Festool CS70

woodworkpro

Actieve deelnemer
31 dec 2012
337
0
Hallo Woodworkers,

Ik heb een vraagje aan de Festool CS70 gebruikers.

Ik heb zo'n machine gebruikt aangeschaft maar bij zwaar hout zagen beweegt het zaagblad.
Ik heb onder de zaag gekeken en het hele voorblad (waar de knoppen voor hoogte en hoekverstelling aanzitten)
beweegt/ tordeert. (het voorblad zit goed vast aan de zijsteun aan 1 zijde en deze zijsteun beweegt niet).
De hele motoraandrijving hangt aan dit voorblad wat ervoor zorgt dat als het zaagblad belast wordt het voorblad
tordeert. Ik kan me niet voorstellen dat de hele motorunit alleen aan dit voorblad hoort te hangen, mis ik geen
steun, op de tekeningen voor onderdelen kan ik het alleen niet vinden ?

Iemand die weet hoe dit inelkaar zit ?
 

Okke

Actieve deelnemer
29 mei 2010
521
15
Kan je een fotootje maken van hoe het er bij je uit ziet? Dan kan ik morgen van het zelfde stuk bij mij een foto maken.
Dan kunnen we het vergelijken.
 

woodworkpro

Actieve deelnemer
31 dec 2012
337
0
CS70_onderzijde_01.jpg

De cirkels geven de rollagers aan die ik heb afgesteld zodat er geen zijdlingse speling is
De groene pijlen geven aan hoe het voorblad gemakkelijk heen en weer bewogen kan worden aan die zijde
waardoor de hele unit meebeweegt en dus ook het zaagblad.

CS70_onderzijde_02.jpg
Aan deze zijde zitten verder geen steunen, de rode cirkel geeft een plaatje aan, wat de functie ervan is weet ik niet want zit aan
het voorblad maar los van de motorunit.
 

Bijlagen

  • CS70_onderzijde_01.jpg
    CS70_onderzijde_01.jpg
    96,5 KB · Weergaven: 513

Frank-Jan

Actieve deelnemer
12 sep 2008
208
12
Belgisch Limburg
Bekijk bijlage 3804
Aan deze zijde zitten verder geen steunen, de rode cirkel geeft een plaatje aan, wat de functie ervan is weet ik niet want zit aan
het voorblad maar los van de motorunit.

Volgens de ekat-site wordt dat plaatje een "steunlager" (nr 266 art.nr. 465443) genoemt, en zo te zien werkt het samen met "cilinderpen" 267 (art nr: 400260) om een scharnierpunt te creëren met dat zwart stuk dat "drager" wordt genoemd.

als het bij jouw echt "los" zit is dat misschien het probleem.

Ik kan geen missende steunpunten ontdekken. (op je zijpaneel na dan, maar die zat er naar ik veronderstel wel op toen het probleem zich voordeed).
 

woodworkpro

Actieve deelnemer
31 dec 2012
337
0
Dat zwarte plaatje ben ik achter is de steun voor de anti splinterplaatjes.

Het probleem zit niet in een losse motorunit, want die klem je aan het voorpaneel met de draaiknop
(De knop waarmee je de unit losdraait om de zaagblad hoek in te stellen)
De motor unit zit dus gewoon vast geklemd aan het voorpaneel maar dit voorpaneel buigt.

Op onderstaande foto is de motorunit verwijdert waar de 3 rolpunt zijn aangegeven in magenta.
Pak je het voorpaneel vast bij de groenepijlen dan kost het geen moeite om dit voorpaneel te verbuigen zonder
dat de rollagers bewegen
Met de motorunit eraanvast (+/-5kg) en wat druk om het hout door tezagen beweegt dit voorpaneel te veel om netjes te kunnen zagen.
Ik kan me niet voorstellen dat er geen extra steunpunt moet zijn bij zo'n dure zaag dat ervoor zorgt dat dit voorpaneel onbelast blijft.
Nu kan ik een nieuw voorpaneel bestellen, dat is niet het probleem maar ik vraag me af of er niet een extra steunpunt moet zijn
want als elke keer kracht op dat voorpaneel wordt uitgeoefend heb ik volgend jaar weer een nieuw voorpaneel nodig ?

CS70_onderzijde_03.jpg
 

wupsie

Post veel
9 sep 2011
794
2
Groningen
Kijk eens aan, een festool zaagtafel in de analiseer modus, heel interessant, raar probleem ook, zou je niet verwachten bij een zaag van dit caliber, al contact gehad met festool zelf over dit probleem trouwens?
Dit draadje ga ik even volgen.
 

woodworkpro

Actieve deelnemer
31 dec 2012
337
0
Kijk eens aan, een festool zaagtafel in de analiseer modus, heel interessant, raar probleem ook, zou je niet verwachten bij een zaag van dit caliber, al contact gehad met festool zelf over dit probleem trouwens?
Dit draadje ga ik even volgen.

Ik had van deze zaag ook wat meer verwacht dan wat ik ben tegengekomen.
Festool Nederland weet niets, stuur maar op dan repareren ze wel, maar daar schiet ik niets mee op, ik wil weten waar het probleem ligt.
Bij Festool Duitsland kreeg je tot vorig jaar nog antwoord van een iemand met vakkennis, maar de laatste keer moet je uitleggen
aan een telefoniste wat het probleem is, die gaat het dan vragen, snapt het antwoord niet wat ze jou dan moet doorgeven, dat werkt ook niet.
Het rol/lager systeem zit wel mooi inelkaar, dat kan je afstellen doordat de lagers op een excentrische as zitten zodat je speling kan afstellen. 2 van de kunststof rollen zitten ook op excentrische assen, zodat je hier ook nog wat in het vlak op hoogte kan stellen.
De motorunit zelf is ook solide en mooi compact met een luchtfilter voor de motor zodat er geen zaagdeeltjes in de motor kunnen komen.

Het draaipunt van de hoekverstelling vindt ik een flinstone oplossing, dat zijn 2 maanvormige plaatjes (1 metaal, de ander koper) die langselkaar schuiven. Om het zaagblad te kunnen verdraaien moet je eerst een klein beetje de motorunit van het voorpaneel losdraaien
en dan kan je de hoek instellen, niet te ver losdraaien en niet vergeten weer vast te draaien anders wappert de motorunit heen en weer
en dus ook je zaagblad. Ik had bij zo'n zaag toch wel een vernuftigere oplossing verwacht.
Ik heb nu al wat andere foto's bekeken van andere zagen maar daar zit ook geen extra steun, dus waarschijnlijk zal mijn voorpaneel
metaalmoe zijn dat het zo makkelijk te buigen is maar mijn inziens is de constructie niet echt goed op deze manier om zwaar werk
te kunnen verrichten

Met een MDF plaatje zagen, 18 mm timmerpanelen zal je de zaag echt niet veel belasten, maar ga je er 63 mm dik massief hout in langsrichting mee door zagen dan zal je de zaag toch flink belasten en
Festool zet toch echt erbij "de CS70 de grote voor de zwaarste omstandigheden"
 

wupsie

Post veel
9 sep 2011
794
2
Groningen
Kun je niet op de al door festool ingezette flintstone wijze het blad verstevigen?
Ga er van uit dat je ,met deze zaag verder wilt, dan creeer je toch zelf een oplossing?
Ennuh, het blijft natuurlijk een transportabele bouwzaag, met aluminium tafels, mischien verwacht je er ook gewoon teveel van :)
 

woodworkpro

Actieve deelnemer
31 dec 2012
337
0
Kun je niet op de al door festool ingezette flintstone wijze het blad verstevigen?
Ga er van uit dat je ,met deze zaag verder wilt, dan creeer je toch zelf een oplossing?
Ennuh, het blijft natuurlijk een transportabele bouwzaag, met aluminium tafels, mischien verwacht je er ook gewoon teveel van :)
Kun je niet op de al door festool ingezette flintstone wijze het blad verstevigen?
Ga er van uit dat je ,met deze zaag verder wilt, dan creeer je toch zelf een oplossing?
Ennuh, het blijft natuurlijk een transportabele bouwzaag, met aluminium tafels, mischien verwacht je er ook gewoon teveel van :)

Bouwzaag ? Dat is nou net niet wat ze mij ervan vertelt hebben, dan ken ik wel betere en goedkopere bouwzagen.

Natuurlijk kan ik er zelf veranderingen in aanbrengen en dat zal ook gebeuren, maar ik probeer me eerst te verdiepen in de achterliggende
gedachte van het ontwerp en dan vindt ik voor zo'n dure zaag nou niet echt goed, dan vindt ik mijn Metabo TKHS 315 3,1 WNB een stuk beter en die kost toch maar kwart van de festool.
En als je advies vraagt om precies te zagen adviseren ze je de Festool.

Als met zagen de zaag het moeilijk krijgt zit er een moment van 6 Nm op de as wat resulteert met de diameter van het zaagblad op een
kracht van zo rond de 48 N, opgeteld met het eigengewicht van de motounit van 5 kg kom je dan totaal tegen de 100N wat resulteert
in een flink buigmoment van het voorpaneel.

Bekijk bijlage 3870
voorzijde van de motorunit waar deze met het koperenplaatje is opgehangen aan het voorpaneel

Bekijk bijlage 3871
Bovenzijde van de motorunit

Ik ga eerst een nieuw frontpaneel bestellen en dan de motorunit nalopen en dan zien we wel of de zaag blijft afhankelijk hoe deze presteert
qua vermogen en precisie.
 

wupsie

Post veel
9 sep 2011
794
2
Groningen
Bouwzaag is mischien wat ongenuanceerd uitgedrukt, maar het blijven alluminium delen waar deze zaagtafel uit bestaat.
Maaruh: als de metabo voldoet: waarom heb je de festool dan gekocht?
Kun je met de metabo niet precies genoeg zagen dan???
 

tuoh

Oud hout
Dat "frontpaneel" is in spuitgietwerk, dat materiaal buigt niet of nauwelijks maar zal eerder barsten of scheuren. Zit er misschien ergens speling op de scharnierpunten of zo? Scheurtjes in in het spuitgietwerk?

Ik heb nog nooit met een dergelijke machine gewerkt, maar zorgt de motorunit, eens gemonteerd, niet voor een bijkomende stijfheid van het hele frame?
Anders werd de machine belast tot op haar limiet of net erover, het stopt ergens hé.

Mvg,

André
 

woodworkpro

Actieve deelnemer
31 dec 2012
337
0
Bouwzaag is mischien wat ongenuanceerd uitgedrukt, maar het blijven alluminium delen waar deze zaagtafel uit bestaat.
Maaruh: als de metabo voldoet: waarom heb je de festool dan gekocht?
Kun je met de metabo niet precies genoeg zagen dan???

De festool heb ik gekocht om uit te proberen om netjes te kunnen zagen op locatie en om mijn zolder te verbouwen,
de metabo staat in de werkplaats 60 m lopen, die is veel te zwaar en groot om naar boven te sjouwen.
De metabo is een goede zaag maar heeft ook zo zijn problemen, het is nu al de 3e onder garantie in 3 jaar tijd,
die dingen worden tegenwoordig in china inelkaar gezet, de laatste had nieuw uit de doos al 5 gebreken, kon gelijk
weer terug.
Of het nu alluminium, plaatstaal of gietijzer is maakt niet uit, zolang de constructie maar stijf genoeg gemaakt wordt
en dat laat vaak de wensen over is, moet toch niet zo moelijk zijn voor afmetingen tot 100x50cm.
 

woodworkpro

Actieve deelnemer
31 dec 2012
337
0
Dat "frontpaneel" is in spuitgietwerk, dat materiaal buigt niet of nauwelijks maar zal eerder barsten of scheuren. Zit er misschien ergens speling op de scharnierpunten of zo? Scheurtjes in in het spuitgietwerk?

Ik heb nog nooit met een dergelijke machine gewerkt, maar zorgt de motorunit, eens gemonteerd, niet voor een bijkomende stijfheid van het hele frame?
Anders werd de machine belast tot op haar limiet of net erover, het stopt ergens hé.

Mvg,

André

Het paneel buigt wel degelijk, geen centimeters maar wel enkele mm,en daardoor komt de motorunit en dus zaagblad 1-2 mm scheef te staan.
Je moet het zien als een rechthoekig vlak wat aan 3 punten wordt opgehangen en je een gewicht hangt aan het 4e punt.
Ik kan met het blote oog geen scheurtjes vinden, het paneel voelt gewoon slap aan.
Als de motor unit gemonteerd zit en je pakt deze vast aan de achterzijde (waar de stofzuiger aan gemonteerd wordt) kan je de motor
unit makkelijk zijdelings bewegen en zie je het voorpaneel meebuigen.
Je verwacht gewoon bij zo'n machine een extra ophang punt aan de achterzijde van de motorunit.
 

leroy

Post veel
23 jul 2010
1.023
32
hey hallo ik heb ook de cs70 en is al 8 jaar oud en gaat nog als de brandweer en geen spelling
ik heb zelfs eiken staan zagen van 7cm dik en geen enkel probleem
alleen toen er een eiken bint van 15x15 op lag vond ie het niet leuk meer
maar geen erge speling ofzo wereld zaag
succes met het probleem oplossen mvg leroy
 

woodworkpro

Actieve deelnemer
31 dec 2012
337
0
hey hallo ik heb ook de cs70 en is al 8 jaar oud en gaat nog als de brandweer en geen spelling
ik heb zelfs eiken staan zagen van 7cm dik en geen enkel probleem
alleen toen er een eiken bint van 15x15 op lag vond ie het niet leuk meer
maar geen erge speling ofzo wereld zaag
succes met het probleem oplossen mvg leroy

Eikenbalk waar ga je met de zaag naartoe :cool:
Ik had natuurlijk meer verwacht van deze zaag, daarom moet er bij mij iets ontbreken want zware balken zagen gaat
echt niet goed.:confused: Zelfs mijn Einhell uit het verdom hoekje doet het dan nog beter.
 

leroy

Post veel
23 jul 2010
1.023
32
hey hallo
ik heb nog eens gekeken naar de zaag ik heb er ook iets speling op zitten maar zeker niet meer dan een milimeter .
ik zou hem eens naar een reparateur brengen .
mvg leroy
 

woodworkpro

Actieve deelnemer
31 dec 2012
337
0
hey hallo
ik heb nog eens gekeken naar de zaag ik heb er ook iets speling op zitten maar zeker niet meer dan een milimeter .
ik zou hem eens naar een reparateur brengen .
mvg leroy

Naar een Reperateur brengen :confused:

De motorunit ligt nu ook uitelkaar
CS70_onderzijde_06.jpg



CS70_onderzijde_07.jpg
Het hefboom (wormwiel) mechanisme van de zaagblad hoogte bediening bestaat uit 2 bronzen lagers met daarin
een aluminium as, niet de mooiste oplossing voor een draaimechanisme (onvolkomen smering)
waardoor je een wrik moment krijgt bij het omhoog draaien van het zaagblad en het vet weggedrukt wordt
en je een slijpende werking krijgt i.p.v. een smerende werking.
De as en bronzen lagers heb ik van nieuw vet voorzien zodat de bediening weer goed smeert.
De assen met kogellagers blijven, deze draaien nog prima.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.