Kistje uit hulst met slaap

Steven Gauwberg

Post veel
9 feb 2011
941
3
Stekene
www.houtentiek.be
Gisterenavond de laatste hand gelegd aan een kistje uit hulst met slaap. Was eigenlijk brandhout, maar afvalhout bestaat niet;)
De plankjes vorig jaar eens gezaagd met de lintzaag, afgelopen van week dan eindelijk begonnen aan het kistje, voornamelijk met handgereedschap.
De plankjes heb ik uitgezaagd met de lintzaag, dan alles op maat geschaafd met m'n goeie ouwe stanley nr 5.
Afgekort op de tafelzaag (makkelijkst en snelst om mooi haaks te zagen, en zuivere zaagsnede voor duidelijke aftekening van de zwaluwstaartjes).
Vervolgens met een oud houten groefschaafje de groefjes geschaafd.
Zwaluwstaarten gemaakt, daarna bossing aan paneeltjes geschaafd, weer met de nr 5.
Alles een schuurbeurt gegeven, dan samengelijmd.
Deksel eraf gezaagd met de lintzaag, op die manier had ik het minst verlies en kon ik in een zwaluwstaart zagen. (met een resawzaag van Tuffsaws)
Netjes opgeschuurd, scharniertjes en slotje geplaatst en alles 3 lagen boenwas gegeven.

Hier het resultaat van deze noeste arbeid;)

S6001007.jpg

S6001008.jpg

S6001009.jpg

S6001010.jpg

S6001011.jpg

S6001012.jpg

S6001013.jpg

S6001014.jpg

Groeten,
Steven
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Steven Gauwberg

Post veel
9 feb 2011
941
3
Stekene
www.houtentiek.be
@Sam: Mijn laatste geld gaat op aan gereedschap, dus een superdeluxecamerametsuperreflexen en andere toeters en bellen kon er niet meer af:p

@jaap: Haha, heb vanmorgen zo'n 12 ton aan zakken van 25 kilo verlegd, heeft misschien daarmee te maken;). Het is heel moeilijk te zien op foto, maar het kistje is wel degelijk uit één stuk gemaakt. Zag het pas voor ik het deksel zaagde, maar toen was het al te laat omdat de paneeltjes al ingelijmd zaten... Het hout vind ik ook mooi, komt op de foto's toch niet echt tot zijn recht... Mijn schoonmoeder heeft zo'n superdeluxecamera, zal haar eens moeten uitnodigen:mad:

@Rick:

S6001024.jpg

Had er eerst een gewone witte boenwas opgezet, daarna 2 lagen gele om de accenten van de slaap beter te laten uitkomen. Moet dringend iets doen aan mijn afwerkingsmethodes, vind ze niet altijd even geslaagd.

Hier nog een eiken kistje ook volgens hetzelfde model. Dat maakte ik vorig jaar eens voor mijn vrouw.

S6001001.jpg

S6001002.jpg

S6001003.jpg

S6001005.jpg


Bedankt aan allen voor de complimenten!

Groeten,
Steven
 
Laatst bewerkt:

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.057
1.689
Terkaple
www.woodworking.nl
Een keer een blikje Osmo proberen Steven en zelf gebruik ik ook graag schellak en olie en ik zou graag eens wat willen experimenteren met wipe-on pu lak, waar ook wel recepten voor te vinden zijn om zelf te maken. Het is een interessante materie!

jaap
 

leroy

Post veel
23 jul 2010
1.023
32
het steven
heel mooi kistje hoor .
kunnen eigenlijk alle soorten hout aangtast worden door slaap . er ligt al een tijdje een stam esdoorn buit kan het daar ook mee ?
mvg leroy
 

Steven Gauwberg

Post veel
9 feb 2011
941
3
Stekene
www.houtentiek.be
unnen eigenlijk alle soorten hout aangtast worden door slaap . er ligt al een tijdje een stam esdoorn buit kan het daar ook mee ?

ik vermoed dat hoe minder duurzaam de houtsoort, hoe makkelijker je slaap krijgt. Normaal gezien is het net de bedoeling dat je slaap weet te vermijden;).
Esdoorn zal er ook wel vatbaar voor zijn vermoed ik.

Groeten,
Steven
 

Steven Gauwberg

Post veel
9 feb 2011
941
3
Stekene
www.houtentiek.be
Da's een soort schimmelvorming (of het begin daarvan) , een aantasting van het hout door aan weersomstandigheden blootgesteld te zijn.
Eigenlijk heel slecht voor de kwalitatieve eigenschappen van het hout, maar erg decoratief.
Het is zo'n beetje gokken om genoeg slaap in het hout te laten komen dat het mooi is, maar te weinig om je hout al te erg te verzwakken.
Bij het kistje in hulst zijn de donkere strepen en vlekken slaap.

Als je slaap intikt op de zoekfunctie van dit eigenste forum vind je wss ook wel het één en ander;).

Groeten,
Steven
 

Wiet

Actieve deelnemer
26 nov 2012
62
0
Bilzen
Steven,

Mooie kistjes en inderdaad mooie tekening.

Ik dacht dat slaap een verblekend effect had.
Niet altijd dus blijkbaar.

Slaap blijft en schimmel verdwijnt ? Vraagt dit een speciale behandeling ?

Groetjes,

Wilfried
 

Steven Gauwberg

Post veel
9 feb 2011
941
3
Stekene
www.houtentiek.be
@Wiet: Sommige stukken verbleken, andere worden donkerder, heb er geen sluitende verklaring voor, zal wel aan het beginnende rottingsproces en de stoffen die daarbij vrij komen liggen denk ik.

Het enige wat je hoeft te doen is het hout vochtig te laten liggen, onder een hoop bladeren of zo. Dat is hier al eerder op het forum beschreven hoor.

@Richard: Dankjewel;-)
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.422
686
Emst
Als het hout met slaap goed droog is dan gaat het niet meer verder.
Hier een foto van een stammetje met slaap.

IMGP5479.jpg
 

Bijlagen

  • IMGP5484.jpg
    IMGP5484.jpg
    98 KB · Weergaven: 48
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.