Fles

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
Gaaf !! Kan je wat meer vertellen over je werkmethode ? Ik heb er een tijdje naar zitten kijken maar ik kom er niet achter.
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Mooi stukje werk Nico. Goede kleurencombinatie. Nu nog de inhoud stoken.
Ruw voorzagen - rotatie verticale as (hals, voet, body) en daarna horizontale as voor cirkelgedeelte. Bloodwood als inzet???????????????????
Of heb je een oude handdraaibank zoals ik eens zag op een zwart/wit filmpje - heen en weer/heen en weer/heen en weer.
Bijzonder gaaf afgewerkt!
vr.gr. Jan Pranger.
 
Beschrijving: Je start met een blok hout van 14x18x5cm en gaat over 2 assen draaien. Het is vooral belangrijk de plaats van de 2 assen zuiver op het hout af te tekenen. Daarna wordt het gat geboord voor de stop,mbv tegencenter.
Als eerste draai ik aan beide zijden van de fles kamertjes van 60mm(de eerste as) Met een viltstift teken ik de cirkel van de fles.
Daarna wordt de het blok hout tussen de centers opgespannen (tweede as) en wordt met zo hoog mogelijke snelheid de vorm gedraaid.
Wel een gezichts masker dragen en steeds controleren of het werkstukgoed vast zit.
Als dat gelukt is wordt de fles in de klauwplaat geklemd en kan de binnenkant aan 2 kanten worden uitgehold.(de eerste as)
Met de hand schuren en afwerken. Inzetstukken en stop draaien.
Inzetstukken inlijmen.
Bloodwood van Rick, keihard hout.
Misschien ga ik er een foto sessie van maken voor Radius.
Vr.gr. Nico
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.