Hoe houten ladegeleiders maken

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
ik ben mijn werkbank aan het maken. Veel is al klaar, maar ik wil graag nog lades onder het werkblad maken. Ik wil ongeveer 7 of 8 smalle lades á 8 cm hoog onder elkaar plaatsen voor gereedschap (is het nog te volgen?) Verder komen op andere plaatsen onder de werkbank ook nog wat lades. Ik wil hier houten ladegeleiders voor maken ipv standaard geleiders van metaal.

Maar hoe kan ik dit het beste maken? Het is de bedoeling (als dat mogelijk is) om de lades zo ver mogelijk uit te trekken zonder dat ze beginnen te hangen. Ik heb wel een paar ideeen hoe het zou kunnen, maar misschien dat iemand van jullie een idee heeft wat al bestaat of hoe het zou moeten.

Ik hoop dat ik een beetje duidelijk ben.

idee lades werkbank.jpg
Het idee is een beetje zoals de lades op de linkerkant van de kast.
 
Laatst bewerkt:

Steven Gauwberg

Post veel
9 feb 2011
941
3
Stekene
www.houtentiek.be
Ik heb er een jaar of 2 geleden gemaakt uit trespa.
De laden heb ik zo'n 8cm minder diep gemaakt dan de kast, en heb een reepje trespa van 14mm dikte op de laden geschroefd, en er boven en onder eentje in de kast, met een paar mm speling. Zo kan ik de lade volledig uit de kast trekken, en het schuift als een tierelier na het invetten met paraffine.
Sommige laden zijn heel zwaar (ik bewaar er vooral scharnieren, krukken, schroeven en dergelijke in, maar houden zich heel goed!

Groeten,
Steven
 

WR1944

Oud hout
Je kan die volle uittrek namaken in hout. Maak een stevige lat met een dubbele zwaluwstaart ter diepte van de lade voor beide zijden. Maak aan de binnenkant twee geleiders met halve zwaluwstaarten waar die lat tussen kan schuiven. Maak een zwaluwstaartgroef in de zijkant van de lade. Om de beweging van de lat te beperken maak je een smalle groef onder de zwaluwstaart in de wand van de kast en in de zijkant van de lade. Als je een schroef in de lat schroeft die tot in de groef reikt kan je door de lengte van de groef de uittrek beperken.
De montage gaat als volgt. Je schuift de lat in de kast, draai de schroef in de lat zodat die tot de helft uitgetrokken kan worden. Schuif de lade over de uitstekende lat en draai de schroef in het andere einde van de lat.
Het klinkt vrij ingewikkeld en als het niet duidelijk is kan ik proberen een schets te maken.
 

caso

Actieve deelnemer
1 dec 2012
473
1
Moergestel
Ik moet mijn werkbank nog maken , en wil er ook lades onder maken, ben dus benieuwd naar de uiteindelijke uitvoering.

mijn idee was de uitvoering van steven maar dan in hout, geleiders inderdaad invetten met kaarsvet, doen we met alle oude kasten werkt super.

cas
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Het hoeft ook niet perse een telescoopgeleider te zijn. Als het maar goed glijd.
Het idee van WR1944 klinkt wel heel leuk. Ik kan me er wel iets bij voorstellen, maar kan zoiets wel wat gewicht aan dan?
 

Steven Gauwberg

Post veel
9 feb 2011
941
3
Stekene
www.houtentiek.be
Je kan die volle uittrek namaken in hout. Maak een stevige lat met een dubbele zwaluwstaart ter diepte van de lade voor beide zijden. Maak aan de binnenkant twee geleiders met halve zwaluwstaarten waar die lat tussen kan schuiven. Maak een zwaluwstaartgroef in de zijkant van de lade. Om de beweging van de lat te beperken maak je een smalle groef onder de zwaluwstaart in de wand van de kast en in de zijkant van de lade. Als je een schroef in de lat schroeft die tot in de groef reikt kan je door de lengte van de groef de uittrek beperken.
De montage gaat als volgt. Je schuift de lat in de kast, draai de schroef in de lat zodat die tot de helft uitgetrokken kan worden. Schuif de lade over de uitstekende lat en draai de schroef in het andere einde van de lat.
Het klinkt vrij ingewikkeld en als het niet duidelijk is kan ik proberen een schets te maken.

Dit is natuurlijk ook een mogelijkheid, maar deze zou ik eerder toepassen bij een meubel voor in huis. Voor laden onder een werkbank vind ik dit nogal omslachtig. Het voordeel van het systeem van WR1944 is dat je iets minder plaatsverlies hebt in de lengte van je lade.
Het voordeel van mijn systeem is dat het sneller gemaakt is, en ook prima voldoet. Het ziet er weliswaar iets minder strak uit, maar dat heeft tot op heden nog niemand gestoord;-).

Ben benieuwd wat het uiteindelijk wordt...

Groeten,
Steven
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
@ steven,

ik neem aan dat je het trespa op z'n zijkant op de lade en kast geschroeft hebt. Het hoeft idd niet de schoonheidsprijs en ik heb nog een plaat trespa van 10mm dik liggen. Ik denk dat die dikte ook wel kan voldoen. Tenminste, als ik hetzelfde idee heb als dat jij het hebt gedaan.
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
Christian Backsvoort heeft enige tijd geleden een ontwerp van (telescopische) ladegeleiders beschreven in FWW. Ik moet dat ergens hebben. Ik heb zelf ooit overwogen iets dergelijks te doen en daarbij pokhouten glijders te gebruiken. Maar idee verlaten

mvg
klaas0639
 

TH0M

Actieve deelnemer
9 sep 2010
664
29
Arnhem
Is er een bepaalde reden dat je houten geleiders wil onder je werkbank? Is dat uit een bepaalde puristische design filosofie, of met name uit economische reden?
 

Steven Gauwberg

Post veel
9 feb 2011
941
3
Stekene
www.houtentiek.be
@jelmer: Ik heb inderdaad het trespa op z'n zijkant geschroefd. Als je maar zorgt dat de breedte van de geleider genoeg is, dat zorgt uiteindelijk voor de stijfheid.
10mm zal inderdaad ook wel voldoen, ik had toevallig trespa van 14 liggen;).
Succes ermee!

Steven
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Bedankt voor de reactie's

@Thom, de reden om iets anders dan metalen geleiders te gebruiken is puur een geldkwestie. Ik heb er nogal wat nodig (zo'n 15 paar) á 30-50 per paar, zoek ik liever een andere, zoniet leukere oplossing.

@Steven, ik wil jou idee dit weekend eens uitproberen. De uitslag zal ik natuurlijk even showen.

Echte houten uitschuifbare ladegeleiders heeft ook wel wat moet ik zeggen, maar voor mijn werkbank wil ik dit niet gaan gebruiken. Het is en blijft een werkbank (met de nadruk op werk..) Ik wil het weleens gaan toepassen in andere meubels voor in huis bijv.

Bedankt voor de adviezen tot zover. :)
 

Steven Gauwberg

Post veel
9 feb 2011
941
3
Stekene
www.houtentiek.be
Ik heb uitzonderlijk wat tijd gevonden om eens wat foto's te maken en te plaatsen vanavond;).
Zo wordt alles wel wat duidelijker.
Het is zeker geen schoonheidswedstrijd voor mij, ik wou gewoon goedkope, degelijke ladegeleiders die goed wat gewicht aankunnen en volledig uittrekbaar zijn.
Wanneer de laden dicht zijn zie je er toch niks van:p. Voor de schuiven heb ik gewoon restjes MDF gebruikt, en de bodems berkenmultiplex van 6mm dacht ik.
De handgreepjes zijn dan weer van een overschotje beuken latjes, waar ik een paar profieltjes in heb gefreesd. Het schuine kantje heb ik aangebracht om er goed zichtbaar te kunnen opschrijven wat zich er in bevindt. Achteraf gezien niet noodzakelijk, want weet er nogal goed de weg;).

Het resultaat is functioneel, praktisch, spotgoedkoop en toch degelijk, voor mij op dat moment de ideale combinatie.

Er zijn in totaal 2 blokjes van elk 9 laden, dus da's op zich al een fiks bedrag uitgespaard...

S6001015.jpg

S6001016.jpg

S6001017.jpg

S6001018.jpg

S6001019.jpg

S6001020.jpg

O ja, de trespa heb ik aan de MDF gelijmd met TEC7 montage. Misschien wat overbodig, maar nam toch het zekere voor het onzekere...

Groeten!
Steven
 
Laatst bewerkt:

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Bedankt voor de reactie's

@Thom, de reden om iets anders dan metalen geleiders te gebruiken is puur een geldkwestie. Ik heb er nogal wat nodig (zo'n 15 paar) á 30-50 per paar, zoek ik liever een andere, zoniet leukere oplossing.

@Steven, ik wil jou idee dit weekend eens uitproberen. De uitslag zal ik natuurlijk even showen.

Echte houten uitschuifbare ladegeleiders heeft ook wel wat moet ik zeggen, maar voor mijn werkbank wil ik dit niet gaan gebruiken. Het is en blijft een werkbank (met de nadruk op werk..) Ik wil het weleens gaan toepassen in andere meubels voor in huis bijv.

Bedankt voor de adviezen tot zover. :)

Ik heb laatst "Hettich" onder montage ladegeleiders gekocht, 40 cm volledig uittrekbaar voor 40kg max gewicht belasting, zo uit het hoofd waren die 20 euro per set.
Die 30 - 50 euro waar jij het over wat voor geleiders zijn dat dan?

Hoe veel gewicht denk je ongeveer per te lade willen?

Simpel maken kan ook uit hout, zaag twee brede latten en een smallere van bv. eiken, bevestig er 2 in de kast, de derde er tussen laten glijden die je aan de lade vast maakt. Zoals op de foto van Steven.
 
Laatst bewerkt:

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
@Steven, precies zoals ik al gedacht had. Bedankt voor de foto's. Hier kan ik zeker wat mee. Ik zal ook proberen wat foto's te maken mijn mijn lades. Zaterdag maar even omprutsen..

@Zweihaak. mijn lades zijn 70cm diep, en ik wil ze volledig open kunnen hebben. Dus ik heb ook langere geleiders nodig. En dan nog, 20 euro keer 15paar is nog steeds teveel geld vind ik persoonlijk.
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Dus je lade word 70 cm diep, maar hoe breedt maak je hem dan?

Hoe dik ga je de lade zijden maken?

Hoe ga je de bodem bevestigen? In een groef, plat er onder of in een sponning?

Heb je een reden om de lades aan één kant van je werkbank te maken, staat hij bv tegen een muur?

Vragen puur uit interesse. :)
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.