Voordeel c.q. nadeel van de trekondervloercirkelzaag (bv Metabo) tov afkortzaag?

HermantB

Actieve deelnemer
2 sep 2012
221
0
Uden
Omdat de afkortzaag enorm veel stof en zaagsel voortbrengt en ik dit ondanks allerlei aanpassingen niet goed krijg, overweeg ik een trekzaag aan te schaffen zoals van Metabo, Mafell of Festool.
Mijn vragen zijn:
1. is de trekzaag een volwaardige vervanging van de afkortzaag
2. is er uberhaupt een effectieve oplossing voor het stofprobleem van de afkortzaag
3. zijn er andere oplossingen mogelijk die wellicht op de "gewone" zaagtafel tot eenzelfde oplossing kunnen leiden als de afkortzaag
Ben erg geinteresseerd in jullie antwoorden mede omdat ik mijn werkplaats deel met een vriend die veel last heeft van het stof bij het afkortzagen.
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
trekondervloercirkelzaag :) je hebt een nieuw woord uitgevonden.

Wat zaag je er vooral op, en in welke formaten? Vertel eens wat meer wat je er nu mee doet.
Heb je een foto van je situatie zoals die nu is?
Wat voor zaag gebruikt je nu?

Maakt Maffel ook zaagtafels? Oeps ja vergeten de 1200 euro Erika.

1. Nee, dubbel verstek gaat denk ik niet, of moeilijker.
2. Afzuigen in de stof/beschermkap, en afzuigen achter met een v vormige zuigmond. Een krachtige bouwstofzuiger, met een y-splitter tussen de slang.
3. Durf het bijna niet meer te zeggen maar zolang je geen balkhout zaagt, de Festool MFT3 :) Met een Festool of Maffel invalzaag en stofzuiger maar das een erg dure oplossing.

Ik vind die trekzagen meer een bouwplaats zaag.
 
Laatst bewerkt:

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Ik heb de festool precisio cs 50....In de praktijk gebruik ik de trekfunctie niet......Mocht je eens in de buurt van Zwolle zijn dan ben je welkom om mijn zaag te proberen
 

HermantB

Actieve deelnemer
2 sep 2012
221
0
Uden
Bijgaand de "verpakking" die ik heb aangebracht op mijn kap en verstekzaag (radiaal). Achteronderkant een sleuf ingemaakt waarin afvoer van zaagkap en rondvliegend zaagsel in zou moeten worden afgevoerd. Werkt niet.
jpg.gif


Ik heb een zaagmachine (Metabo 1688) in vast opstelling (althans dat is de bedoeling, ben nu hard aan de slag om hem op te stellen). Heb er nog niet mee gezaagd, alleen schoongemaakt en een verhoogd onderstel gemaakt om hem zowel transportabel (wielen) als goed horizontaal te kunnen zetten. Ondanks de vaak negatieve berichten over deze machine ben ik er zeer content mee en hoop ik er heel veel zaagplezier aan te gaan beleven.
jpg.gif


Omdat ik (nog) veel met steigerhout werk en dit redelijk zware planken in aanvang zijn, zijn deze moeilijk te verwerken op de zaagmachine en gebruik ik hiervoor de afkortzaag. Qua opstelling wil ik de afkortzaag tussen mijn werkbanken mobiel inbrengen en zodoende de planken bij het zagen op de werkbladen laten steunen. De kapzaag is al mobiel, de werkbankbladen moeten nog worden geplaatst maar dan hou ik nog steeds de enorme rotzooi die mijn kapzaag produceert.
Vandaar mijn vragen over de trekzaag (of hij ook mogen heten Zweihaak) in vergelijking met de kapzaag.
Vraagje daarbij: waarom vind je de trekzaag meer een bouwplaatszaag?
 

Bijlagen

  • kapzaag.jpg
    kapzaag.jpg
    72,9 KB · Weergaven: 253
  • Metabo (boven).jpg
    Metabo (boven).jpg
    45 KB · Weergaven: 253

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Ja dan heb je dubbel verstek.

Maar ik vind dat op een afkortzaag makkelijker werken.

Veel goedkopere trekzagen zagen niet precies, met de trekstang functie zaag je ook naar je toe.
Maar ik heb nog maar een aantal keren met zon ding gezaagd, en ik vind het niks.
Als gebruik als gewone zaagtafel vind ik dat fijner werken.

Wat voor afzuiging heb je aangesloten op je slang? Soort stofzuiger?
Zoals ik zie is een groot gedeelte van het zaagblad zonder kap, daar krijg je meer stof wegblaas door.

Er zijn modellen afkortzagen die een andere omkasting van het zaagblad hebben, of zuigen die ook slecht af?
 
Laatst bewerkt:

Frank-Jan

Actieve deelnemer
12 sep 2008
208
12
Belgisch Limburg
Ik heb zowel een festool cs70, als een festool kapex en een makita ls1013. De makita is al behoorlijk op leeftijd en wordt vooral gebruikt voor stijltjeswanden, boeiboorden enzo.

Ik heb ergens ooit een lijstje gevonden met voordelen van "trekondervloercirkelzagen" hetgeen een nogal letterlijke vertaling is van de Duitse naam die die dingen ooit meekregen. De voornaamste die toen vermeld werd, was een hogere standtijd van het zaagblad. (ik geloof dat het een info-achtig reclameding voor een metabo zaag was, als ik het terugvind zal ik hier wel een linkje posten.

Ik gebruik de trekfunctie van m'n cs70 regelmatig, maar een gewone afkortzaag is vooral gemakkelijker in gebruik. je moet namelijk meer rekening houden waar je je maten afschrijft enzo.

Voor sommige werkzaamheden is de CS70 danweer m'n eerste keus, bijvoorbeeld voor het afkorten van aluminium profielen. Hierbij wordt niet alles goed afgezogen, en de "splinters" die op de tafel blijven zijn makkelijker weg te vegen zodat ze het volgende stuk niet kunnen bekrassen, (van belang bij gemoffelde profielen) bij de kapex bijvoorbeeld heb ik schrik dat ze in het draaimechanisme voor het verstek gaan ophopen. Ook is de lucht inlaat voor de motor bij die machine beschermt door een luchtfilter, zodat die splinters niet de motor ingezogen kunnen worden.
Ook bij het zagen van kepen, bijvoorbeeld voor een halfhoutse verbinding vind ik de CS een betere keus, omdat het blad op dezelfde hoogte blijft, en de diepte van de snede niet varieert door eventuele speling op de diepteaanslag van een normale afkortzaag (en deze diepteregeling is bij de kapex nogal beperkt). Ook hoef je geen extra stuk hout achter het te zagen stuk te leggen zodat het blad er op zijn diepste punt doorheen gaat.

Over de stofafzuiging, die is bij de CS70 in de meeste gevallen iets beter, maar de kapex presteert op dat vlak al bovengemiddeld wat betreft afkortzagen.

In Amerika verkopen ze een soort huif die je over een afkortzaag kan monteren dat het stof niet te ver rondgeblazen wordt en waar je een grote emmer onder kan zetten. Geen idee of het hier ook ergens verkrijgbaar is, maar hier is een linkje: link naar filmpje
 
Laatst bewerkt:

HermantB

Actieve deelnemer
2 sep 2012
221
0
Uden
@Frank Jan: Bedankt voor je toelichting en ook voor het filmpje!
Zoals je op mijn foto kan zien heb ik dit idee met hout uitgewerkt en zelfs voorzien aan de achteronderzijde van een taps toelopend verzamelbakje waar ik een afzuiger op heb aangesloten. Ook de "normale" opening aan de bovenzijde van de zaag waar normaliter het stofzakje op geplaatst kan worden, heb ik met een slang doorverbonden naar het verzamelbakje.
Het probleem is (althans bij mijn zaag) dat het zaagsel er aan de voorkant uitvliegt... Degene die dit op YouTube (daar heb ik het idee vandaan) heeft gezet heeft aan de voorkant een afscherming gemaakt van plastic slierten en dat schijnt bij hem te werken.
Los daarvan heb je het probleem dat de omvang van de zaag steeds verder in diepte toeneemt. Dat was naast een mogelijk betere stofopvang de reden om naar een ondertrekzaag uit te kijken. Ik had er een gevonden (Elektra Beckum) en ook bekeken. Echter de zaagophanging was zo wankel dat ik er niet op kon vertrouwen hiermee een echt rechte zaagsnede te kunnen maken. Ik heb hem dus laten staan... De zak zoals getoond in jouw filmpje neemt nog meer ruimte in beslag en valt daarmee dus ook af.
Ik ben nl bezig met de inrichting van mijn werkplaatsje en wil de afkortzaag (welk type dan ook) opnemen in een werkbank zodat ik aan twee zijden voldoende ruimte heb om groot materiaal op te laten steunen. Gebruik ik de afkortzaag niet dan heb ik twee werkbanken (dat is het idee).
Alles overziende moet ik misschien wel aan een betere kwaliteit afkortzaag.... of is er toch nog een andere, betere oplossing??
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.