Het gebruiksklaar maken van een nieuwe schaaf door Chris Schwarz

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Chris Schwarz verteld en laat zien hoe je een nieuwe schaaf gebruiksklaar maakt, met een mooie verwijzing naar een artikel in FWW wat enige tijd geleden verscheen.
Het blijft ook een interessant onderwerp, de schaaf. Chris zet b.v. bij de getoonde no4 de keerbeitel zo dicht mogelijk bij de snijkant, een techniek die op het forum al uitgebreid besproken is door Caspar LaBarre en Seek. In het filmpje over Konrad Sauer en zijn nieuwe schaaf zegt hij dat er geen keerbeitel in zit, omdat hij daarvan het nut niet ziet. Gelukkig maar, zo hebben wij ook nog prachtige discussie's in het verschiet ;).

jaap

 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Op de Amerikaanse fora is dat een tijdje zeer verhit bediscusieerd. Erg grappig vanaf een paar 1000 km afstand. Tommy mcDonald die daar een TV show doet, had een item hoe hij een nieuwe schaaf uit de winkel gebruiksklaar maakt. En hij ging druk aan het werk met vijlen, schuurpapier en wat al niet meer. Hij deed dat met een Woodriver schaaf, dezelfde Chinese Quengsheng schaven die hier onder andere door Baptist verkocht worden. Groot was de verontwaardiging dat gesuggereerd werd dat dit bij alle nieuwe schaven standard prodecure was. Want kom bij die Amerikanen niet aan hun Lie Nielsen of Veritas schaafjes! En laten we eerlijk zijn, de doorsnee Quengsheng heeft al die tuning ook helemaal niet nodig. De beitel slijpen, misschien hier of daar een braampje even wegschuren en gaan met die banaan. Maar Woodriver staat in een zeer slechte reuk bij sommige Amerikaanse houtbewerkers, dus die riepen gelijk, zie je wel wat een rotzooi dat is.

Maar goed deze video van Chris is wel nuttige informatie voor mensen die hun eerste kwaliteits schaaf hebben gekocht.
 

damien

Actieve deelnemer
21 aug 2011
669
4
Leuven
Best leuk, zoiets als een predikersoorlog ... deze video kwam er dus nadat vele verontruste leerlingen hem hadden gemaild. Na wat zoeken had ik de originele video gevonden met Tommy Mac, hij is een voorstander om zijn chinese schaaf met een vijl in te werken (zoiets als een moedwillige eerste kras aan een auto) waar Schwarz zijn Lie-Nielsen voorzichtiger aanpakt.

Het zetten van de keerbeitel bij Kris Schwarz is vrij nieuw denk ik, wat youtube allemaal vermag.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Ja, voor Chris was dit een openbaring, net als voor veel andere moderne houtbewerkers, ik ook. We leren houtbewerken niet meer op school of bij een meester, maar van videos en internet discussies. En op Internet waren veel zelfverklaarde profeten die de keerbeitel maar onzin vonden. De techniek hoe je de keerbeitel gebruikt is echter al 250 jaar oud.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Nee hij was van popular woodworking. De concurent dus om het extra smeuig te maken.
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Dus hier wordt een journalist geïnterviewd door een gereedschapmaker? :)

http://www.youtube.com/watch?v=tH5EAakQ0l4

In het filmpje van jaap viel me echter wel wat op, maar misschien zien jullie dat ook?
Wat is die man enorm aan het duwen op de schaaf, met als resultaat dit, op 15:24 je kunt het ook horen :)

schans 15 24 02.jpg
 
Laatst bewerkt:

damien

Actieve deelnemer
21 aug 2011
669
4
Leuven
En op Internet waren veel zelfverklaarde profeten die de keerbeitel maar onzin vonden.
Het kan breder zijn dan het internet alleen. Chris Schwarz heeft twee boeken over schaven geschreven nog voor hij het licht zag: Handplane Essentials en Coarse Medium Fine, vermoedelijk staat daar niet veel over de plaatsing van de keerbeitel.

Waar als je de oude handleiding naslaat van een goedkope Oost-Duitse houten schaaf, met plastieken handvatten, alles vrij goed beschreven is: Van grof naar fijn: 6 - 2 - 1 - 0,5 - 0,3mm

Howal-Universal.jpg
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Damien, bedankt voor die handleiding. Leuk en interessant om te lezen. Had die schaaf een instelbare hoekinstelling van de kikker?

En Zweihaak, daar betrap ik mezelf ook wel eens op, soms zelfs zo dat ik er zere ellebogen van krijg. Doe ik toch nog weer eens iets fout. Bedankt voor de tip om op te letten.
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Damien, bedankt voor die handleiding. Leuk en interessant om te lezen. Had die schaaf een instelbare hoekinstelling van de kikker?

En Zweihaak, daar betrap ik mezelf ook wel eens op, soms zelfs zo dat ik er zere ellebogen van krijg. Doe ik toch nog weer eens iets fout. Bedankt voor de tip om op te letten.

Tja de hele schaaf komt bij hem vrij van het hout, hij schaaft veel te geforceerd, en dat bij een schaaf goeroe :)
Hij staat er met zijn hele bovenlijf op te hangen.
 

Okke

Actieve deelnemer
29 mei 2010
521
15
Ik ben maar een beginner, maar moet zeggen dat ik het wel erg veel werk vind voor een stuk gereedschap waar mee velen pretenderen dat je er out of the box mee aan de gang kan gaan :p . Aan mijn goedkope hutumutu (Groz) beitels heb ik zo ongeveer nog minder verbouwd om er mee aan de slag te gaan.
En dat van die keerbeitel, hoe doen anderen dat dan? Schaven zonder de keerbeitel? Heb ze er bij mij om en nabij hetzelfde opgezet als in het filmpje, maar dat leek mij logisch.
 

damien

Actieve deelnemer
21 aug 2011
669
4
Leuven
Damien, bedankt voor die handleiding. Leuk en interessant om te lezen. Had die schaaf een instelbare hoekinstelling van de kikker?

Die schaaf heeft alles vandaar de handleiding. Dus een inzetblokje om van 45° naar 49° te gaan en een instelbare mond ze gaan van 2 - 2 - 1,5 - 1 - 0,5 mm en een open kant en ...

En ik zocht alleen naar iets simpel en goedkoop

Howal-Universal2.jpg
 

damien

Actieve deelnemer
21 aug 2011
669
4
Leuven
unisex kleuren :) (roze en blauw)
Niets daarvan staalgrijs en ... houtkleur, alleen op de foto komt het stom over, goe geweten :) Ik zou aan de voorkant een nieuwe hoorn kunnen draaien, maar het tast waarschijnlijk de waarde van stuk aan ... als ik de draaier ben.
 

Jopie

Nieuw lid
26 jan 2013
23
1
Dag!
Ik heb een vraagje over het zetten van de keerbeitel bij een simpele zelfgemaakte houten schaaf, mede naar aanleiding van de discussie over de plaats van de keerbeitel.

Ik zet 'm goed vast met de stelschroef. Vervolgens komt het hele beitel+keerbeitelblok met een keg vast te zitten. Vervolgens klop ik de beitel op z'n plaats met een hamertje. Probleem dat ik echter ervaar is dat ik alleen de beitel zelf naar voren sla. De keerbeitel en keg blijven op z'n plaats. Tegen de tijd dat ik de beitel daar heb waar die moet wezen heb ik zo maar 3 mm ruimte tussen de rand van de beitel en de keerbeitel. En kan ik het ultieme genot van een rechte krul of een tear-loos oppervlak natuurlijk nooit ervaren ;-)

Hoe lossen jullie dat op??
schaaf3.JPG
De combi (Hock)beitel, keerbeitel, keg;
schaaf2.JPG
Zoals in schaafje 1;
schaaf5.JPG
En z'n grotere broertje 2

Groeten,
Joop
 
Laatst bewerkt:

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Dat heb ik ook mij mijn houten rijschaaf. Maar daar komt de wig tegen de moer van de keerbeitel aan. Misschien dat dat er iets mee te maken heeft? Ik heb de wig nu aangepast en zal morgen eens kijken of het beter gaat. Mij Krenov modelletje met Hock dubbele beitel heeft er geen last van. Dus ik sta ook voor een raadsel. Misschien het oppervlak aan de bovenkant waar de keerbeitel de schaafbeitel raakt een beetje ruw maken?
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Okke. Het gaat er om hoe dicht je de keerbeitel bijbde snede zet. Op een mm afstand doet de keerbeitel niks bijzonders. Bij een halve mm begint de lol en nog dichterbij werkt hij echt goed. Het is bedoeld om het uitscheuren van de houtvezels bij tegendraads schaven te voorkomen. Als de keerbeitel zijn werk doet zal je wel merken dat het schaven zwaarder gaat. Geen werk zonder energie. Ook zal je misschien zien dat de krul veel rechter wordt.
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Hoeveel ruimte zit er onder in de groef bij de keerbeitel schroef, en is er zijdelings van die schroef ruimte, of raakt hij daar het blok?

Als je normaal gesproken goed vast zet, niet overdadig, dan zou hij moeten blijven zitten.

Je moet het beitel pakketje iets hoger in de schaaf zetten dan de oorspronkelijke diepte, door voorzichtig op de boven kant van de beitel te tikken zet je hem dieper, een tikje op de achter kant laat hem iets om hoog komen, en te harde tik en je wig zit helemaal los, en die heeft dan weer een tikje nodig :)

Mocht alles zo zitten zoals het hoort, zou je kunnen proberen de achterkant van de spie iets hol te maken, zodat hij de keerbeitel niet over het hele vlak raakt, maar bv alleen aan de buitenkant.

Op foto 2 zit naar mijn gevoel de beitel te diep in het blok om hem lekker tikkend te kunnen afstellen.
Daarom steken de beitels altijd boven het blok uit.

Persoonlijk zou ik het blok wat minder hoog hebben gemaakt, of een langere schaafbeitel gebruiken.

En ik denk dat je een kans hebt dat dit gebeurt omdat de spie over de volle breedte geklemd word, bij oudere houten schaven klemt hij nl alleen in de spiebaan, en niet over de volle breedte.
Mede daardoor denk ik dat een iets hollere spie een oplossing zou kunnen zijn.

Behalve om de spie iets te hollen, zou je ook een breede groef er in kunnen maken.

Ik denk dat dit een questie is van verschillende dingen proberen.
 
Laatst bewerkt:

Jopie

Nieuw lid
26 jan 2013
23
1
Het schaafje op foto 2 was een experiment: "waarom niet een lagere-hoek-blokschaafje?". Nou, omdat je dan dus maar weinig ruimte hebt om de beitel precies op z'n plaats te kunnen tikken :) Die Hock-beitel is nu eenmaal niet langer. Misschien kan ik nog aan beide kanten iets van de zijkant weghalen. Maar als ik er teveel vanaf haal ben ik bang dat het blok gaat vervormen.

De schroef van de keerbeitel heeft voldoende ruimte in het blok; da' s het probleem niet.

De spie hol maken is een idee. Bedoel je dat de holling in de lengterichting moet? Dus dat er wel druk is op de beide zijden van de keerbeitel?

Groeten,
Joop
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.