Afkortzaag

designer-john

Actieve deelnemer
29 nov 2010
272
1
Ik ben al een tijdje aan het kijken naar een nieuwe afkortzaag.

Op het forum krijg ik het idee dat er maar 1 goede gemaakt word, de Festool kapex.
Nu is deze toch een eindje boven mijn budget, ik wil hier ergens tussen de 500 tot max 750 euro aan uit geven.
Tja en ik wil een nieuwe zaag geen gebruikte. (een emotionele rede)

Waar ik de zaag voor wil gebruiken:

afkorten kozijn hout 114 x 67 mm
nauwkeurig verstekken aan lijsten en plinten zagen.
groeven zagen
panelen van 300 x 18 afkorten zowel 90 graden als in verstek.
En dan nog graag zo licht mogelijk en met redelijke stofafzuig mogelijkheid.

Nu is mijn vraag zijn er goede alternatieven voor de Festool kapex, en wie heeft hier positieve ervaring mee.
 

iedereen en niemand

Actieve deelnemer
8 okt 2012
520
0
Ik ben al een tijdje aan het kijken naar een nieuwe afkortzaag.

Op het forum krijg ik het idee dat er maar 1 goede gemaakt word, de Festool kapex.
Nu is deze toch een eindje boven mijn budget, ik wil hier ergens tussen de 500 tot max 750 euro aan uit geven.
Tja en ik wil een nieuwe zaag geen gebruikte. (een emotionele rede)

Waar ik de zaag voor wil gebruiken:

afkorten kozijn hout 114 x 67 mm
nauwkeurig verstekken aan lijsten en plinten zagen.
groeven zagen
panelen van 300 x 18 afkorten zowel 90 graden als in verstek.
En dan nog graag zo licht mogelijk en met redelijke stofafzuig mogelijkheid.

Nu is mijn vraag zijn er goede alternatieven voor de Festool kapex, en wie heeft hier positieve ervaring mee.



http://www.toolsxl.nl/dewalt-dw712-dewalt-dw712-afkortzaag-216-mm-1600-watt-electronic-p-227.html

zoiets mischien kwa stof afzuiging is er naar mijn mening maar 1 die echt werkt en dat is de kapex maar verder is dit een mooie zaag en een beetje de midden weg tussen een kapex en een eigenmerk zaag
 

Frankzomerdjk

Actieve deelnemer
9 okt 2012
111
0
Goede vraag ik ben benieuwd. Ik heb zelf een makita en die kan wat jij wilt zagen alleen kozijn hout zaagt ie net niet helemaal door. Bevalt prima maar word na zes jaar wel minder ik kijk ook voor iets nieuws ben dus benieuwd wat er uit de bus gaat komen
 

designer-john

Actieve deelnemer
29 nov 2010
272
1
Ik zou het jammer vinden als het niet gaat (300 x 18 haaks afkorten onder een hoek van 45 graden) maar ik kan hiervoor altijd terugpakken op mijn Robland.
 

tuoh

Oud hout
@ Damien & designer-john, er is wat verwarring ontstaan omdat je beiden op een ander spoor zit:D De capaciteit bij 45° van 211 x 112mm die Damien geeft geld namelijk als de zaag een hoek van 45° maakt met de haakse geleider.
D-J bedoeld met een hoek van 45° een gekanteld zaagblad terwijl de hoek met de haakse geleider 90° blijft?

Mvg,

André
 

designer-john

Actieve deelnemer
29 nov 2010
272
1
Ja klopt, ik bedoel inderdaad hoe Tuoh dit omschrijft, mijn tekst in het eerste bericht is hierin niet duidelijk.
 
Laatst bewerkt:

A.N

Actieve deelnemer
Ik ben al een tijdje aan het kijken naar een nieuwe afkortzaag.

Op het forum krijg ik het idee dat er maar 1 goede gemaakt word, de Festool kapex.
Nu is deze toch een eindje boven mijn budget, ik wil hier ergens tussen de 500 tot max 750 euro aan uit geven.
Tja en ik wil een nieuwe zaag geen gebruikte. (een emotionele rede)

Waar ik de zaag voor wil gebruiken:

afkorten kozijn hout 114 x 67 mm
nauwkeurig verstekken aan lijsten en plinten zagen.
groeven zagen
panelen van 300 x 18 afkorten zowel 90 graden als in verstek.
En dan nog graag zo licht mogelijk en met redelijke stofafzuig mogelijkheid.

Nu is mijn vraag zijn er goede alternatieven voor de Festool kapex, en wie heeft hier positieve ervaring mee.

Zelf heb ik sinds een maand of 8 een Dewalt 780 xps in gebruik
De machine is de vervanger van het oudere type Dewalt die bij ons in gebruik was, ik heb getwijfeld tussen een Festool Kapex en de xps van Dewalt. Wij gebruiken de afkortzaag dagelijks vrij intensief en de oude Dewalt heeft ons nooit in de steek gelaten vandaar dat ik toch weer heb gekozen voor dit merk.
Je kunt er tot 35 cm mee afkorten, panelen van 18 x 300 kun je met gekantelde zaag tot 31 cm in verstek zagen, met de zaag in rechte positie kun je tot 26 cm in verstek zagen
Het xps systeem werkt perfect, vooral handig bij verstekzagen
Stofafzuigsysteem is t.o.v van de oudere types Dewalt ook sterk verbeterd maar de afzuiging op de kap zoals de Kapex die heeft is volgens mij nog net iets beter.
Ben uiterst tevreden over de prestaties van de machine en kan alleen maar zeggen dat de machine zijn geld meer dan waard is.( koste vorig jaar € 700,- ex btw Franco huis)
 

designer-john

Actieve deelnemer
29 nov 2010
272
1
Uit voorgaande berichten maak ik op dat ook Dewalt goede afkortzagen maakt.
Uit Eerdere berichten van tuoh heb ik kunnen opmaken dat Makita ook goede modellen maakt.

Ik ga deze week eens op de bouwbeurs in Utrecht de Dewalt dw 717 xps bekijken, en de Makita Ls 1016 lb.
Ik heb een voorkeur voor een machine met een 250 mm blad, hiervan de rede is dat mijn robland ook zaagbladen heeft van 250 mm met gat van 30, zodat ik de bladen die ik heb op beide machines kan gebruiken.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Dat lijkt me een wat groot blad voor een afkortzaag. Of je dat gaat vinden???

250mm is een medium maat, wat de Amerikanen een 10" noemen, je hebt er ook van 12" of 30 cm.
De kapex heeft een 260mm blad, maar een 250 past ook, al kan je dan niet tot heel achter doorzagen. Heb zelf bij ecotools een 260mm blad gekocht voor minder dan €30 (kapex blad kost 150!) voor te gebruiken wanneer het goede blad naar der slijpdienst is, maar ik moet vaststellen dat het ecotool blad bijzonder goed werkt, beter dan het oud wordende kapex blad.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.