opslagrek voor hout maken

resign

Actieve deelnemer
22 feb 2012
98
0
Drongen, België
Hallo,

Ik ben van plan een soort opslagrek te maken voor al m'n planken balken en dergelijke.
Ik verzamel voornamelijkl gerecupereerd hout, dus alle maten en vormen :)
Nu staat alles in mijn tuinhok ( niet mijn atelier) verticaal tegen de muur, maar ondertussen lijkt het of er een bom ontploft is :rolleyes:
ik twijfel om een rek om mijn planken horizontaal neer te leggen, maar vrees dat het dan wat moeilijk zal zijn om deze eruit te halen (door de vericalen) van het rek.
en dat het nogal moeilijk zal zijn om een bepaalde plank te kiezen/ te zoeken.
Mijn andere optie is ze verticaal tegen de muur zetten maar dan wel met een balk op de grond zodat ze niet kunnen wegschuiven en wat tussenschotten ertussen zodat ze wat gesorteerd kunnen blijven.
Hopelijk ben ik wat duidelijk?


Hebben jullie misschien voorbeelden hoe jullie jullie houtopslag aanpakken?
 

rutger72

Nieuw lid
20 nov 2012
6
0
Hoi,
Ik heb zoiets gemaakt. Ik zelf werk in een relatief kleine garage dus de wieltjes onder de opslag is voor mij zeer handig.
 

resign

Actieve deelnemer
22 feb 2012
98
0
Drongen, België
ok, ik durfde eerst geen foto ervan te posten :rolleyes:

P2070118.jpg

nog wat hout dat rondslingerd in mijn werkplaats
P2070120.jpg

ook nog kleinere restjes en stukken (maar heb toch laatst van mijn hart een steen moeten maken en wat resten (zonder verf of vernis natuurlijk) in de kachel gegooid.
van sommige kan ik wel ng geen afscheid nemen :cool:

en nog wat plaatmateriaal

bedankt voor het filmpje Rutger, maar aangezien het tegen een muur is is dit niet echt de oplossing voor mij.

Ik ben benieuw hoe jullie het aangepakt hebben!
 
Laatst bewerkt:

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Ik had al zo'n vermoeden, daarom ook de vraag om hoeveel het ging :)

Voor de planken zou je kunnen denken aan rekken (zoek maar eens op draagarm stelling) aan de wanden. Als je zorgt dat je een beetje de zelfde maten bij elkaar houd, moet dat wel werken. Het plaatmateriaal/ de deuren zou ik rechtop bewaren (recht op mogelijk, ivm doorbuigen/krom gaan staan). Als je wat vaste schotten op de voer zet/ verticaal tegen de wand bevestig, kan je hier je plaat materiaal oom wel redelijk gesorteerd tussen zetten.
 

roald

Actieve deelnemer
29 feb 2012
492
0
...Als je zorgt dat je een beetje de zelfde maten bij elkaar houd, moet dat wel werken...
Dat is inderdaad essentieel: niet proberen om dezelfde diktes of soorten bij elkaar te houden, maar alleen sorteren op formaat. Anders komt lang op kort te liggen of tegen elkaar aan te staan en wordt je materiaal krom.
 

resign

Actieve deelnemer
22 feb 2012
98
0
Drongen, België
zo'n draagarm stelling is inderdaad DE oplossing, helaas heel duur na wat opzoeken :-(
Ik zie ook niet echt een mogelijkheid om het zelf te maken...
 

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.283
219
't hoofd van Overijssel
Zag deze gister op marktplaats.

$T2eC16hHJHYE9nzpgJFTBRCslZDMLg~~60_84.JPG
 

resign

Actieve deelnemer
22 feb 2012
98
0
Drongen, België
Zag deze gister op marktplaats.

$T2eC16hHJHYE9nzpgJFTBRCslZDMLg~~60_84.JPG

bedankt, maar deze is ook niet echt ideaal om zo dicht mogelijk bij de muur te blijven.
Mijn vriendin heeft me er al op gewezen dat het een tuinhok is voor tuingerief met houtopslag, en geen houtopslag met wat tuingerief :cool:

@ samponnette:

natuurlijk! logisch, LUMBER storage :) Ik zat de hele tijd te zoeken op wood storage :) zelf maken zou het beste zijn natuurlijk.
 

roald

Actieve deelnemer
29 feb 2012
492
0
Als je snel klaar wilt zijn, en het niet zelf wil maken, kan je ook het element systeem gebruiken.
Je hebt ze ook met twee sleufrijen per strip, en overeenkomende steunen, zie hier/hier bijv.. 50kg draagvermogen per steun als ik het goed heb. Voordeel van het dubbele systeem is dat je schroeven niet in de weg zitten van de steunen.
 
Laatst bewerkt:

WoodRob

Actieve deelnemer
23 nov 2011
101
0
57
Beesd
Zo heb ik het ook gedaan: de enkele strip van het element systeem. Eenvoudig, niet duur en makkelijk aan te passen in hoogte. Toen ik laatst weer eens aan het opruimen was en diverse stukken hout op het rek erbij legde, hoorde ik ineens een enorm kabaal achter me en kwam de hele boel naar beneden zetten. Door het te grote gewicht werden de schroeven met plug en al uit de muur getrokken (wand van gipsblokken) en stortte alles in. Gelukkig geen persoonlijke schade en ook geen noemenswaardige schade aan het hout en de zaagtafel die geschampt werd, maar ik ben wel enorm geschrokken.

In mijn geval hingen de staanders op 50 cm. uit elkaar aan de wand. De belangrijkste fout die ik gemaakt heb (denk ik) is dat sommige dragers 60 cm. lang waren. Dit geeft natuurlijk wel een behoorlijke hefboomwerking. En er lag op een gegeven moment gewoon te veel hout op.

Kortom: een prima systeem (het heeft 12 jaar zonder problemen gefunctioneerd bij mij), maar als ik het nog eens ga gebruiken, neem ik minder lange dragers en minder hout per laag.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Ik heb houten rekken gemaakt waar je hout langs voren in kan doen, het is één verticale plank 100x20 diameter, en erlangs dan die horizontale planken erop geschroefd en tussen elke horizontale plank weer een verticale voor de stevigheid.

Op de foto ligt er niet veel op want ik gebruik ze vooral voor lang resthout, en de kleine stukken dan in de kasten eronder. Maar ze kunnen extreem grote gewichten aan, ik klim er soms op om iets bovenaan te pakken :eek:
Langs boven zijn alle delen met een horizontale plank verbonden die dan in de muur vast zit.
éénvoudig te maken zonder ingewikkelde verbindingen en toch stevig.

P1010003.jpg
 
A

Athanor

Guest
Ik heb een verplaatsbaar houtrek gemaakt. Vooral voor plaatmateriaal, maar in het middendeel passen heel wat planken. Is 1 meter breed en 2.5 m lang. Ik sta er versteld van hoeveel ik erin kan bergen. Moest de rubberen wielen al vervangen omdat die door het gewicht een platte kant kregen. Inmiddels heb ik er ook laden onder aangebracht. Zie foto's. voor een reportage over het maken van het rek kun je in mijn topic "uitbreiding werkplaats" kijken.

Fons


IMG_0572.jpg

IMG_0573.jpg
 

avos

Post veel
10 nov 2008
776
117
omg Haarlem
om even een beeld te geven van een opslag met de stalen elementen, dit heb ik dus zo gebruik. Het was overigens dat ik een tijd daarvoor gratis veel van die elementen kon krijgen, anders had ik een systeem in hout gemaakt. Het voordeel is dat je behoorlijk flexibel bent als je houtvooraad wijzigt... Grote platen heb ik op een systeem langs de wand. Vrij simpel met een paar u profielen aan de wand waar de platen in staan. Daarnaast probeer ik mezelf wat te beperken in de hoeveelheden hout, maar dat wil niet altijd lukken. Inmiddels ligt er een notenboom in plakjes in de werkplaats. Die delen moeten nog weer een plekje gaan krijgen....;)

CIMG2764.jpg
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.