werkbank vragen

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Ik ben van plan om een Roubo achtige werkbank te maken.
De kosten wil ik niet te hoog laten oplopen,dus geen mooie decoratieve houtsoorten maar het moet wel gewichtig zijn en tegen een stootje kunnen.

Welke houtsoorten kan ik het beste gebruiken?
Voor de top dacht ik aan een beuken timmerpaneel van 18 mm gelijmd op 2 18mm mdf platen.

En wat te gebruiken voor het onderstel?
Ik heb geen vlak/vandikte bank en ben min of meer afhankelijk van vurenbalkhout van de bouwmarkt.
Welke dikte moet dit heben voor voldoende stevigheid? Voor poten wordt vaak half kwartiers (rift sawn) gebruikt, is dit puur esthetisch of is dosse goed genoeg?

Tips en opmerkingen welom.

grtz

Con
 

wo0dy

Actieve deelnemer
4 nov 2008
67
0
Zottegem (België)
Ik zou toch opteren voor massief hout. Een bovenblad van beuk of esdoorn is heel geschikt. Dit mag zeker wel 75mm dik zijn. Je kan het werkblad en het onderstel ook van goedkoop grenen maken. Het is wel niet zo zwaar, maar het voldoet, en een beschadigd werkblad is gemakkelijk weer glad te schaven.
 

peterderooij

Actieve deelnemer
7 sep 2008
584
0
Ik vind het ontwerp dat in de PDF die Borre heeft gepost nog steeds prachtig (deze is wel vaker gespot op dit forum). Goedkoop, eenvoudig te maken en het ziet er heel stevig uit. Helaas heb ik nog geen ervaringsdeskundige kunnen vinden (dus iemand die de werkbank heeft gebouwd en gebruikt).

Uiteraard is het mogelijk om dit ontwerp uit te breiden met een hardhouten bovenblad. Maar je zou ook een MDF plaat kunnen gebruiken, dit is op zich best hard en kan eenvoudig vervangen worden.
 

woody

Actieve deelnemer
10 dec 2008
243
1
Oss
Hallo,

Een mede forumlid van ons hier heeft pas nog een zeer fraaie werkbank gemaakt als ik jou was zou ik dat topic van hem is opzoeken en evt nog een pb naar hem sturen.

Hij heet Seek en is je vast graag van dienst, zijn werkbank ziet er echt prachtig uit

Mvg,
Woody / Gert-Jan
 

Sanny

Actieve deelnemer
Hoi,

Zelf heb ik onlangs ook een werktafel gemaakt, voor weinig.

Het zijn drie vierkante beuken frames, waartussen twee MDF kasten geschroefd zitten. zet het geheel op 6 stalen stelvoetjes en je hebt een zware vlakke bank, die alsmaar zwaarder word naarmate de kasten onder het blad voller raken.

Het balkhout hoeft riet vals kwartiers te zijn dit wordt altijd bij poten gebruikt zodat alle 4 de zijden van de poot een gelijkmatige streeptekening laten zien. en dus niet twee streep kanten en twee vlam kanten. voor een werkbank maakt dat niets uit.
Wat bereft het blad kun je kiezen voor massiefhout, of MDF. Als je verschillende diktes of materialen aan elkaar ggaat maken let er dan op dat je van uit de middelste plaat zowel aan de onder als de bovenkant het zelfde materiaal verlijmd. anders gaat je blad krom trekken.

Succes,

Sander
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Borre dank voor de link. Dit lijkt me wel een bruikbaar idee. Als ik dit idee ga gebruiken moet ik wel het een en ander aanpassen aangezien ik voor een legvise wil gaan.

De werkbank van seek is idd zeer goed gelukt. Is ook een Roubo, tekeningen van dit type werkbanken zijn veelvuldig te vinden op het net. Van heel eenvoudig tot ware kunstwerken.

Sanny, goede tip voor het verlijmen van het blad. Hier had ik nog niet bij stilgestaan.

Ik ga de komende tijd al mijn ideeen op een rijtje zetten, tips blijven natuurlijk welkom.

Is er trouwens een vuistregel voor de ideale werkbankhoogte tov je lengte? Ik lees vaak dat voor handwerk zoals schaven de hoogte ongeveer de hoogte van je pols moet zijn.
Maar als je dezelfde werkbank voor het zagen van zwaluwstaarten gebruikt lijkt me dit aan de lage kant. Of je moet zittend werken, maar dat vind ik niet prettig.
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
coko zei:
Maar als je dezelfde werkbank voor het zagen van zwaluwstaarten gebruikt lijkt me dit aan de lage kant. Of je moet zittend werken, maar dat vind ik niet prettig.

Klem dan je werkstuk op een blok wat je in je shoulder vise zet. Kijk maar eens hoe Craig Vandall Stevens het doet. Er staat een hele serie over het maken van zwaluwstaarten op die site. Ik zou zeggen: zak chips en een goed glas bier erbij en genieten ;-)

Arthur
 
A

Athanor

Guest
Op de site van Fine Woodworking is een beginnersserie met video-instructies te bekijken (gratis toegang) Ook hier is te zien hoe je een eenvoudige werkbank kunt maken. Kun je ook gebruiken om ideeen op te doen en zelf varianten op te bedenken. zie: http://www.finewoodworking.com/getting-started/season-two.asp

Een andere link naar een soortgelijk project van Furniture&Cabinetmaking met foto's, beschrijving en gratis tekeningen te zien/downloden op hun website http://www.woodworkersinstitute.com/page.asp?p=461

Overigens kun je MDF tot dikte van 38 mm kopen. Ik heb vorig jaar bij een locale houthandel een plaat van 122x244 voor onder de honderd euro gekocht en gebruik deze nu als montagetafel. (zie foto hieronder)

Succes!
Fons


Attached files
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Arthur en Fons bedankt voor de links.

Ik ben wel een paar uur later gaan slapen dan geplanned ;) . Maar het was wel weer leerzaam!

Furniture&Cabinetmaking adviseerd weer een grotere hoogte ivm ergonomie, klinkt logisch. Zeker als het een dagtaak is. maar wat vinden jullie de ideale hoogte?

Mdf als werkblad vind ik niks. Dit heb ik nu en ik vind het veel te kwetsbaar. Voor een montagetafel is het wel ok. Zelfs van 18 mm mdf schijn je een zeer stabiele montagetafel te kunnen maken in de vorm van een torsie box.

Vooralsnog ga ik voor het idee om het blad te maken van mdf gesandwiched tussen beuken timmerpanelen.
Onderstel van vuren of grenen? Of toch het idee van Borre?

Grtz
Con
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
coko zei:
Furniture&Cabinetmaking adviseerd weer een grotere hoogte ivm ergonomie, klinkt logisch. Zeker als het een dagtaak is. maar wat vinden jullie de ideale hoogte?

De ideale hoogte is heel persoonlijk. Hangt er vanaf wat je het meest aan je werkbank doet, of je het prettig vindt om te zitten of juist niet, of je ruimte hebt voor andere hulpmiddelen zoals sawbenches, montagetafels etc. En natuurlijk van je eigen lichaamsbouw. "Ergonomie" kan je terugbrengen tot één basisregel: voorkom dat je langere tijd een onnatuurlijke belasting hebt. De rest is uitwerking :twisted:

Kijk wat je wilt doen en kijk wat de natuurlijke, ontspannen lichaamshouding- en beweging is die je daarbij zou innemen. Als je schaaft met een Westerse schaaf bijvoorbeeld, dan moet je druk met je lichaam kunnen uitoefenen, je staat met je benen iets uit elkaar en iets door je knieën gezakt. Pak een schaaf in je hand, ga zo staan en dan zie je waar de onderkant van de schaaf zit. Om te kunnen schaven moet daar dan dus ook de bovenkant van je werkstuk zitten. Afhankelijk van hoe dik je werkstukken meestal zijn (platen, regels, balken) bepaalt dat waar de bovenkant van je werkbank moet zitten. Als je schaafbank te hoog is kan je geen druk meer uitoefenen met je lichaamsgewicht maar moet je met je armen omlaag gaan trekken. Dat is veel vermoeiender en je kan geen goede soepele schaafbeweging meer maken. Werk je met een trekschaaf dan is je lichaamshouding anders en dat heeft gevolgen voor de ideale hoogte van je schaafbank.

En als je veel verbindingen aan het hakken bent: kijk dan wat je meest voorkomende hakhouding is en stem daar de hoogte van je werkbank op af. Die zal dan misschien minder prettig zijn om te schaven, maar als je dat toch niet zo veel doet: who cares? En anders maak je een aparte schaafbalk. En een zaagbankje. En een schaafpaard (of hoe heet een shaving horse in het Nederlands :? ) om met haalmessen te gebruiken. Het is niet voor niks dat er zoveel verschillende types werkbanken bestaan!

Bottom line: kijk naar wat je het meest doet en wat de natuurlijke houding en beweging daarvoor is. Dat vertelt je waar je werkstuk moet komen en dat bepaalt weer waar je werkblad moet zijn. Al het andere werk doe je óf in een iets minder comfortabele houding, óf je gebruikt er een hulpstuk zoals een krukje, een balkje of een extra werkbank voor.

Arthur
 

Geertg

Actieve deelnemer
5 okt 2008
285
0
Lembeke
De hoogte van de werkbank is zeer belangrijk, mijn rug kan ervan meespreken.
Ik heb m'n "proef" werkbank wel 10 cm moeten verhogen om comfortabel te kunnen werken.
Ik had de maten overgenomen uit een werkbankboek maar het was verre van comfortabel.

Een goede vuistregel voor een correcte werkhoogte :

Armen losjes langs het lichaam, polsen evenwijdig met de vloer. De afstand van de vloer tot aan je handpalm is je werkbankhoogte.


Heb het net eens nagemeten en ik zit zo'n 6cm bovern deze regel. Misschien eerst een proefwerkbank voor je aan je meesterstuk begint?
 

GvdW51

Actieve deelnemer
5 jan 2009
100
0
Quote Con. Furniture&Cabinetmaking adviseerd weer een grotere hoogte ivm ergonomie, klinkt logisch. Zeker als het een dagtaak is. maar wat vinden jullie de ideale hoogte?


Hoi Con

Ik heb al diversen mobile (blad en onderstel los van elkaar )werkbanken gemaakt voor op de bouwplaats.Daarbij gebruik ik voor de hoogte als formule ``lichaamslengte delen door twee plus 10 cm.`` :idea: .Voor de meeste werkzaamheden een geschikte hoogte ;)

Geurt


---------------niemand is onbekwamer dan een timmerman zonder hamer-----------------
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
446
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Persoonlijk zou ik gaan voor een bank zoals op de onderstaande foto. Kost veel tijd en vraagt veel werk, maar dan heb je ook echt wat. Stel je voor, werken op zon soort werkbank, die je helemaal zelf gemaakt hebt!

Attached files
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Net terug van vakantie, dus ik ben een beetje laat met reageren.

Mijn Roubo gebruik ik al heel wat en met heel veel plezier. Ik heb hem expres vrij laag gemaakt, omdat ik graag met de hand schaaf. Dat heeft me met de andere werkzaamheden nog geen zere rug opgeleverd terwijl mijn rug best gevoelig is voor pijntjes. Maar zoals anderen dat al hebben genoemd, het is zo persoonlijk. Gelukkig kan je de bank later altijd nog hoger of lager maken.

Voor het werkblad zou ik toch voor massief hout gaan. Ik heb vuren en dat bevalt tot nu eigenlijk prima. Je hebt dan wel een vlak / vandikte bankje nodig. Ook bouwmarkthout is niet recht :twisted: . Het voordeel van massief is dat je dat altijd weer vlak kan schaven met een rijschaaf. Met multiplex gaat dat niet. Het nadeel van die meubelpanelen is dat al die losse balkjes willekeurig aan elkaar gelijmd zijn, terwijl je om het te kunnen schaven, juist de draadrichting overal gelijk wilt hebben.

Dus dit is de ultieme gelegenheid om een vlak/vandikte bank te kopen. Ik heb zelf een tamelijk waardeloos geval, maar dat geeft helemaal niet. het gaat me er alleen maar om om het grove werk ermee te doen. Het echte op maat en mooi glad schaven doe ik veel liever met de hand. Dan nog een paar lange lijmklemmen en een pot lijm, en je kan los :lol:
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Seek zei:
Voor het werkblad zou ik toch voor massief hout gaan. Ik heb vuren en dat bevalt tot nu eigenlijk prima. Je hebt dan wel een vlak / vandikte bankje nodig. Ook bouwmarkthout is niet recht :twisted: . Het voordeel van massief is dat je dat altijd weer vlak kan schaven met een rijschaaf. Met multiplex gaat dat niet. Het nadeel van die meubelpanelen is dat al die losse balkjes willekeurig aan elkaar gelijmd zijn, terwijl je om het te kunnen schaven, juist de draadrichting overal gelijk wilt hebben.

Wat betrefd het vlakken heb je wel een punt, daar had ik nog niet bij stilgestaan. Maar bouwmarkt vuren vind ik ongeschikt als werkblad, veel te zacht en er komt vaak nogal wat hars uitgelopen.
Ik ben steeds meer aan het denken om er toch meer geld aan uit te geven en massief beuken te gebruiken. Dit is idd een goed excuus om een vlak/vandiktebank te kopen. Ben ik ook al een tijd op aan het azen maar als ik dit op korte termijn wil aanschaffen zal ik mijn gitaarcollectie moeten uitdunnen.
 

avos

Post veel
10 nov 2008
770
115
omg Haarlem
Als je dan die vlakvandikte bank hebt en je werkbank is klaar, heb je meteen een eerste project..... nieuwe gitaar! :lol:
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
coko zei:
Seek zei:
Voor het werkblad zou ik toch voor massief hout gaan. Ik heb vuren en dat bevalt tot nu eigenlijk prima. Je hebt dan wel een vlak / vandikte bankje nodig. Ook bouwmarkthout is niet recht :twisted: . Het voordeel van massief is dat je dat altijd weer vlak kan schaven met een rijschaaf. Met multiplex gaat dat niet. Het nadeel van die meubelpanelen is dat al die losse balkjes willekeurig aan elkaar gelijmd zijn, terwijl je om het te kunnen schaven, juist de draadrichting overal gelijk wilt hebben.

Wat betrefd het vlakken heb je wel een punt, daar had ik nog niet bij stilgestaan. Maar bouwmarkt vuren vind ik ongeschikt als werkblad, veel te zacht en er komt vaak nogal wat hars uitgelopen.
Ik ben steeds meer aan het denken om er toch meer geld aan uit te geven en massief beuken te gebruiken. Dit is idd een goed excuus om een vlak/vandiktebank te kopen. Ben ik ook al een tijd op aan het azen maar als ik dit op korte termijn wil aanschaffen zal ik mijn gitaarcollectie moeten uitdunnen.

Dat zachte is juist een voordeel. Beter een buts in je werkbank dan een buts in je werkstuk. En vuren moet je ook niet bij de bouwmarkt kopen maar bij de bouwmaterialen handel. Kies daar niet voor die dunne balkjes (vaak krom en vol kwasten) maar voor de grootste en dikste balken die ze hebben, die zijn van veel betere kwaliteit. Dan nog even opletten dat je geen balken koopt waar het hart van de boom nog in zit, want die zitten vol scheuren. Ik heb op marktplaats gezocht naar aanbieders van balken in mijn buurt en heb wat rondgekeken en uiteindelijk bij een soort autosloper / brandhout verkoper een paar hele mooie balken gescored.

Een ander idee is Douglas. Ook heel betaalbaar en een stuk harder dan het bouwmarkt vuren.
Maar beuken is ook wel leuk natuurlijk. Wel een flink stukje duurder.
 

koffiedrinker

Actieve deelnemer
12 jun 2008
252
9
Voor het bovenblad:
kijk eens naar de keukenbladen van ikea.

balk(jes) verlijmd massief beuken, 246x62x3,8 voor € 169,00. Dit is 0,058 m3, een m3 prijs van €3000,00. Ongeveer de prijs van massief beukenhout bij de (duurdere/betere) houthandel. Het is alleen al verlijmd en vlak.

Er zijn ook dunnere bladen, die is met 2,8 cm € 89,00 (per m3 = €2132) duidelijk goedkoper. Nog steeds massief hout. Dit is al bijna niet meer zelf te doen.

Nadeel is wel dat je het in een doos koopt, dus kun je niet eerst uitzoeken.
Tot op heden waren mijn keukenbladen allemaal goed (aan een zijde, op de ander kleine onvolkomenheden en het ikea logo).
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.