als je met een schuifmaat eens de linker en rechter nameet, zowel de te verschuiven onderdelen op bijv 70mm zoals omschreven maar ook de aanduiding op de lineaal.

Dan moet je zo kunnen zien waar de boel fout gaat.

En heb je al gekeken of de fout niet in je Domino zit? Dus even proberen met de eigen aanslagen die op de Domino zitten?
 

Frankzomerdjk

Actieve deelnemer
9 okt 2012
111
0
Ik heb het inderdaad ook met de aanslagen van de dominofrees zelf gepobeerd en dit is perfect. Ik heb de aanlagen niet nagemeten ik dacht dat ik misschien iets fout deed en dat er een logische verklaring voor was. Is er iemand op het forum die deze aanslagen ook gebruikt?
 

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.031
65
Omgeving Amersfoort
meten is weten is het devies, dan zou ik het toch eens in de aanslagen zoeken, en met name de schaalverdeling daarop.

Wat je kunt doen is even de lineaal op de aanslag laten voor wat 'ie is en de nokjes instellen met je schuifmaat, als dat goed gaat dan zit 't hem in (het gebruik van) de lineaal op de aanslag.
 

Frankzomerdjk

Actieve deelnemer
9 okt 2012
111
0
Maarten goed idee ik ga het morgen gelijk proberen. Ik heb het vreemde idee met festool gereedschap als er iets niet klopt dat het dan aan mij legt.
 

WR1944

Oud hout
Er zijn al diverse onderwerpen aan de orde geweest over het nastellen als er afwijkingen mochten zijn. Met name het plexiglas plaatje met de maatstrepen. Zoals ik al eerder aangegeven heb werk ik uitsluitend op de maatstrepen van het plexiglas. Als je op beide delen van het hout merkjes zet kan je de domino's exact frezen. Het zal in het begin wat oefening vergen maar als je het eenmaal onder de knie hebt wil je niets anders meer.
 

Frankzomerdjk

Actieve deelnemer
9 okt 2012
111
0
Ik heb he plexiglas plaatje gekalibeerd het staat perfekt afgesteld als je lijntjes gaat zetten vergt dit extra tijd wat met deze aanslag sneller en altijd op dezelfdeplek kan ideaal in serie werk maar dan moet het natuurlijk wel exact kloppen. Lijntjes zetten deed ik ook altijd met de lamellofrees als je bv een kast moet maken is het niet zo erg maar als je er tien moet maken dan heb je veel tijd verlies en moet je elke bodem bij de lijste zijkant houden wat wel voor verwaring en extra markeren komt te staan.
 

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.031
65
Omgeving Amersfoort
graag gedaan!

Hoe is het gesteld met de stevigheid van die aanslag trouwens? als je aan het uiteinde juttert, juttert de hele boel dan mee, of is zo'n ding aardig rigide en stabiel? Kan me voorstellen dat misschien door de werking van de machine de boel ook een beetje verschuift ofzo? Ik heb de aanslag nog nooit in mijn handen gehad...sterker nog...mijn gloedjenieuwe 700Xl zit nog in de systainer te wachten tot ik een moment heb met dat ding aan de slag te gaan :(
 

Frank-Jan

Actieve deelnemer
12 sep 2008
208
12
Belgisch Limburg
Ik heb de setversie van het oudere type domino, die ook die verende pinnetjes heeft op de machine zelf.
Ik heb die accessoire dus ook, maar nog nooit gebruikt, maar bij mijn domino moest ik de pinnetjes op de machine zelf calibreren (bij een verbinding wisselden de stukken een halve millimeter). Een van de twee pinnetjes zit in een excentrische bus, die je met een platte schroevendraaier kan verdraaien, zodat de afstand van dat pinnetje tot het midden van een gefreesd domino-gat exact hetzelfde wordt als die afstand vanaf het andere pinnetje.

Op het fog-forum waren er in het verleden meerdere topics over problemen met de nauwkeurigheid van die dingen, en ik gebruik zelf altijd potloodstreepjes voor de locatie van de domino's, vandaar dat ik die dingen nooit gebruikte.

Nu was ik naar aanleiding van jouw vraag wat van die topics aan het zoeken en kwam ik een recenter topic tegen met een foto waarop je kan zien dat die pinnetjes ook nastelbaar zijn:
index.php

Link naar topic: klik

Voor de calibratie heb ik destijds de procedure gevolgd uit Rick Christopherson's handleiding, die je hier kan downloaden. Als je dan allebij de schaalverdelingen op dezelfde afstand zet, en je stelt ze in met behulp van iets grotere proefstukjes als je zou gebruiken voor de pinnetjes op de domino zou het moeten lukken. (als de stelruimte voldoende is om de afwijking te corrigeren).
 

Frankzomerdjk

Actieve deelnemer
9 okt 2012
111
0
Frak-jan dit is een zeer bruikbare tip, ik heb zelf een nieuwe dominofrees zonder deze pinnen maar met plastik blokjes, ik ga straaks gelijk op de aanslag kijken of ik ook op een van de aanslagen verstelbare pin heb.
 

Frankzomerdjk

Actieve deelnemer
9 okt 2012
111
0
Opgelost!!!

Frank-jan bedankt de afbeelding die jij toonde heeft ervoor gezorgd dat ik mijn aanslag perfekt kon afstellen ik had niet gezien dat je dit op deze manier kon aanpassen. Zo zie je maar weer dat het een leuk en leerzaam forum is
 

Frank-Jan

Actieve deelnemer
12 sep 2008
208
12
Belgisch Limburg
Fijn dat ik heb kunnen helpen.

Ik heb even dat ding van mijn domino opgesnort, maar op de oudere versie is die stelmogelijkheid er helaas niet. Uit de tekeningen op de ekatsite kan ik wel afleiden dat die schuifjes met die stelbare pinnetjes wel compatibel zijn (de latjes met schaalverdeling zijn niet veranderd) Dus mensen met zo'n oudere aanslag die ze willen instellen kunnen zo'n ding los bestellen "schuif" onderdeelnr. 498648 en kost blijkbaar 8,58 € excl.btw
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.