Het grote "Hoe maak je een zwaluwstaartverbinding" verzamel post

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Als je een filmpje tegenkomt over het maken van zwaluwstaarten, post het in deze serie. Leuk om te kijken en reuze handig voor de beginner.
Deze zijn van John Bullar een bekende houtbewerker voor de lezer van Fine Furniture & Cabinet Making.


En de quick and easy methode, met een handige manner om maat te krassen.


jaap
 

Steven Gauwberg

Post veel
9 feb 2011
941
3
Stekene
www.houtentiek.be
Toch een verrassend resultaat lijkt me! 't Is natuurlijk wel zo, zoals hij in het begin van het filmpje zegt, dat hij gebruik maakt van nat hout, waardoor de passing uiteindelijk niet meer zo goed is.
Bedankt voor het plaatsen!

Steven
 

jefmen

Moderator
23 nov 2009
1.054
62
Ik vind het filmpje van de zwaluwstaarten van de lades interessant om het zelf is uit te gaan proberen.


 
A

Athanor

Guest
Een wat uitgebreide uitleg over hulpstukken voor het maken van zwaluwstaarten.

Fons

 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Ik ben toch wel blij dat Rob laat zien dat hij er ook naast kan zitten.
Het geeft mij wat meer moed als ik mijn zwaluwstaartjes maak.

Hij had er ook voor kunnen kiezen om dit filmpje weg te gooien en opnieuw te beginnen, maar hier leer ik wat van.

Top!

Groeten, Raymond
 

Huib

Actieve deelnemer
11 nov 2012
707
8
Gouda
Vandaag weer eens gewerkt aan mijn werkbankje en de bankschroef gemonteerd. Het blad is van vuren maar rondom is de planning een strook berken van 25x100mm. De hoeken wil ik verbinden met zwaluwstaarten maar weet niet aan of je nu aan de lange of korte zijde de staarten moet zagen. Of maakt dit niet uit?
 

TH0M

Actieve deelnemer
9 sep 2010
664
29
Arnhem
Vandaag weer eens gewerkt aan mijn werkbankje en de bankschroef gemonteerd. Het blad is van vuren maar rondom is de planning een strook berken van 25x100mm. De hoeken wil ik verbinden met zwaluwstaarten maar weet niet aan of je nu aan de lange of korte zijde de staarten moet zagen. Of maakt dit niet uit?

Staarten aan de kopse kant, dus in lengte richting van de vezel! Anders breken ze zo af.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.