Constructie ondervloer voor eiken plankenvloer. Klopt mijn idee?

Mac

Actieve deelnemer
Hallo,

Ik ga in de cave ( grot/ kelder ) onder het huis, maar op de begane grond een werkplaatsje maken waar ik tzt mijn hobby tot een beroep maken. Meer schrijnwerk dan timmerwerk. Totaal oppervlak is ongeveer 40 m2

ingang%20kelder%20cq%20werkplaats%20-%20entree%20caves.jpg


Het huis is van begin 1700 en de cave is niet betegeld of op andere manier van een vloer voorzien. Ergens in een hoek ligt nog een stuk van de ( oorsponkelijke ?) keien vloer.

Nu wil ik onder geen voorwaarde een betonnen vloer storten, ik heb geen idee wat dat voor -vocht- schade zou kunnen berokkenen, dus daar wil ik gewoon niet aan beginnen.

Mijn plan is om balken 4 X 6 cm h.o.h 50 cm te plaatsen, en Styrodur 3035 CS te gebuiken, om de 50 cm, om de balk van de grond te houden en om te balken ondervloer goed te kunnen uitlijnen.
Deze variant van styrodur is maatvast, rot niet, kan tegen vocht, en verdraagt zeer hoge druk.
Reden dat is 4 x 6 cm balkjes neem, is dat ik niet te hoog uit wil komen, de cave is op dit moment 250 cm hoog, maar als de vloer uitgelijnd is denk ik nog maar 220 cm over te hebben

Op dit geraamt gaat een eiken vloer van 21 mm dikte gelegd worden.

Zouden de gewaarde forum leden eens willen nadenken of ik dit allemaal goed bedacht heb en of het uitvoerbaar is?

Bij voorbaat hartelijk dank
 

Mac

Actieve deelnemer
Ik denk dat ik me niet goed uitgedrukt heb. Ik verwacht geen schade van het storten van de betonnen vloer; waar ik bang voor ben is dat op termijn eventueel vocht niet meer weg kan ( er zou een plastic laag tussen de grond en het beton komen ) en dan door de muren omhoog kruipt.
Daar ben ik huiverig voor en wil om die reden geen betonnen vloer.

Ik hoop dat ik nu wat duidelijker ben?
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.438
393
Dordrecht
Is die kelder dan zeiknat? Het haalt naar mijn ervaring geen bal uit welke vloer er gebruikt is, ook met een houten vloer blijven wanden die in het vocht staan nat. Als er water is en de wanden komen ermee in contact dan krijg je sowieso vochttransport.
Hoe kom je aan het door jou beschreven verhaal? Heb je dat uit gehoord/gelezen/ervaring/zelf bedacht?
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Heb je er een foto van zoals het nu is, en een tekening?

Heb je op die plek wel eens last gehad van vocht of opkomend grondwater?
 

Mac

Actieve deelnemer
@ Emilio : Nee kleder is niet zeiknat. Ik heb van dorpsgenoten gehoord dat het verstandiger is om de vloer te laten ademen. Die raad neem ik van harte aan omdat zij meer -plaatselijke- ervaring met oude huizen en cave's hebben dan ik.
@ Zweihaak : Ik heb een tekening gemaakt om adh daarvan mijn inrichting te bepalen. De einige foto's binnen foto's die ik heb zijn meer plafond georienteerd, daar dat net geschilderd is.......

image.jpg

20121228_123004.jpg

20121228_123028.jpg
 

Bijlagen

  • cave tekening.jpg
    cave tekening.jpg
    30,3 KB · Weergaven: 299
Laatst bewerkt:

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.438
393
Dordrecht
Ik zie nog steeds geen enkele reden om geen beton te nemen, tenzij je last hebt van water vanuit de grond dat echt niet weg kan.
Met de door jou voorgestelde constructie sluit je de boel ook zo goed als helemaal op, van enige ventilatie is geen sprake. Dat geeft dus geen voordelen t.o.v. beton. Als je het goed wilt doen dan moet je ventilatie onder je vloerconstrcutie aanbrengen.
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Een beton vloer kan wel omhooggedrukt worden als de grond er onder bevriest, en zodoende schade maken.
Daarom leggen ze die vaak zwevend, vrij van de muur.

Je zou een peilbuis kunnen boren om te zien hoe hoog het grondwater staat, en of daar beweging in zit.

Preventief een paar drainage pijpen leggen is misschien ook het overwegen waard.

Met een vochtige en slecht geventileerde houtenvloer, heb je veel kans op schimmels of bv houtzwammen.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.438
393
Dordrecht
Je moet je betonvloer op staal altijd loshouden van je muren, anders komt hij bij zettingen van de ondergrond op de muren te dragen en dat is niet de bedoeling.
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Je moet je betonvloer op staal altijd loshouden van je muren, anders komt hij bij zettingen van de ondergrond op de muren te dragen en dat is niet de bedoeling.
Ik vind dat je volkomen gelijkt hebt, er zijn aannemers of zzp vaklui zat die vinden van niet.
Op de site bouwfouten.com zie je ze vaak genoeg.
 

Mac

Actieve deelnemer
De houten vloer sluit niet aan op de de muur, daar worden bewust aan beide zijden ventilatie openingen gehouden. Ook wordt de vloer niet afgesloten met plastic oid, gewoon houten balken op porretjes ( is dat een een goed woord?) van styrodur.

Voor bevriezing ben ik niet bang, de cave is onder de woning en de muren zijn meer dan 80 cm dik, daar vriest het niet.

Kletsnat of nat is de ruimte zeker ook niet, misschien dat de aarden vloer wel de reden van de vochtigheid is. Als ik tzt zelf ook daar woon zal de ruimte bijna dagelijks in gebruik en zal er ook beter geventileerd worden....
 

Steven Gauwberg

Post veel
9 feb 2011
941
3
Stekene
www.houtentiek.be
Heeft verder niks met je vraag te maken, maar wat een gezellige 'cave'!
Als er hier een prijs zou worden uitgereikt voor gezelligste werkplaats weet ik wie mijn stem zou krijgen;).
Ben benieuwd wat het wordt!

Groeten,
Steven
 

Mac

Actieve deelnemer
hahaha.. Dank Steven

Zo had ik er nog niet naar gekeken..... Trouwens, in de toekomst wordt in de cave die achter deze ligt een bier / wijn proeflokaal geetableerd. Nog gezelliger!!

( nee ik werk NOOIT met machines als ik ook maar een drup alcohol gedronken heb )

Ik woon voorlopig nog slechts een week per maand in Frankrijk, en dan heb ik maar weinig tijd om ook nog aan de "menuiserie" te werken. Het gaat dus langzaam maar de verwachting is wel dat de vloer er dit jaar in moet kunnen liggen. Als dat eenmaal zover is kan ik naar nieuwe machines gaan kijken. Ik kan in ieder geval nu al de inrichting bepalen adh schaaltekeningen en modellen.

Eigenlijk loop ik er niet zo graag mee te koop ( ik heb veel mooiere werkplaatsen gezien, en ik realiseer me dat deze wat weinig daglicht heeft ) maar ik zou eventueel een pagina kunnen maken of met lopende opdateringen ( langzaam dus ) of aan het eind als alles klaar is...
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.438
393
Dordrecht
De houten vloer sluit niet aan op de de muur, daar worden bewust aan beide zijden ventilatie openingen gehouden. Ook wordt de vloer niet afgesloten met plastic oid, gewoon houten balken op porretjes ( is dat een een goed woord?) van styrodur.

Voor bevriezing ben ik niet bang, de cave is onder de woning en de muren zijn meer dan 80 cm dik, daar vriest het niet.

Kletsnat of nat is de ruimte zeker ook niet, misschien dat de aarden vloer wel de reden van de vochtigheid is. Als ik tzt zelf ook daar woon zal de ruimte bijna dagelijks in gebruik en zal er ook beter geventileerd worden....

Porretjes zijn plaatselijk aanwezige oplegpunten voor je balken, begrijp ik dat goed? Dan heb je iig je ventilatie.
Ik weet niet hoe de fundering/materialen/ondergrond vanje franse gebouw is, maar in een Nederlandse setting met normaal vochtige bodem zou er geen probleem zijn om beton te storten. Als er wel behoorlijk vocht aanwezig is, dan kan het een ander verhaal zijn, zeker met een niet-poreuze bodem. Je krijgt dan vochtopsluiting tussen je plastic en de bodem en de dampspanning zal dan vlot te hoog worden waardoor er condensatie en dus water komt te staan. Maar dat is moeilijk van achter de computer te beoordelen.
 

Mac

Actieve deelnemer
@ Emilio,

Inderdaad lastig te beoordelen zonder de plek zelf gezien te hebben. Daarbij komt dan nog eens dat ik geen bouwkundige of zelfs bouwvakker ben, ik kan je ook niet alles vertellen. En ik ben al zo lang uit Nederland weg dat ik zelfs op moest zoeken wat iig betekent :)

Het huis is "gewoon" een hoop stenen die op elkaar gestapeld zijn. Er zijn nogal wat verbouwingen/ vergrotingen geweest in de loop der eeuwen, maar alles staat in de bergwand

Als ik dit nog even tegen je aan mag houden: Ik zit te kijken naar een combimachine die ongeveer 800-1000 kg weegt. Kunnen die 4 x6 balken dat aan, h.o.h. 50 cm, of moet ik naar 6 x 8? Of een andere h.o.h afstand ? Zoals gezegd zijn de planken 21 mm eiken, noot en veer.

Alvast mijn dank
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.438
393
Dordrecht
Als die bergwand zo goed als waterdicht is dan snap ik de opbouw een stuk beter.

Of je balken zwaar genoeg zijn hangt af van hoeveel vloeroppervlak er op draagt en wat de overspanning is. Als ik het dus goed heb zijn de balken plaatselijk ondersteund (kunnen de steunpunten het aan?), als je deze afstand klein genoeg maakt dan moet het goed gaan. Voor je beschot zou ik geen 500mm aanhouden, ik zou naar 400mm gaan.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.