Kapex laser

Glen

Actieve deelnemer
1 apr 2009
95
0
Arnhem, als ik thuis ben
Dag Forummers,

Al sinds ik mijn kapex zaag heb (2e hands) staat de linker laser niet exact haaks op de lineaal/aanslag, maar de bovenkant staat ca 1 mm te ver naar "binnen", dus komt hij "onder" het zaagblad als ik hem naar beneden haal. Gevolg is dat ik aan de bovenkant van het werk elke keer het aftekenlijntje zie. Omdat ik toch exact wil werken wil ik de laser aanpassen. Nu staat op de zijkant van de kap doodleuk dat dat inderdaad kan, kwestie van gaatjes boren in de kap (?!?!) en met een imbusje wat aandraaien.

Wat ik mij afvraag: wie heeft daar ervaring mee? Makkelijk te doen? Of een gepruts van hier tot gunter? Hele kap demonteren? Of toch liever opsturen naar Festool? Zie een beetje op tegen de kosten. Omdat hij tweedehands is zal de garantie niet meer gelden. (heb nog niet bij Festool geinformeerd naar eventuele kosten)

Hoor graag jullie tips en trucs!

Hartelijke groet!

Glen
 

MarcoZ

Actieve deelnemer
25 dec 2011
133
0
2 opties:

1 door de gaatjes heen prikken met een imbussleuteltje (het is gewoon een sticker dus boren is absoluut niet nodig) en vervolgens de laser bijstellen.

2 de linker kap er even af halen ( 4 of 5 schroefjes) en vervolgens kun je de laser ook bijstellen zonder gaatjes in je sticker te prikken.

Ik heb zelf de 2e optie gedaan en dat gaat prima, je moet alleen even goed op de sticker kijken welk imbusje voor welke afstelling is, omdat je niet meer rechtstreeks in het goede gaatje prikt.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.106
239
Goeree-Overflakkee
- Ter controle van de laser legt u een proefwerkstuk
op de machine.
- Zaag een groef in het werkstuk.
- Draai de kop van de zaag naar boven en controleer
de instelling.

Identifi ceer de niet-zichtbare laser.
- Draai aan instelschroef (3.3) voor de laserstraal
links en aan instelschroef (3.5) voor de
laserstraal rechts tot de laser op het werkstuk
verschijnt.
- Stel, zoals beschreven, eerst de (a) parallelliteit
t.o.v. de afgetekende lijn in, en vervolgens (b)
58
de helling en (c) de axiale verschuiving van de
laserstraal.
a) De laserstraal staat niet parallel aan de
afgetekende lijn [Afbeelding 3A]
Stel de parallelliteit in.
Laserstraal links Instelschroef (3.4)
Laserstraal rechts Instelschroef (3.6)
b) De laserstraal wandelt bij het afkorten
naar links of rechts [Afbeelding 3B]
Stel de helling in tot de laserstraal bij het afkorten
niet meer wandelt.
Laserstraal links Instelschroef (3.3)
Laserstraal rechts Instelschroef (3.5)
c) De laserstraal staat niet op de plaats van
de zaagsnede [Afbeelding 3C]
Stel de axiale verschuiving in.
Laserstraal links Instelschroef (3.2)
Laserstraal rechts Instelschroef (3.7)

Uit de handleiding in zip.
 

Glen

Actieve deelnemer
1 apr 2009
95
0
Arnhem, als ik thuis ben
Heren (neem ik zomaar aan), dank voor de snelle en waardevolle reacties. Soms kan het zo handig zijn om je weg goed te weten op de digitale snelweg!
We gaan eens prutsen, kijken of ik er ook uit kom.

Dank en groet,

Glen
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.