van mijn houtboer in bangkok

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.051
1.682
Terkaple
www.woodworking.nl
Was gisteren nog even bij mijn favoriete houtboer in Bangkok, de kleine opzichter was ook mee. En zo waar, we vonden een paar mooie stukken maca en van de middelste plank had hij er nog meer in een andere opslag. Maar omdat het chinees nieuwjaar is, zijn ze maandag dicht en ga ik woensdag even kijken. De stukken op de foto zagen ze voor me in het lang in tweeën book zodat ik van elk stuk twee 15 mm bookmatched panelen over hou. Mooi maat voor kistjes, kastjes, deurtjes etc. Ben heel benieuwd wat Tom (de man in het overhemd) nog meer in petto heeft! Er lagen ook altijd een paar hele grote (zeg ruim 1 bij 5 meter!) stukken maca burl, volgens mij noemen wij dat ambonya. Die liggen ook in de nieuwe opslag, waar ik nog nooit geweest ben overigens. Hij wil er wel een stuk van verkopen misschien, we wachten af!

jaap

maca wood bangkok 115.jpg
maca wood bangkok 116.jpg
 

Frankzomerdjk

Actieve deelnemer
9 okt 2012
111
0
Is de prijs van het hout in bangkok om hebberig van te worden? Zo aan de stapels voorraad te zien wel.
 

baas

Administrator
5 jun 2012
176
142
Ik weet nog niet wat dit precies kost, maar b.v. top birmees teak vloer4 zijdig geschaafd, in 2 keer om te bepalen na de eerste run wat de mooiste kant is, kost nog steeds ruim 100 euro per m2. Dikte 20 mm = 5000 euro per kuub, bewerkt hout. Dat is voor topteak niet duur, en dat is dan geen plantage teak, maar echt mooi hout. We hebben er wel aan gedacht, maar het is wat aan de donkere kant en teak is toch vrij zacht. In Azie loopt iedereen op blote voeten in huis, maar als je iemand met hakken op een teakvloer laat lopen....
Het maca, of doussie in Afrika is ook prachtig hout, zeker de wat levendiger planken. Maar een mooie eiken vloer met hier en daar een heel klein noeste doet het toch ook prima in een Nederlandse woning.
Er lagen ook een stapel planken wat ze ma deng noemen, erg hard hout. Ik zal eens kijken of ik er een bekendere naam bij kan vinden. Heb op de sloop wel eens een stapel gezien, oude vloerdelen, meer dan 50 cm breed en 7 meter lang, kreeg het zakmes er niet in.
Deze nieuw geschaafde planken zijn ook zo vet, als je er met de vinger over wrijft komt het gewoon uit het hout zetten. Wat ik er van weet is, dat het niet als meubelhout gebruikt wordt, maar echt voor vloeren en constructies. Misschien ook iets voor het rooster van Fons Athanor?
Als ik het woensdag op haal, dan post ik nog wat foto's en wat het gekost heeft.

jaap
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.051
1.682
Terkaple
www.woodworking.nl
Gisteren het hout opgehaald en er was, natuurlijk, nog niks aan gedaan. Hij had echter wel nog 2 pallets met erg stoffig hout uit een andere opslag laten komen en daar hebben we 9 hele mooie planken uitgezocht. Dat zou eerst op een erg oude (wat geen belemmering hoeft te zijn) en naar bleek met stompe beitels (wat geen voordeel is) vandikte bank geschaafd worden. Maar dan kan er opeens van alles, op de nieuwe 4 zijige Weinig wordt het werk stilgelegd, de machine omgesteld en planken prachtig geschaafd. De bredere stukken die ik vorige week al had uitgezocht moeten nog herzaagd worden. Dat gaat op de grote (echt groot) lintzaag, maar zijn op de foto's hoe dat gaat, griezelig weinig arbo hier. En thuis kwam ik erachter dat ze toch een beetje scheef gezaagd zijn waardoor de panelen na het schaven wat dunner worden.
4 stukken van 35 mm dik en 120 x 30 cm, 4 balkjes van 5 x 10 x 100 cm en 9 planken, oorspronkelijk 25 mm dik en 20 x 210 cm, totale prijs na korting 20.000 Baht is ongeveer 500 euro, niet goedkoop, maar incl alle werk etc. En beter duur als niet te krijgen.
Op de buiten foto's zie het hout zoals ik het meegenomen heb, binnen op de houten trap ligt het na het schaven. De Makita heeft zich een beetje verslikt in de hele warrige stukken. Ik heb al eerder zo'n stuk geschaafd, maar dan in 1 keer; waar de draad zich erg wijzigt draai ik dan de schaafmessen omhoog en van de andere kant idem. Misschien lukt het hier ook.

jaap

maca wood bangkok 115 (1).jpg

maca wood bangkok 116 (1).jpg

maca wood bangkok 117.jpg

maca wood bangkok 118.jpg

maca wood bangkok 120.jpg

maca wood bangkok 121.jpg

maca wood bangkok 122.jpg

maca wood bangkok 123.jpg

maca wood bangkok 124.jpg

maca wood bangkok 125.jpg
 
Laatst bewerkt:

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Gelukkig staan ze met 4 man om die lintzaag heen. Wordt het allemaal vast een stuk veiliger van....

Mooi hout Jaap!
 
A

Athanor

Guest
Er lagen ook een stapel planken wat ze ma deng noemen, erg hard hout. Ik zal eens kijken of ik er een bekendere naam bij kan vinden. Heb op de sloop wel eens een stapel gezien, oude vloerdelen, meer dan 50 cm breed en 7 meter lang, kreeg het zakmes er niet in.
Deze nieuw geschaafde planken zijn ook zo vet, als je er met de vinger over wrijft komt het gewoon uit het hout zetten. Wat ik er van weet is, dat het niet als meubelhout gebruikt wordt, maar echt voor vloeren en constructies. Misschien ook iets voor het rooster van Fons Athanor?

Hahaha Ja, Jaap jij weet ook wel wat je voor een ander wilt inkopen:) Zelf er niet met het zakmes doorheen komen en dan denken dat mijn Hammer daar zomaar een blokrooster van maakt..... Maar het zou een interssant experiment kunnen zijn. Neem je een monster mee als je terugkomt?

Overigens een mooi verslag over de houtverwerking in Thailand. Toch wel prettig om daar te wonen, dan kun je tropisch hardhout kopen en gewoon spreken van het gebruik van Inlands Hout:cool:

Fons
 

Steven Gauwberg

Post veel
9 feb 2011
941
3
Stekene
www.houtentiek.be
Prachtig hout, wat een tekeningen!
Wel moeilijk om glad af te werken lijkt me :D

Ben benieuwd tot wat deze juweeltjes zullen verwerkt worden...
Had ook wel gedacht dat de prijs daar een stuk lager zou zijn, niet dus!

Groeten en veel plezier ermee!
Steven
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.051
1.682
Terkaple
www.woodworking.nl
Heel mooi hout, maar niet gedacht dat dat daar zo duur zou zijn.

Het is reteduur, ongeveer 3000 euro de kuub!! Maar het is wel mooi hout. Zat er vandaag nog een paar keer naar te kijken en het is wel veel, vrij druk hout. Wordt nog wel een beetje uitvogelen om daar wat leuks van te maken. Het kan ook gauw te veel zijn, in mijn beleving. Jaren geleden was er in Fine Furniture & Cabinetmaking, in bijna elke aflevering een meubel te zien van Kevin Ley, die met dat lapje voor zijn oog. Die had een hele partij iepen burl op de kop getikt en maakte daar complete meubels van. En het is echt prachtig hout, maar teveel en te druk. Ik vind het ook mooi om de nerf en tekening van het hout met de vorm te laten samen gaan. Die gespiegelde stukken met die welvingen er in hebben ook wel wat. Maar wat gebeurt er als je ze inkort? Ik heb geen opdrachtgevers, mijn baas thuis is erg gemakkelijk, dus ik koop het hout niet voor een project, maar omdat ik het mooi vind en omdat het beschikbaar is. Maar ik wil nog wel het nodige maken en vind het nu erg leuk om te zien waar dat samen gaat vallen. Het hout is er en ik bedenk al schrijvende dat ik die panelen ook gewoon met scharnieren aan de muur kan bevestigen en dan roep ik dat het kunst is......;.

edit: hier een link naar Kevin Ley

jaap
 
Laatst bewerkt:

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Nou inderdaad kunst Jaap: een mooi drieluik. En ook schitterend voor grote schalen.
Trouwens jouw hulp op de eerste foto is ook best groter gegroeid - tenminste als ik hem goed herken.
vr.gr. Jan Pranger.
 

iedereen en niemand

Actieve deelnemer
8 okt 2012
520
0
Aan dat schaven met de kap open op de laatste foto is waarschijnlijk ook een niet geheel legale handeling aan vooraf gegaan waardoor de beveiliging niet meer werkt.:p
Maar inderdaad mooie plankjes.
 

golddigger

Actieve deelnemer
22 jul 2010
241
0
500e is daar een heel moooi maandsalaris, begrijp dat hout grotendeels de wereldprijs heeft maar dit is duidelijk heel duur.

Het is moeilijk afdingen als blanke uiteraard kosthet je makkelijk 15 min ''ruzieen'' in thailand.
 

Oceans'11

Post veel
22 mrt 2013
967
0
NL, Drachten
www.oceans11.nl
Geweldig om te zien allemaal. Vooral de middelste set (dat wat op de trap ligt...). Wordt je toch acuut hebberig van !

Het is toch verbazingwekkend dat al die gasten al hun vingers nog hebben... pfff...

Toch wel prettig om daar te wonen, dan kun je tropisch hardhout kopen en gewoon spreken van het gebruik van Inlands Hout

Hahaha, en zo is 't... ;)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.