Felder FB 510 lintzaag

A

Athanor

Guest
Ik was me al wat langere tijd aan het oriënteren op een nieuwe lintzaag ter vervanging van mijn Meber 400 SE. Onlangs heb ik de knoop doorgehakt en een Felder FB 510 besteld. Ik wilde een nieuwe machine omdat ik een mooi machinepark voor de komende jaren aan het opbouwen ben. Zat o.a. te denken aan de Hammer 4400, maar wilde eigenlijk een slagje groter om ook goed een flink stammetje aan planken te kunnen zagen en herzaagwerk kunnen doen. De meerprijs op de Hammer is rond de 650 euro. Financieel was dit voor mij gelukkig haalbaar.... eindejaarsuitkering en wat drukke bereikbaarheidsdiensten in geld laten waarderen :) En misschien een week minder vakantie. Ik besef dat het een luxe is en ik tweedehands misschien ook iets moois kan kopen, maar ben erg blij met deze beslissing! Enige nadeel is momenteel de levertijd: half april komt hij pas. Tegen die tijd komt mijn Meber beschikbaar op de tweedehandsmarkt. Daar heb ik overigens al een belangstellende voor geregistreerd, maar ik meld het t.z.t nog wel!


Felder-FB500.jpg
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Idd mooie machine, ik wist niet van het "geringe "prijsverschil met de hammer. Ik had misschien deze ook kunnen overwegen, maar ben dusver erg blij met mijn N4400.
Wat ik wel weet van de twee keren dat ik bij Felder nieuw gekocht heb, is dat je bij de aangekondigde levertijd gerust een maand of twee mag bij doen!
 

Koos

Actieve deelnemer
28 sep 2009
193
38
Amsterdam
Proficiat!
Je zal er waarschijnlijk zelf wel aan hebben gedacht. Maar voor het geval dat, bestel een paar weken voor de levering ook alvast zaaglinten voor je nieuwe Felder bij Tuffsaws.

Mvg,
Koos
 
A

Athanor

Guest
@benchworks
Deze machine is een nieuw model in de productielijn van Felder. Een half jaar geleden informeerde ik of er mogelijk een groter model Hammer lintzaag te verwachten was toen de eerste contouren van deze machine bekend werden. De oude Felder 500 lintzaag was duurder en minder geavanceerd. Of het nu om een introductieprijs gaat of dat deze zo aantrekkelijk van prijs blijft kan ik niet zeggen. Ik heb inmiddels een af fabriek datum van 11 april gekregen, bij de aflevering van mijn combimachine klopte die voorspelling exact. Dus reken ik op half april!

@Koos
Ik heb inderdaad afgezien van de bij te leveren felder lintzagen..... Begin echter met een paar linten van mijn lokale leverancier Eestroom, die werkten op mijn Meber erg goed. Maar gezien de goede pers hier ga ik ook eens een van Tuffsaws bestellen als ik vers hout wil verzagen.

@Mathieu
Ik ben ook benieuwd of er standaard z'n houten invulstuk bijgeleverd wordt......

Fons
 
A

Athanor

Guest
De machine is afgeleverd!!

Tot mijn verrassing belde de vertegenwoordiger van Felder mij ruim een week geleden dat de levertijd van de lintzaag bijna een maand was vervroegd!! Dus snel een dag vrij gepland en afgelopen vrijdag de machine laten afleveren. Ik zat afgelopen week nog wel even in m'n piepzak omdat ik dacht dat ik de machine qua hoogte niet door de garagedeur kon krijgen. Maar even meten door de leverancier en de specs op de site bekijken moest het lukken als ik de machine voor de deur van de pallet afhaalde. Wel een beest van 250 kg! ik heb een afritje gemaakt en wat rollen gemaakt van rondhout om hem te verplaatsen (zoals de oude Egyptenaren piramides bouwden:)) Toen op wat meubelrollers gezet en naar zijn plaats en de werkplaats gereden. Daar heb ik hem uitgepakt en gelijk van een paar zwenkwielen voorzien (Ruthlands). Die heb ik op houten klossen geschroefd, welke ik onder het basisframe heb bevestigd. lijkt voorlopig een goede oplossing om de lintzaag naar een goede plek te rijden als ik hem wil gebruiken. Voor het zagen van die klossen heb ik gelijk de zaag maar in werking gesteld en deze eerste oefening beviel mij goed:D Ik hoop later een review te plaatsen; Ik moest alleen de beschermplaat van de bovenste zaaggeleider wat bijstellen en ik vind de hoogteverstelling van die geleider in eerste instantie niet soepel lopen. daar wil ik nog even nader naar kijken. Maar zoals je in onderstaande foto's ziet ben ik de trotse eigenaar van een van de eerste modellen Felder FB-510 in Nederland! Overigens zag ik in een ander topic dat er dit weekend meer forumleden gelukkig zijn met een lintzaag van Felder/Hammer;)

Fons

Het "pakje" staat netjes voor de werkplaatsdeur
IMG_0653.jpg

Spannende afrit van de pallet :rolleyes:
IMG_0654.jpg

Het lukt! :)
IMG_0655.jpg

Onderweg naar de definitieve plaats
IMG_0657.jpg

Het uitgepakte eindresultaat staat te glimmen op de nieuwe wielen! :p :p
IMG_0659.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: kettingspanner

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Fons gefeliciteerd. Ik heb nu al buikpijn hoe ik dat gewicht op wieltjes over het pad langs het huis krijg en vervolgens over de drempel de schuur in. Begin april komt mijn Feldertje richting Lemmer. Ben benieuwd. Wel duur. Maar het ging, want ik had het abonnement op die blauwe brieven opgezegd...................ik heb echter nog geen ontvangstbevestiging.
vr.gr. Jan Pranger
 
A

Athanor

Guest
Hallo Jan,

Dan is de levertijd voor jou ook versneld lijkt me. Als je een verharde oprit hebt kan de vrachtrijder hem voor de deur van de werkplaats afleveren. Als de wielset al is gemonteerd is het een makkie, maar dat verwacht ik niet, voor stabiel vervoer zal hij nog niet op de wielen staan. Een afritje vanaf de pallet in de sponning van de drempel en daarachter een afrit naar de vloer lijkt me een goede aanwijzing. De machine is 199 cm hoog, maar er zit een hijsschroef bovenop van een cm of 3. Die kun je evt. verwijderen. Dan moet je nog wel de dikte van je rollen er bij tellen. Of de slimme oplossing van Bri kiezen en wat dunne plaatjes geplastificeerd board o.i.d. gebruiken als glijbaan. Dus meet je deur maar vast op...... :rolleyes:

Fons
 

simon

Actieve deelnemer
10 dec 2010
357
19
Zuid-holland
Ik zou ook wel zo`n machine willen hebben ,maar is dit niet te hoog gegrepen voor een op leeftijd zijnde hobbyist.
Ik neem aan als ik de foto`s bekijkt en zie wat voor hout er in de garage ligt u beroepsmatig deze machine heeft aangeschaft.

Simon
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Als je de machine besteld met wielset, is deze normaal gezien gemonteerd in de fabriek. Dat was toch zo voor beide Hammer machines. Ze zijn ze zelfs zonder pallet geleverd en kon ik ze zo de werkplaats inrijden Ik heb wel gepolierde beton van de straat tot in de werkplaats. Dat scheelt natuurlijk.
 

wupsie

Post veel
9 sep 2011
794
2
Groningen
De kleur groen is niet alleen de kleur van jaloezie, maar ook van een gereedschap merk...kan wel een heel verhaal houden, maar ik ga een stukkie meditatief schuren :)
Super machine trouwens: heb je al een nieuwe eigenaar voor de voorganger?
 
A

Athanor

Guest
@Simon
Ik noem mijzelf professioneel hobbyist;) ben net zestig geworden en dit leek mij een goede investering voor mijn werk. Maar zoals ik eerder aangaf is het zeker een luxe waarmee ik me gelukkig kan prijzen dit me nu te kunnen permitteren....

@Wupsie
Er was een forumlid die belangstelling had voor de Meber, ik zal hem eens polsen hoe hij er nu over denkt.

Dank voor jullie leuke racties!

Fons
 
A

Athanor

Guest
details van de afzuiging

Omdat er vraag was naar de wijze waarop de afzuiging is geregeld plaats ik daarvan wat foto's.

Fons

IMG_0664.jpg

IMG_0661.jpg

IMG_0660.jpg

IMG_0662.jpg

IMG_0663.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.