vlak- en vandiktebank adviezen gezocht

Jan van Berkel

Actieve deelnemer
26 okt 2012
227
12
uden
ik ben op zoek naar een vlak- en vandiktebank.
er moet strak werk mee gemaakt kunnen worden.
nu heb ik een Danckaert van 70 jaar oud en die machine doet het heel aardig
maar er zitten maar 2 messen in en dat geeft nogal wat machineslag.
bovendien is ie erg rumoerig en lomp.
en bij het vandikte maken nemen de transportrollen de plank niet altijd goed mee.
wie kan me een advies geven over merk, of type, aantal en soort van de messen.
ik ben niet op zoek naar een plaatstalen hobbyding op 230volt.

groet
Jan
 

tuoh

Oud hout
Praktisch elke professioneel merk is geschikt, daar zit niet veel verschil tussen. De duurdere merken of typen hebben elektronisch instelbare hoogteregeling, traploos instelbare doorloopsnelheid, instelbare rollen in de ondertafel, etc.

Veel van deze machines zijn standaard uitgevoerd met "TERSA" messen, meestal 3 of 4 exemplaren, of een vergelijkbaar eigen systeem.

Utis, Hofmann, Panhans, Griggio, Martin en in mindere mate SCM, zijn zo wat de sterren op het veld in dit gamma. Als het iets lichter mag zijn komt ook Felder en Format4 in aanmerking.

Mvg,

André
 

HoutHans

Actieve deelnemer
1 mei 2012
450
20
Beste Jan,

Is het geen idee om uit te zoeken in hoeverre en voor welke prijs je een nieuwe (tersa) beitelas kunt plaatsen en dan meteen kijken wat er aan de hand is met de transportrollen? Misschien ben je dan goedkoper uit. Natuurlijk blijft 'ie dan lomp, maar rumoerig zijn ze volgens mij allemaal, dus ik vermoed dat je daar niet veel winst zult behalen.

Groeten,

Hans
 

Koos

Actieve deelnemer
28 sep 2009
193
38
Amsterdam
Ik heb flink wat rondgelezen op google voor ik mijn vlak en vandiktebank bestelde. Daar las ik dat een inductiemotor flink wat lawaai scheelt.

Mvg,
Koos
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.447
395
Dordrecht
Een as met spriaalmessen (losse beiteltjes)ipv messen scheelt ook enorm qua geluid(bijv. silent power van Felder). Ik weet niet of je tijd hebt, maar deze week is het bouwbeurs en daar kun je veel machines live bewonderen als het goed is. Misschien een idee om even richting Utrecht te rijden? Altijd prettig om dingen te kunnen zien en voelen vind ik.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.672
2.559
Gaanderen
Een inductie motor is stiller maar volgens mij komt het leeuwendeel van het geluid door het verspanen van het hout en het geluid van de machine op de tweede plaats. Wil je het zeker weten even de db's meten. Ik heb hier een keer een app voor gedownload voor mijn mobiel.
 

tuoh

Oud hout
DE grootste herrieschopper op een schaafmachine is de schaafas, en dan specifiek de combinatie van de schaafas met de speling tussen schaafas en vlaktafels. Daarom zie je tegenwoordig die "vingers" in de vlaktafels, deze reduceren het geluid aanmerkelijk. Deze spleet was verantwoordelijk voor 50 à 60% van het lawaai. De ronddraaiende messen genereren een luchtstroom die tussen deze nauwe spleet gedwongen word met het nodige lawaai tot gevolg. Door het aanbrengen van "vingervormige" uitsnijdingen in de tafels krijgt deze lucht meer plaats en dat zorgt dan weer voor een aanmerkelijke geluidsvermindering. De nieuwe gesloten schaafassen dragen ook hun steentje bij om het lawaai verder terug te dringen.

Nieuwe professionele vlak en van dikte schaven zijn tegenwoordig stil tot zeer stil te noemen, dat was vroeger wel eens anders. Meestal hoorde je een schaafmachine al van drie straten ver :D
Niet zo bij de nieuwe modellen, zeker Martin en Utis zijn bijna fluisterstil te noemen.


Mvg,

André
 

Jan van Berkel

Actieve deelnemer
26 okt 2012
227
12
uden
@tuoh
dat van die Tersa-as en die vingers is een goed idee.
mijn bestaande bank ombouwen is geen optie want ik wil hem blijven gebruiken voor het ruwe voor-werk.
die nieuwe gespiraliseerde schaafas van Felder is mooi maar voor mij overkill want ik denk dat ie erg duur is
en die snijplaatjes gaan ws ook iets van ca 5 euro per stuk kosten.
bedankt voor de tips!!

Jan
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.447
395
Dordrecht
Ik dacht dat de meerprijs voor de Felderas wel meeviel? Plaatsjes zullen wel meevallen qua kosten, standtijd is veel langer en je hebt 4 kanten per mesje. Aan de andere kant, je moet ze wel allemaal draaien als ze bot zijn en das meer werk dan Tersa. En het voordeel van beperken van beschadigingen heb je niet als je je oude bank voor het ruwe werk blijft gebruiken...
 

tuoh

Oud hout
Soms is het eindresultaat van een Felder spiraalas toch niet zo perfect, getuige deze foto's. Het hele verhaal vind je hier: http://www.woodworkuk.co.uk/forum/viewtopic.php?f=6&t=9594

Het hele concept vraagt blijkbaar een dermate hoge preciesie bij de fabricatie dat de minste afwijking hier direct word afgestraft. Zo te lezen is het ook geen alleenstaand geval, er zijn nog al klachten geweest over dit type schaafas. Dat kom je bij een Tersa as niet tegen:D


Mvg,

André



Spiraalas.jpg



spiraalasII.jpg
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.447
395
Dordrecht
Ik ben benieuwd of er verdere gebruikerservaringen zijn met de Felderas. Heb het schaafresultaat gezien op de bouwbeurs en dat was erg netjes.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.