Vakantiewerk: tuinsetje van Robinia

kiesvoorhout

Actieve deelnemer
6 mrt 2008
616
96
Rottum Frl.
www.kiesvoorhout.nl
Eindelijk weer tijd om een mooie opdracht uit te voeren voor mijn vrouw ;)
Bij Jaap van Leersum in Burgum (http://www.inlands-hout.nl) kocht ik een partijtje Robinia.
In overleg met de opdrachtgeefster is een ontwerp gemaakt en ben ik aan de slag gegaan.
Het is een tafel geworden met vier krukjes, waar de kussentjes al voor waren gekocht.
Na alle platen te hebben gekantrecht en geschaafd, heb alle pennen en gaten met de (DeWalt) bovenfrees gemaakt. De frees is in een tafel gebouwd.
Het tafelblad en de zittingen van de krukjes zijn geschroefd met een kleine tusenruimte om het water door te laten. Alle schroefgaatjes zijn gedicht met proppen.
Alles is afgewerkt met hardhoutolie van Verfijn (gekocht bij de Gamma, dat zeg ik)
Het lijkt op zich goed waterafstotend, na drie lagen opgebracht te hebben.
u maar afwachten hoe het zich houdt.
Het glaasje rosé smaakt in ieder geval prima vanaf deze tafel :!:



Attached files
 

Ad de Crom

Actieve deelnemer
17 aug 2008
702
0
addecrom.hpage.com
Kor, ziet er leuk uit.
Geloof je onmiddelijk dat een glaasje rose goed smaakt als je op zo'n gezellig krukje zit in de tuin op een mooie zomeravond. Je opdrachtgever zal er mee in z'n nopjes zijn.
Je hebt het toch wel eerst uitgeprobeerd he.
Ad
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Mooi setje Kor! Ben benieuwd hoe de hardhoutolie zich hout, sorry houdt. Heb ooit iets soortgelijks op een tuintafel van merantie gesmeerd, maar het conserverende effect was al na een paar weken weg; heb er waarschijnlijk wel te weinig lagen opgesmeerd. Was wel verbaasd hoe mooi het robinia setje van Tjeerd nog is met de danish oil er op.

jaap
 

kiesvoorhout

Actieve deelnemer
6 mrt 2008
616
96
Rottum Frl.
www.kiesvoorhout.nl
De tafel heeft de eerste regenbuien doorstaan.
Het lijkt erop, dat de hardhoutolie zijn werk doet.
Ik ben wel van plan om met een droge periode (wat een k..... zomer ) opnieuw te schuren en wat extra lagen olie aan te brengen.
Ik heb echter het idee, dat er geen afdoende middel is tegen dit Hollandse weer.
De enige manier is misschien om de hele handel in polyester te gieten, maar dan had ik beter zo'n mooie kunststof set bij Leen B. kunnen halen ;)

Kor
 

Sanny

Actieve deelnemer
Dat is ook geen goed idee, die epoxy lagen worden aangetast door uv-licht, dus moet je dat weer lakken met een uv-bestendige bootlak, en die moet je weer regelmatig vernieuwen... lekker dik in de deense olie dus maar!

Ziet er trouwens mooi uit!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.