breedbandschuurmachine

Jan van Berkel

Actieve deelnemer
26 okt 2012
227
12
uden
weer zo'n vraag.
wie heeft er ervaring met breedbandschuurmachines?
merk, type, schuurrol, of schuurzool?
mijn probleem is dat ik een soort houten tegeltjes heb van bijv 10 x 15cm of 15 x 15cm.
die hebben verschillende diktes en moeten allemaal 20mm worden.
ik weet dus niet of dat gaat met een breedbandschuurmachine. zitten daar aandrukrollen in?
hoe ver staan die uit elkaar, schept de schuurrol zo'n klein tegeltje niet op, etc.

groet
Jan
 

roald

Actieve deelnemer
29 feb 2012
492
0
Ik denk dat je voor zulke kleine maten zult moeten werken met een plaat met aanslagen die je eronder legt, en waar je bij voorkeur meerdere werkstukken aansluitend op legt. Zo kunnen je werkstukken niet kiepen en heb je zo weinig mogelijk begin- en eindeffecten. En 'opofferplankjes' ervoor en erachter is helemaal mooi.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Ik heb een Jet 20-40 osc drum sander, daar kan je denk ik stukken tot 40mm lang mee schuren zonder probleem. Voor de één of andere reden blijven die mooi plat liggen, bij een vandikte bank zouden ze verbrijzeld worden.
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Jan of je lijmt ze met papier ertussen in de nerfrichting op een plank met voor en achter een opoffer stukje.
Daarna onder de vandiktebank door en later de plankjes met de beitel eraf tikken.
vr.gr. Jan Pranger.
 

Jan van Berkel

Actieve deelnemer
26 okt 2012
227
12
uden
@jan

vastlijmen kan niet want ik wil de stukjes hout steeds omdraaien en aan beide kanten vlak schuren.
ik heb inmiddels al wel begrepen dat het grootste probleem niet is dat het hout omhoog vliegt,
maar juist aan de aanvoerzijde uit de machine wordt "geschoten"
dit is volgens mij te voorkomen door het stukje hout op een plaat te leggen met een aanslag erachter.
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Lijkt me een goede mogelijkheid. Eerst een proefplankje? Je zou ze ook nog aan de zijkanten kunnen opsluiten.
Maak je even een foto. Best wel leerzaam.
vr.gr, Jan Pranger.
 

Jan van Berkel

Actieve deelnemer
26 okt 2012
227
12
uden
omdat ik vooral met resthout werk, heb ik dus altijd kleine stukjes
en dat past ook meer in mijn idee van cradle to cradle oftewel hergebruik.
probleem is dat de meeste machines niet geschikt zijn om kleine stukjes hout te verwerken
dus daar moet ik regelmatig wat voor verzinnen.
en qua prijs ga ik denk ik toch in duitsland kopen want de prijzen van breedbandschuurmachines
worden in nederland kunstmatig hoog gehouden.
 

tuoh

Oud hout
Je hebt breedband schuurmachines en breedband schuurmachines, het gamma is bijna oneindig gedifferentieerd. De echte breedband schuurmachines met (instelbare) schuurschoen(en) hebben geen moeite met kleine stukken, maar dat zijn machines met schuurbanden tot 1300mm breed. Die dingen hebben vermogen zat, sommige zijn speciaal ontwikkeld om stukken op dikte te kalibreren. Er is een bijna eindeloze keuze uit aantal schuurbanden, schuurrichting van de banden langs of dwars, of een combinatie van beide, etc.

De prijzen lopen geweldig uiteen, fabrikanten als Boere, Viet, Butfering, zijn zowat top in dit wereldje, die schuren letterlijk alles en zijn instelbaar tot 0,01mm. Links of rechts meer afschuren is ook geen probleem door de regelbare schuurschoenen. Het enige dat tegenvalt aan deze machines is de prijs.


Mvg,

André
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Ik denk dat Roald een goede oplossing geeft. Ik last toevallig gisteravond wat over zelfbouw vandikte schuurmachines. Er zijn nogal wat filmpjes van op youtube te vinden. Zou er zelf ook wel 1 willen hebben, vooral voor kleinere stukken die zo wild van structuur zijn dat ze niet te schaven zijn. Misschien een leuk forum initiatief om een eigen vandikte schuurmachine te ontwikkelen met een standaard onderdelenlijst en tekeningen. Het lijkt me raar als je het niet onder de 300 euro kan houden.
2 filmpjes, een simpele en een hele fraaie.

jaap


 

Jan van Berkel

Actieve deelnemer
26 okt 2012
227
12
uden
als ik dit zo bekijk zou je ook een vandiktebank kunnen verbouwen.
in plaats van de schaafrol een schuurrol.
hardstikke leuke filmpjes maar ik wil toch wat meer vermogen aan de rol.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Beste Jan,

Er moet ook eens een breedbandschuurmachine in onze nieuwe werkplaats komen. Ervaring heb ik eigenlijk alleen met erg grote zware machines van bv Boere. Wat ik heb begrepen is het zeer wenselijk om oscillerende banden te hebben.Dit schijnt een mooier schuurbeeld om te leveren. Ik heb wel eens nagedacht over de machine die Benchworks heeft staan. Zo'n machine lijkt me een goede optie wanneer je de schuurmachine incidenteel gebruikt. Een nadeel(voor ons dan) is de betrekkelijk kleine delen die je kan schuren. Het zou natuurlijk erg prettig zijn wanneer je complete tafelbladen door de machine zou kunnen drukken. Ik wil vooral deze machine gebruiken voor het schuren van de snijplanken en het schuren van warrige stukken hout......echter zijn we met meer mensen in de loods..haha
 

Jan van Berkel

Actieve deelnemer
26 okt 2012
227
12
uden
@rick

machines van Benchworks ken ik niet.
de grote machines hebben allemaal zo'n oscillerende band en meestal kun je daar 2 banden met verschillende korrel opleggen.
voor mij is ook de afweging of ik een kleine neem en een grote of een grote waarmee ik alles kan doen.
dat zou dan een grote zijn met een schuurzool maar die is weer duurder.
dus ben ik over de grenzen aan het zoeken want de machinemaffia houdt de prijzen in nederland kunstmatig hoog.

groet
Jan
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
Ik denk dat Roald een goede oplossing geeft. Ik last toevallig gisteravond wat over zelfbouw vandikte schuurmachines. Er zijn nogal wat filmpjes van op youtube te vinden. Zou er zelf ook wel 1 willen hebben, vooral voor kleinere stukken die zo wild van structuur zijn dat ze niet te schaven zijn. Misschien een leuk forum initiatief om een eigen vandikte schuurmachine te ontwikkelen met een standaard onderdelenlijst en tekeningen. Het lijkt me raar als je het niet onder de 300 euro kan houden.
2 filmpjes, een simpele en een hele fraaie.

jaap


ik loop ook al een een poosje rond zelf zoiets te bouwen. Had nog geen concrete plannen. Ik heb dus belangstelling en doe graag mee. Ook omdat bij mij als amateur de voortgang vaak traag is. Gebrek aan lange ervaring en toch een goed resultaat willen moet ik compenseren met tijd :). En heb overleg met anderen nodig. Dat is goed voor het resultaat en stimuleert me.

Kortom wil graag meedoen en wil ook bijdragen ( mee denken) waar ik dat kan.

Met groet,
klaas0639
 
Laatst bewerkt:

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
als ik dit zo bekijk zou je ook een vandiktebank kunnen verbouwen.
in plaats van de schaafrol een schuurrol.
hardstikke leuke filmpjes maar ik wil toch wat meer vermogen aan de rol.

Dat soort machines zijn wel standaard te koop, maar net als bij een schaafbank is het alleen voor het bewerken van het oppervlakte. Met de machines in bovenstaande filmpjes krijg je ook een gecontroleerde dikte van je hout, net als bij een vandikte schaafbank.
Met deze machines kun je maar weinig per keer afnemen. De velcro laag is niet geschikt om heel zwaar te belasten; dan moet je naar b.v. een aluminium schuurrol met op de hoeken een klemmechanisme voor het schuurpapier. Maar zoals in het filmpjes is een heel betaalbare oplossing en het lijkt me nog een keer leuk om te bouwen ook.

jaap
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
@Jan : uhmmm...benchworks is geen machinemerk maar een forumlid. Hij heeft een jet staan. Als ik jou was zou ik voor de meest uitvoerige optie gaan maar ik kan niet kijken in jouw buidel van geld..
 

Jan van Berkel

Actieve deelnemer
26 okt 2012
227
12
uden
@rick

:p
o.k.
daarvoor lees ik te weinig hier.
toch vond ik schuurmachines toen ik benchworks intypte, het schijn toch een merk te zijn.
het zal uiteindelijk wel een compromis worden van een oude duitse machine met rollen of 1 schuurzool.

groet
Jan
 

werkbank

Actieve deelnemer
30 dec 2012
404
0
betekom belgië
Wat is er ondertussen van de zelfbouw ijver geworden?
Heeft er iemand al een schuurmachine gebouwd of een vandiktebank omgebouwd tot breedbandschuurmachine?
 

ArieXI

Actieve deelnemer
20 jul 2012
46
2
Ik heb wel een draaibank omgebouwd tot breedbandschuurmachine. Ik zal eens graven naar de foto's die ik er van heb gemaakt.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.