Timmermans driehoek

Estivie

Actieve deelnemer
28 okt 2011
64
0
Hallo,

In deze brochure zag ik het gebruik van een "timmermans driehoek".

Ik wilde er wat meer over weten maar Google is erg spaarzaam met resultaten...

van wat ik al had begrepen:

/\ = bovenkant

/_ = links

_\ = rechts

/_\ = onder


Is die iets wat dikwijls gebruikt wordt? En kan er iemand wat meer uitleg over geven (of een link) naar andere nuttige toepassingen van deze afschrijfmethode?

Bedankt

Stijn
 

iedereen en niemand

Actieve deelnemer
8 okt 2012
520
0
Dit heet bij mijn weten de paring van een werkstuk zoals in de brochure ook te zien is Volgens mij wordt dit gewoon gebruikt om verschillende stuken hout steeds op de zelfde plek te passen bijv bij het maken van pen en gat verbindingen
 

Steven Gauwberg

Post veel
9 feb 2011
941
3
Stekene
www.houtentiek.be
Ik heb een afbeelding gevonden met de paringstekens erop zoals ik die leerde op school.

merkteken_3_paringsteken_vts_http_home_be_bouwhout.jpg

Nu zal het wel wat duidelijker zijn. Van die timmermans driehoek had ik eerlijk gezegd nog niet gehoord, maar zal wss in Duitsland gebruikelijk zijn?

Groeten,
Steven
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Dat met die driehoek heb ik ook zo op school geleerd. Die tekening van Steven staat ook bij Joost, incl. uitleg. Vroeger werden complete kapconstructies voorzien van merktekens. Elke timmerman deed dat weer anders. Het gaat er gewoon om dat je kan zien wat bij elkaar hoort en dat het niet op z'n kop komt.
 

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.277
215
't hoofd van Overijssel
Een timmermans driehoek of bouwhaak is de drie vier vijf steek. Dus vanuit de haakse hoek 30 en 40 centimeter is in de diagonaal 50 cm. Of veelvouden daarvan.

Wat jij bedoelt is inderdaad paring. En dat kunnen de driehoek zijn horizontaal en de staande driehoek met een rechte onderlijn voor de verticale delen.
Verder worden er op verbindingen veel merktekens of telmerken gebruikt. Dus spanten werden op de grond in elkaar gezet en later op het bouwwerk weer gemonteerd. Om alles bij elkaar te houden werden merktekens gebruikt.

Naast deze merktekens staan ook nog de tekens van de timmerman die er mee bezig is geweest
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Timmermans driehoek is misschien een ongelukkig gekozen woord er voor, zoals de anderen al zeggen denkt met dan al vaak aan een bouwhaak met 3,4,5 steek.

Een paring van hout zoals dit bedoel je?
Dit wordt gebruikt om makkelijk te zien waar en op welke plaats een stuk hout komt in een werkstuk, maak je meer van de zelfde dan word er vaak een dubbele paring gemaakt met bv twee strepen naast elkaar, altans zo heb ik het geleerd en gebruik het zo.

Zie foto voor een simpele paring van latten die verlijmd worden tot een vol houten tafelblad.

Ik hebt dit gedaan omdat ik eerst de stukken hout op houtdraad richting en nerf heb gesorteerd, om dat je het weer verplaatst tijden het verwerken weet ik precies waar welk stuk moet komen.

Let op de potloodlijn op het hout.

hout paring 50%.jpg
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
De 'timmermansdriehoek' is inderdaad een ongelukkige (letterlijke) vertaling van 'schreinerdreieck'. Als je in de Duitse brochure gaat kijken, vindt je dit woord terug. En in het Duits worden er de paringstekens mee bedoeld. Google weet wel raad met 'schreinerdreieck'
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.