peaktool blokschaafje

gompy58

Actieve deelnemer
15 jan 2013
315
1
Vandaag even naar Baptist geweest met de bedoeling een mooi blokschaafje te scoren..

bummer... de Veritas blokschaafjes waren operdepop... Of een peaktool geen alternatief was. Scheelde behoorlijk in de prijs. Mocht het niet bevallen mocht ik 'm terugbrengen...

Meegenomen en.... helaas, ik ga ;m terugbrengen en wacht dat maar even tot de Veritas weer binnen is. Op de eoa andere manier ligt het ding me niet lekker in de hand, hoe dat komt, geen idee. Je ziet wel waar het prijs verschil vandaan komt.

raar eigenlijk, dat het ene blokschaafje het wel voor je doet en het andere niet :(
 

avos

Post veel
10 nov 2008
772
115
omg Haarlem
Das idd best raar, ook omdat dat de peaktool schaafjes prima zijn. Qua afmetingen verschillen ze toch ook niet zoveel van elkaar? Maar ja, als je je zinnen op een veritas schaafje had gezet dan had dat al je voorkeur.. Waar natuurlijk helemaal niks mis mee is ;)
 

gompy58

Actieve deelnemer
15 jan 2013
315
1
qua afmetingen ontlopen ze elkaar idd niet veel. Het zit 'm meer in de afwerking en het afstellen. Ik vergelijk het een beetje met de stanley uit de bouwmarkt van 5 tientjes. Het is een schaaf maar de afwerking is zo zo. Die stanly was mijn eerste schaaf en dat werkte voor geen meter. Pas na een tuning's actie bij een schaaf cursus begon dat ding te werken.
Bij de peaktool valt me op dat de schuif voor de mond niet echt helemaal mooi ligt met de rest van de zool. De Veritas heeft bijv ook handig stelschroefjes op het mes mooi strak uit te lijnen. Ik vermoed dat ik met mijn vaardigheden gewoon wat beter uit de voeten kan met die Veritas. De low angle jack van Veritas die ik ook heb geeft met zeer mooie resultaten. Wat me overigens ook wel aantrok in die Veritas is dat je er toch een mooi handvat en een knop op kunt zetten. Daar had ik gewoon niet vanaf moeten zien.

Van de week ff met Baptist bellen, komt wel goed.
 

mans

Post veel
12 feb 2012
1.061
106
je vraag je af hoe ze vroeger zonder Veritas, LN, enz, zulke mooie meubels konden maken.
Of zou het soms vaardigheid zijn.:rolleyes:
 

gompy58

Actieve deelnemer
15 jan 2013
315
1
geen twijfel mogelijk, vaardigheden, helemaal mee eens, maar dat geef ik zelf toch ook een aan?

Op zich wel apart overigens. Waar we vandaag van mening zijn we iets zonder een specifiek stuk gereedschap iets niet kunnen maken, maakten ze het vroeger mooier zonder dat speciale ding.
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
je vraag je af hoe ze vroeger zonder Veritas, LN, enz, zulke mooie meubels konden maken.
Of zou het soms vaardigheid zijn.:rolleyes:

Vraag me dat ook wel eens af, misschien dat zich minder druk maakten zonder dat internet er was?
Maar bovenstaande bedrijven kwamen dan ook zelf met de welbekende uitspraken als absolute vlakheid van sommige gereedschappen. Voor 2000 hoorde je dat niet.
Goed leren houtbewerken kun je leren, als je je druk moet maken om verkoop gerichte uitspraken kom je nooit meer aan houtbewerken toe.

Maar om welk schaafje ging het nu precies dat je wilde kopen en uiteindelijk gekocht hebt?
Heb je plaatje of een link?
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.050
1.682
Terkaple
www.woodworking.nl
je vraag je af hoe ze vroeger zonder Veritas, LN, enz, zulke mooie meubels konden maken.
Of zou het soms vaardigheid zijn.:rolleyes:

Vroeger had je Spiers, Norris, Matthiesen, dat is nog weer andere koek, die kosten nu nog steeds meer dan een nieuwe LN. Lie Nielsen bankschaven zijn licht verbeterde versies van de oude Stanley bedrock schaven en zijn er mede de oorzaak van dat we het werken met goed gereedschap weer zijn gaan waarderen. Als we het zouden moeten doen met Stanley Handyman's uit de supermarkt was de lol er voor de meesten gauw af. Ik vind het wel mooi dat Gompy er zijn zinnen op gezet heeft, iets dat hij mooi vindt en zich kan permitteren. En vroeger Joop was alles anders, toen kraaiden de hanen nog, tegenwoordig gapen ze alleen nog maar, zei de oude man.
We zouden wel eens kunnen inventariseren wat er de laatste 10 jaar aan mooi gereedschap weer op de markt is gekomen, daarvan gaat maar een klein deel daar de professional toe volgens mij. Het meeste is voor de hobbyist die er vooral plezier aan beleeft, dat is een echte luxe met zo'n 20 jaar geleden. Toen werden er niet voor niks de dure beitels en zagen uit Japan gehaald, dat was kwalitatief superieur aan het supermarkt gereedschap dat in het westen nog verkocht werd.
@zweihaak, ook weer een mooie uitspraak man, volgens mij heb jij zelfs Festool behang op je slaapkamer. Festool heeft geen apparaat in de catalogus staan wat goedkoper is dan een blokschaafje en dat blokschaafje is denk ik mijn meest gebruikte stukje gereedschap. Wat voor blokschaafje heb jij in de werkplaats?

jaap
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.