Werkjes uit notelaar

Tjeerd

Actieve deelnemer
22 apr 2008
438
56
tuoh zei:
Vandaag enige werkjes gedraaid uit een stuk wortelhout van Notelaar.
De wortel lag al enkele jaren opzij maar de tijd ontbrak om er iets mee te doen, tot vandaag dus. André
Strak werk André! Geef eens wat afmetingen.
Waarmee heb je de werkstukken afgewerkt?
Nog eend vraagje. Wat is de wanddikte van het kelkje, lijkt mij behoorlijk dun.
Nogmaals, knap werk.
 

tuoh

Oud hout
Bedankt voor de positieve reacties heren, ik zal proberen om alle vragen te beantwoorden.

- enkele jaren geleden moest ik een notenboom vellen, deze stond te dicht tegen een zomereik, de notenboom had al een redelijke doormeter van +- 50cm deze stam heb ik verzaagd op dosse delen, en het wortelhout gekuist en weggelegd om te drogen.

- de wanddikte van de beker is 3mm uitlopend naar 8mm op de bodem terwijl de totale hoogte 150mm en de grootste diameter 65mm is , het vaasje is 80mm hgte x 45mm dikte en de wanddikte ong. 5mm, de massieve blok met de uitsparing is ong. 210mm x 135mm x 38mm dikte.
Het doosje is ong. 85mm hoogte x 65mm diameter en de wanddikte is hier ook 3mm, de bodem is een 10mm dik.

- om het vlakke stuk te draaien heb ik op de onderkant een vierkant stukje grenenhout gelijmd met papier tussen werkstuk en blokje, het vierkante blokje kon ik dan heel gemakkelijk inspannen in de OneWay chuck en na het draaien heb ik het blokje terug verwijderd met een houtbeitel, één tikje en het blokje viel er af zonder beschadigingen aan het gedraaide stuk.
De sterkte van de verlijming is meer dan voldoende om alle krachten die tijdens het draaien optreden te weerstaan.

Deze morgen was mijn eerste werk het steunblokje lijmen met Pvac lijm, tegen de middag was de lijm voldoende droog om het werkstuk te spannen en de draaien, heb het blokje niet vastgeklemd bij het lijmen. ( is niet noodzakelijk en is gemakkelijker te positioneren)

Bij het draaien van deze ongelijke vormen is het wel oppassen voor de uitstekende vleugels, met een zware guts lichte passen afnemen is de boodschap.
Dankzij de frequentieomvormer kan ik het toerental zo regelen dat er geen trillingen ontstaan.



Mvg,

André
 

tuoh

Oud hout
Zie dat ik nog één vraag over het hoofd gezien heb, alle stukken zijn behandeld met kleurloze vloeibare boenwas. ( Ciranova)

De boenwas in dunne laagjes opbrengen met een kwast, even laten drogen en daarna op glans brengen met een ronde borstel in een boormachine op een traag toerental.

Dit geeft het notenhout een warme glans en verdiept de kleur, maar deze afwerking geeft geen bescherming tegen vocht, de afwerking is dus niet geschikt voor alle draaiwerk, maar voor deze toepassing was dit geen probleem.


Mvg,

André
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.