Een krukje

WR1944

Oud hout
Voor m'n studie-, ontwerp- of theedrinkmomenten gebruik ik een oude kunststof tuinstoel. Die nam naar mijn idee teveel ruimte in en was bovendien vaak een sta in de weg. Dus ging ik op zoek naar een vervangend zitmeubel. Toen ik wat balkjes van m'n rekken in handen had (en gehalveerde 2x4 (39x45) van 400 lang) kwam gelijk een idee opborrelen. Het zou een eenvoudig maar stevig krukje worden. Maar wat te gebruiken als zitting. Het moet stevig genoeg zijn om poten aan te bevestigen. Het gangbare 3/4" (19mm) is te dun. M'n oog viel op wat restjes 2x6 (39x140).
P2051345q.jpg

Met wat puzzelen kon ik een zitting maken met een diameter van 320. De 2x6 delen schoongezaagd aan de zijkanten, in positie tegen elkaar aan gelegd en voorzien van paringstekens. Nadat ik een ruime cirkel had gemaakt kon ik de plaatsen voor de 10x50 domino's bepalen, 5 per naad.
P2051346q.jpg

M'n passer uit de tijd dat ik nog met de hand tekende kwam me goed van pas.
P2061348q.jpg

Na het frezen alles gelijmd en in de klemmen gezet.
P2051347q.jpg

Na het drogen beide kanten glad geschaafd want constructiehout kan wel eens wat ongelijk zijn. Met de bovenfrees en een zelfgemaakt hulpstuk in de parallelgeleider een cirkelvormige groef gefreesd tot 30 mm diep.
P2061349q.jpg

Met de schrobzaag de zitting vrij gezaagd. Met de contourfrees op de freestafel de rafelige restjes weggefreesd.
P2061350q.jpg

De boven- en onderrand rondgefreesd en het geheel wat opgeschuurd.
Vervolgens een strook onder 8 graden gezaagd, hiervan vierkanten van gemaakt en op de onderkant gelijmd.
P2071352q.jpg

Hier komen de poten in die onder 8 graden gaan staan en zo een recht aanlegvlak hebben. Van restjes een hulptafel onder 8 graden gemaakt voor op de boormachine.
P2071351q.jpg

Met een 1 1/4" (ca 32 mm) Forstnerboor gaten geboord van zo'n 35 mm diep.
P2071353q.jpg

Nu kwamen de poten aan de beurt. Hoe krijg ik een mooie rechte ronde pen aan een vierkante poot? Op m'n metaaldraaibankje kwam ik net een paar centimeter te kort. Dan maar een list verzinnen. Het werd een houder met twee stalen pennen waar de poten net als bij een draaibank tussen de centers kunnen draaien.Met de freestafel kon ik de pennen op diameter draaien. Op de zaagtafel had ik de schouder rondom al wat ingezaagd. Door de poot met de hand rond te draaien en de frees met stapjes omhoog te draaien kreeg ik de pennen mooi rond en op maat.
P2081354q.jpg

Met wat schuren en de schouder met een beitel bij te werken kreeg ik een resultaat dat m'n verwachting flink overtrof.
Nu nog lijmen en er is weer wat afgerond. Het is geen hoogstaand meubelstuk maar het kan de lezertjes misschien op een idee brengen.

De foto's van het kant en klare product staan op de volgende bijdrage.
 
Laatst bewerkt:

Davee

Actieve deelnemer
1 dec 2011
142
0
Brabant
Praktisch en heel mooi in elkaar gezet!! Mag het krukje je veel zit plezier en dus ook veel inspiratie geven :)
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
@WR1944
Ziet er goed uit en weer duidelijk uitgelegd, toch nog een vraag.
10 domino’s voor het zit gedeelte moet dat voor de stevigheid of ben je zo zwaar geworden?;)
 

Glen

Actieve deelnemer
1 apr 2009
95
0
Arnhem, als ik thuis ben
Dag Jaap,

Leuk om te lezen en te zien hoe je ons meeneemt door het proces. Met een handige tip voor degenen (waaronder ik) die geen draaibank hebben. En met een strak eindresultaat. En zien we op de achtergrond nog de tuinstoel die nu geen plek meer biedt voor jouw inspiratie?
Laat je het zo of werk je het krukje nog af met olie oid? En maak je de 8 graden steunvlakjes nog evenwijdig met de rest van de poot (kniesooropmerking!)

groet,

Glen
 

bartg

Actieve deelnemer
3 jan 2012
191
2
Genk, Belgie
Proficiat, mooie truuk om die poten bovenaan te ronden, ha dik dat maar eerder geweten, moet ik ook eens proberen.
 

wupsie

Post veel
9 sep 2011
794
2
Groningen
Zo zie je maar weer dat je met wat inventief denkwerk niet begrenst wordt door je gereedschappen.
Mooie kruk, zit ie een beetje??
Bedankt ook voor de mooie stap voor stap uitleg, weer wat geleerd.
 

WR1944

Oud hout
Dag Jaap,

Leuk om te lezen en te zien hoe je ons meeneemt door het proces. Met een handige tip voor degenen (waaronder ik) die geen draaibank hebben. En met een strak eindresultaat. En zien we op de achtergrond nog de tuinstoel die nu geen plek meer biedt voor jouw inspiratie?
Laat je het zo of werk je het krukje nog af met olie oid? En maak je de 8 graden steunvlakjes nog evenwijdig met de rest van de poot (kniesooropmerking!)

groet,

Glen

Ik ben geen Jaap, ik zou het niet durven. ;-)
Op de achtergrond zie je inderdaad de tuinstoel die weer terug gaat naar z'n natuurlijke habitat. Ik weet niet precies waar de laatste opmerking op slaat maar ik denk dat je het contactvlak bedoelt tussen de poten en de vloer. Op de op één na laatste foto kan je zien dat de onderkant van de poten op 8 graden zijn afgeschuind. En ik heb nog steeds een hekel aan het smeren met kwasten en zo. Dus voorlopig laat ik het naturel.
 

WR1944

Oud hout
@WR1944
Ziet er goed uit en weer duidelijk uitgelegd, toch nog een vraag.
10 domino’s voor het zit gedeelte moet dat voor de stevigheid of ben je zo zwaar geworden?;)

Omdat je nooit weet wat je met een krukje later nog allemaal gaat uithalen heb ik geen enkel risico willen nemen. En jaren in de scheepsbouw doen je dan ook geen goed als je lichte constructies wilt maken. De hoeveelheid en afmetingen van de domino's leek me wel in verhouding tot de dikte van het hout.
 

symen

Actieve deelnemer
21 dec 2010
34
0
Dat ding om cirkels te frezen is ook slim en eenvoudig verzonnen, ik gebruikte hiervoor wel eens het hulpstuk voor de OF 1010 maar dit werk een stuk beter denk ik zo.
 

Pascal

Actieve deelnemer
27 dec 2011
178
1
Luxemburg
Dit is een prachtig projectje. Vooral de manier waarop je de ronde uiteinden aan de poten hebt gemaakt vind ik geniaal. Dit ga ik zeker zelf nog wel es toepassen want voor een draaibank is er geen plaats. Was dat wel het geval geweest dan stond er al een, ook al hebben draaibanken een veslavend effect ;)
Wat ook opmerkelijk is, is dat je de kanten met de zaagtafel hebt schoongezaagd. Dat onderlijnt de kwaliteiten van de CMS zaagtafel want de naden zijn mooi strak, maar ik zou het toch niet durven voor een langere naad.
Dat leidt me wel tot een kleine opmerking: Die 5 dominos per verbinding zijn m.i. echt wel overkill, zeker met het aanwezige lijmoppervlak. In dit geval waren 2 voldoende geweest, ze dienen uiteindelijk maar om de vlakke uitlijning te verzekeren. Maar ik ken de achterliggende gedachte, men heeft me al es gezegd dat sommige van mijn spullen gemaakt zijn als om de Duitsers tegen te houden. ;)
Ik hou ook niet van het geklooi met kwasten e.d. maar als ik zo'n mooi krukje had gemaakt, zou ik het wel een afwerking geven. Als je het es vastneemt met vuile handen o.i.d., heb je zo vlekken die alleen nog maar met schuurpapier te verwijderen zijn:confused:
Bedankt om dit te posten, de Big Chief hier heeft ook om een kruk gevraagd voor in de keuken. Maar die zou dan wel wat hoger moeten zijn, dus dan zou ik een kleinere hoek dan 8° moeten gebruiken. Hoe ben je eigenlijk op die 8° uitgekomen? Bestaat hier een of ander vuistregel voor in funktie van de hoogte van de stoel?
Groetjes,
Pascal
 

WR1944

Oud hout
Toen ik die vrij dikke delen voor de zitting in de hand had was m'n eerste ingeving om er 5 dikke domino's in te jassen. Toen de gaten er in zaten kwam de meer rationele kant van me boven drijven. Met 3 domino's was het ook sterk zat geweest.
Die 8 graden is een vrij gevoelsmatige waarde. Ik heb diverse tekeningen van krukjes bekeken en de hoeken lagen in de range van 5 tot 8 graden. En met een probeerseltje van 8 graden leek me het redelijk stabiel uit te pakken. Als je hogere krukken maakt moet de hoek wel wat kleiner worden. Anders wordt er een te groot vloeroppervlak bezet en krijg je een groter buigend moment in de poten. Daarom heb je bij barkrukken ook dwarsverbindingen zo'n 100 tot 200 boven de vloer.
Zodra ik voor een ander project een blanke afwerking ga gebruiken neem ik gelijk het krukje mee. Dat met die vuile vingers is bij mij zeer zeker en veelvuldig van toepassing.
Dat schoonzagen van de schouders ging maar heel betrekkelijk. Door de rechthoekige doorsnede kon ik ook alleen maar een rechthoekige zaagsnede maken die net aan de diameter van de pen raakte. In de hoeken moest ik het met een beitel bijwerken. Maar door die zaagsnede had ik wel een goed uitgangspunt.
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.243
291
Heelsum
Hoi, die ziet er prima uit, je verslag lezende kwamen er wel een paar vragen boven?
1) Waarom maak je gebruik van 8 graden hulpstukjes, je kunt toch ook met de forstner gaten boren onder 8 graden en dezelfde afschuining maken aan je poot?
2) Waarom frees je tot 30mm en niet geheel door zodat je je zitting niet uit hoeft te schrobzagen. Heb je geen langere frees of is er een andere reden?
3) Hoe is de stevigheid van de poten zo zonder dwarsstukken erin, geen risico op breken?

Mooi werk weer WR!
 

WR1944

Oud hout
Hoi, die ziet er prima uit, je verslag lezende kwamen er wel een paar vragen boven?
1) Waarom maak je gebruik van 8 graden hulpstukjes, je kunt toch ook met de forstner gaten boren onder 8 graden en dezelfde afschuining maken aan je poot?
2) Waarom frees je tot 30mm en niet geheel door zodat je je zitting niet uit hoeft te schrobzagen. Heb je geen langere frees of is er een andere reden?
3) Hoe is de stevigheid van de poten zo zonder dwarsstukken erin, geen risico op breken?

Mooi werk weer WR!

@Scheppie
1) Ik heb de schuine stukjes onder de zitting gelijmd omdat ik op die manier rechte borsten kon maken aan de poten. Dat is veel makkelijker dan schuine. Zo kon ik met de zaagtafel de schouders inzagen.
2) Omdat ik niet helemaal door het hout wilde frezen heb ik voor deze manier gekozen. Anders had ik het hout op een onderlaag moeten bevestigen. En die laatste millimeters doorzagen en met de kopieerfrees bijwerken is naar mijn idee makkelijker. De frees was lang genoeg, 2" (50,8 mm).
3) De pennen zitten strak in de zitting en met een diameter van 32 en een diepte van 30 lijkt me dat sterk genoeg. Door de 8 graden van de poten is ook het buigend moment vrij klein en ik ben een rustige zitter. Ik zit niet wild heen en weer te schuiven.

Het krukje zit lekker maar ik overweeg een iets hogere te maken. Voor de verschillende werkzaamheden heb ik verschillende zithoogten nodig. Misschien verzin ik wel een verstelbare kruk. Dat lijkt me een mooie nieuwe uitdaging.

Bedankt voor de complimenten, ook van anderen. Ook al ben ik zelf niet zo'n feed-backer, een teken van waardering wordt altijd op prijs gesteld.
 

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.280
215
't hoofd van Overijssel
Uitdaging ???

images
 

WR1944

Oud hout
Dit is ook een mogelijkheid. Alleen m'n balkjes waren gehalveerde 2x4's en hadden wat kleine onderlinge afwijkingen. Ik heb geen vandiktebank dus ik gebruik het meeste hout "as is". Alleen als maten cruciaal zijn bewerk ik het hout tot op de juiste maat. En de freesmal eist exact passende balkjes in de gaten anders gaat het rammelen en krijg je geen mooi ronde pen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.